– Toivottavasti kokemus Jyväskylästä paikkaa kokemuksen puutetta autosta.
Näin toteaa Toyotan 38-vuotias tallipäällikkö Jari-Matti Latvala, joka on ensimmäinen MM-ralliauton ratissa nähtävä tehdastiimin pomo.
Kokeneella suomalaisella on vyöllään 209 osakilpailustarttia vuosilta 2002–2020. Viimeisellä kaudella Ruotsin MM-osakilpailussa tekniset ongelmat vesittivät Latvalan viimeisen kisan, jossa hän pääsi ajamaan vain yhden erikoiskokeen.
Haave ajaa vielä kerran MM-rallissa jäi kytemään.
– Halusin saada sen 210 täyteen. Totta kai haluan myös nauttia maailman parhaan MM-rallin tunnelmasta ja suomalaisesta rallikansan kannustuksesta vielä kerran, Latvala kertoo Yle Urheilulle.
Lue lisää: Jari-Matti Latvala ajaa Jyväskylän MM-rallissa!
Latvalan päätös on herättänyt kritiikkiä
Jyväskylässä vajaan kuukauden päästä ajettava Suomen MM-ralli on Toyotalle yksi tärkeimmistä osakilpailuista. Herääkin kysymys, miten johtavassa asemassa oleva tallipäällikkö kykenee hyppäämään itse rattiin tällaisessa tilanteessa?
– Meillä on Toyotalla neljän ihmisen johtoryhmä, joka tekee päätökset demokraattisesti. Olin myös viime vuonna yhden kilpailun pois, jolloin muut tuurasivat. Yhden rallin pystyy kyllä kaudessa olemaan poissa, sen ei pitäisi olla ongelma, Latvala tuumaa.
Latvalan lisäksi johtoryhmään kuuluvat urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström, tekninen johtaja Tom Fowler sekä projektipäällikkö Yuichiro Haruna. Haruna vastaa tallin rahoituksesta ja budjetista, Fowler teknisestä puolesta. Myös Lindströmin rooli tallissa on iso: hän vastaa logistiikasta, paperitöistä sekä kilpailun aikaisesta kommunikaatiosta. Latvalan lautasella on mediaviestintä ja tallin sekä kuljettajien sisäisen ilmapiirin edistäminen.
– Kaikkein tärkeintä tallipäällikkönä on olla kuljettajien tukena ja varmistaa, että he pysyvät rentona ja keskittyneenä. Kun kuski hymyilee ja hänellä on hyvä fiilis, silloin on onnistuttu.
Latvalan tallipäällikön virkaa Jyväskylässä paikkaa Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda.
Sekä hupia että hyötyä
Vaikka syy Latvalan erikoiselle päätökselle lähteä kilpailemaan Jyväskylässä on ennen kaikkea hupia, Latvala kertoo hakevansa samalla lisää tietoa autosta ja sen ominaisuuksista. Hän haluaa ymmärtää paremmin, miten uusi hybridiajokki ja sen lisätehot toimivat.
– Nämä ovat asioita, joihin pyrin samastumaan, kun keskustelen kuljettajien kanssa. Koen, että tämä kokeilu auttaa ymmärtämään, mitä he tarvitsevat. En keskity liikaa tekniseen puoleen, se ei ole minun roolini, Latvala linjaa.
Ehtona Latvalan unelman toteuttamiselle oli, että Toyota on MM-sarjassa pisteiden valossa hyvässä tilanteessa. Kenian jälkeen asia sai sinettinsä tallin johdolta. Toyotan Kalle Rovanperä johtaa kuljettajien MM-sarjaa 41 pisteen turvin ennen tallikaveriaan Elfyn Evansia. Valmistajien MM-sarjassa Toyotan johto Hyundaihin on 48 pistettä.
Latvala on ajanut viimeksi WRC1-autoa neljä vuotta sitten. Hän on pyrkinyt pitämään tuntumaa yllä ajamalla 4–5 kilpailua vuodessa, tosin vanhemmalla historic-kalustolla. Ykkösluokan autossa nopeus on reilut kolme sekuntia kilometriä kohden nopeampaa.
– Kaikkein haastavin osuus on se, että silmä tottuu taas vauhtiin. Näin pitkän ajan jälkeen olen realisti, tavoitteena on päästä 5–10 joukkoon. Isoin paine on pysyä tiellä, muuten näyttää todella nololta, Latvala naurahtaa.
– Jyväskylässä on myös käytössä vain yksi testipäivä, niitä on rajattu paljon tälle vuodelle. Tehdastiimin testipäivät tippuivat 30:stä 21:een. Myös vierailevan kuljettajan testipäiviä on rajattu, joten näillä mennään, hän lisää.
Suomen MM-ralliin ilmoittautui huomattavasti enemmän kilpailijoita kuin viime vuonna. Vuoden 2020 kilpailuun ilmoittautui 44 autokuntaa, tänä vuonna peräti 68. Määrä on suurin sitten vuoden 2018.
Suomen MM-ralli ajetaan 3.–6.8.2023. Ylen Ralliradio ja Ylen verkkosivut seuraavat tapahtumia alusta loppuun.