Suurin este sähköauton hankkimiselle on edelleen korkea hinta.
Autoalan tiedotuskeskuksen tuoreen ennusteen mukaan täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on 42 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja tästä viiden vuoden kuluttua lähes 70 prosenttia.
Vuonna 2040 täyssähköautoja olisi runsaat 1,5 miljoonaa.
– Tänään ostettu uusi auto päätyy kierrätykseen 2045. Keskimääräinen kiertoikä on yli 22 vuotta, kertoo etujärjestö Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio STT:lle.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Aki Tilli sanoo STT:lle, että ajoneuvokannan uusiutumista pitäisi Suomessa kiihdyttää selvästi.
– Olisi myös ehdottoman tärkeää, että taloyhtiöissä olisi sähköautoille mahdollisimman paljon latausmahdollisuuksia.
Korkea hinta suurin este
Tilli kertoo, että asenteet sähköautoja kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmiksi. Sosiaalisessa mediassa keskustelu on kuitenkin kärjistynyt.
– Monet puhuvat sähkövatkaimista.
Autoalan tiedotuskeskuksen tekemän kyselyn mukaan 82 prosenttia suomalaisista voisi hankkia erittäin tai melko todennäköisesti bensiini- tai bensiinihybridin, 55 prosenttia ladattavan hybridiauton ja 42 prosenttia täyssähköauton, jos kotitaloudessa oltaisiin vaihtamassa autoa.
– Suopeus lisääntyy, kun omakohtaiset kokemukset sähköautoista lisääntyvät, Kallio sanoo.
Tillin mukaan sähköautojen korkea hankintahinta on suurin este niiden yleistymiselle. Viime vuonna sähköauton keskihinta oli noin 50 000 euroa. Sähköautojen suhteellinen osuus rekisteröinneistä on kuitenkin kehittynyt hyvin.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautoista täyssähköautoja on yli 60 000 ja ladattavia hybridejä yli 100 000. Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa.
Jakeluvelvoitteella ei suurta vaikutusta
EU haluaa nopeuttaa irtautumista liikenteen fossiilisista polttoaineista. Euroopasta on tavoitteena tehdä hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Autoalan tutkimuskeskuksen mukaan polttoaineiden hintakehitys on viime vuosina ollut yksi tärkeimmistä sähköistymistä nopeuttavista tekijöistä. Tilli kuitenkin sanoo, että jakeluvelvoite tuskin vaikuttaa juurikaan sähköautoihin.
– Vaikka jakeluvelvoite laskisi, se ei laske tolkuttoman paljon polttoaineen hintaa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 94 prosenttia henkilöautoista on tällä hetkellä polttomoottoriautoja.