Hyppää sisältöön

Palsa-museo 10 vuotta: ”Ei ainakaan jätä kylmäksi”, sanoo kesäoppaana toimiva Riina Tervo

Aikansa kohutaiteilija Kalervo Palsa kirjoitti ystävälleen, että toinen Kittilän kuuluisuus Reidar Särestöniemi kosi häntä. Taiteilijoiden jäämistöt yhdistyvät nykyään saman säätiön suojissa.

Kalervo Palsan taide oli osin synkkää ja pornografista, kertoo Palsa-museon opas Riina Tervo. Jättielimiä seisoma-asennossa ei kuitenkaan näe Palsa-museossa Kittilässä, koska työt ovat Kiasmassa Helsingissä.
Sari Pöyhönen

Kohuttu ja syrjitty taiteilija Kalervo Palsa (1947-1987) ja toinen kittiläläinen kuuluisuus, taiteilija Reidar Särestöniemi (1925-1981) olivat aikoinaan romanttisessa suhteessa. Tämä on ollut tiedossa, jos on tutustunut Palsan elämäntarinaan. Mutta yleisesti sitä ei ole tiedetty.

– Tarina kertoo, että Reidar olisi jopa kosinut Kalervoa, mutta tästä ei ole täyttä varmuutta, kesäopas Riina Tervo sanoo.

Palsa itse kirjoitti kosinnasta.

– Kosintalainaus on Palsan kirjeestä ystävälleen, kertoo Palsa- ja Särestöniemi-museoiden johtaja Anne Koskamo.

Palsan ystävä ja tukija Maj-Lis Pitkänen julkaisi kirjeistä myöhemmin kirjan, Antaa salaman tulla, minä odotan.

Palsan ja Särestöniemen kohtalot yhdistyvät nykyaikanakin, kun Kauko Sorjosen säätiö osti Palsan kotitilan vuonna 2011. Sen jälkeen säätiö kunnosti rakennukset ja Palsa-museo avattiin vuonna 2013. Säätiö ylläpitää myös suurempaa ja hulppeampaa Särestöniemi-museota Kittilässä.

Absurdeja ihmishahmoja seinämaalauksina, punainen tausta. Ihmishahmojen päät vääntäytyvät omituisesti.

Palsan rajua ja synkkää taidetta ei ymmärretty eikä arvostettu hänen elinaikanaan.

Homoseksuaalisuus oli laissa kielletty rikos vuoteen 1971 asti ja vuoteen 1981 tautiluokitukseen kuuluva sairaus. Avioliitto samaa sukupuolta olevan kanssa ei ollut mahdollista.

– Varsinkin pienissä kylissä siihen aikaan ei kannustettu näyttämään, mitä on. Reidar kuitenkin oli antaumuksella oma itsensä. Paikalliset ovat kertoneet, että siellä kyllä tiedettiin, minkälainen Reidar on. Ja hänet hyväksyttiin, Riina Tervo kertoo.

Kun taas ujoa ja syrjäänvetäytyvää Kalervo Palsaa ei hyväksytty. Hänen taiteensa löi läpi vasta hänen kuolemansa jälkeen. Palsa kuoli 40-vuotiaana kylmässä työhuoneessa ”Getsemanessa” keuhkokuumeeseen vuonna 1987.

Taiteellisesti lahjakas lapsi

Kesäopas Riina Tervo kertoo, että jo lapsuus oli Palsalla rankka. Pienen Kalervon silmät näkivät humalaisten tappeluita. Kittilän Narikka-lähiötä pidettiin pahamaineisena 1940- ja 1950-luvuilla.

– Kotona vanhemmat myivät laittomasti viinaa, järjestivät peli-iltoja ja majoittivat kiertolaisia pienessä mökissään, Riina Tervo sanoo.

Taiteilija Kalervo Palsa näki jo lapsena humalaisia ja tappeluita
Kuuntele Yle Areenassa: Kalervo Palsa näki lapsena humalaisten toikkarointia asuessaan perheensä kanssa köyhässä ja pahamaineisessa Kittilän lähiössä. Kesäopas Riina Tervo ja museoassistentti Janni Yritys kertovat.
Nukke tai hahmo istuu Palsa-t-paidan vieressä, päänä on poron kallo ja aurinkolasit päässä. Sarkapuku ja sormikkaat.

Kalervo Palsa oli taiteellisesti lahjakas ja harjoitti taitojaan jo lapsesta alkaen. Hänestä kehittyi taitava ja tuottelias taiteilija.

– Ihmisen anatomia ja erilaiset maalaustekniikat olivat hyvin hänellä hallussa. Hän vaan oli todella provokatiivinen ja groteskin taiteen edustaja. Häntä sanottiin Porno-Kalleksi, koska monet hänen työnsä olivat pornografisia, Tervo toteaa.

"Ovenraosta kuseminen sallittu" lukee seinässä kyltissä, yläpuolella on myös absurdeja ihmishahmoja.

Palsa myös kirjoitti tekstejä ja teki rajuja sarjakuvia.

Jättielimiä seisoma-asennossa ja hirttäytymistä

Kalervo Palsan Vapautuminen-nimisessä taulussa on mies, joka hirttäytyy omaan jättimäiseen seisovaan sukuelimeensä. Eläkeläinen muistelee -sarjakuvakirjassa Palsa kuvaa kulissiavioliittoa, homoseksuaalisuutta ja nekrofiliaa.

– Hänen aikalaisensa ja paikalliset Kittilässä pitivät häntä enemmän kylähulluna ja juoppona, kuin olisivat arvostaneet hänen taidettaan, kesäopas Riina Tervo sanoo.

Palsa-museossa ei näe jättielimiä, koska hänen teoksensa ovat Helsingissä nykytaiteen museossa Kiasmassa. Kuitenkin Palsa maalasi myös työhuoneen seinille Getsemane-ateljeessa ja maalaukset on konservoitu.

Kalervo Palsa ja Reidar Särestöniemi kasvoivat molemmat Kittilässä, mutta aivan eri oloissa
Kuuntele Yle Areenassa, kun kesäopas Riina Tervo kertoo Palsa-museosta ja vertailee Palsaa toiseen kittiläläiseen taiteilijaan, Särestöniemeen toimittaja Sari Pöyhöselle.

”Täällä ymmärtää, mitä on olla hylkiö”

Palsa-museo ja taiteilijan elämäntarina ovat avanneet kesäopas Riina Tervolle uusia ajatuksia.

– Täällä oppii ymmärtämään, millaista on olla hylkiö ja sellainen, jota ei ymmärretä.

Nainen avaa ovea ränsistyneessä maalaamattomassa vajassa, ovi on kuitenkin kirkkaan siniseksi maalattu ja siinä lukee Getsemane, Palsa.

”Kun lukee Palsan päiväkirjamerkintöjä, se ahdistaa, mutta myös avaa silmiä.” Kesäopas Riina Tervo, Palsa-museo.

Tervo valmistuu pian Lapin yliopistosta kuvataiteen ja historian opettajaksi. Mitä voit kertoa tuleville oppilaillesi taiteilija Kalervo Palsasta?

– Sanoisin, että Palsa oli rohkea taiteilija. Minusta taiteessa kaikkein tärkeintä on olla rohkea ja kyky olla oma itsensä. Jokaisen pitäisi tehdä rohkeasti omaa juttuaan, näyttää omat kykynsä sellaisina kuin ne ovat, Tervo pohtii.

Tervon lempiteos Palsalta on maalaus, jossa matkalaukkua kantava mies on harmaassa huoneessa, mutta ulkona näkyy kaunis, vehreä maisema.

– Se on Palsan viimeisten elinvuosien aikana tehty teos. Siinä on toivoa, mikä monesti puuttuu hänen teoksistaan. Vaikka hänellä oli raskas elämä, niin ehkä hän koki levollisuutta viimeisinä vuosinaan.

Taiteilijan vanha ateljee museona. Opas ja asiakas katselevat seinille, joilla on maalauksia ja julisteita, joissa mm. Leninin ja Stalinin kuvat.

Getsemanen seinällä on Leninin ja Stalinin kuvat. Palsan vanhemmat kannattivat kommunismia, mutta Kalervo sanoi myöhemmin, ettei taiteilijalla tule olla ideologiaa.

Kalervo Palsan kotimuseo viettää tänä kesänä 10-vuotisjuhlavuotta. Museo on auki vain kesäisin, kesäkuusta syyskuun loppuun. Museon toiminta on kuitenkin kasvanut vuosien aikana.

– Työpajoja pidetään enemmän, sosiaaliseen mediaan ja kotisivuihin on panostettu. Nyt parina vuonna museossa on työskennellyt kaksi sesonkityöntekijää ja museo on avoinna myös sunnuntaisin, kertoo Palsa- ja Särestöniemi-museoiden johtaja Anne Koskamo.

Kävijöitä museossa on satoja kuukausittain. Viime kesänä kävijöitä oli yli 1 500, ja vuonna 2021 melkein 1 800.

Heinäkuun ajan Palsa-museon pihapiirissä voi osallistua työpajaan, jossa voi tehdä itsestään omakuvan. Kalervo Palsa maalasi myös itse paljon omakuvia.

Nainen näppäilee kassakonetta museon kassalla, seinällä taidejuliste.
Museoassistentti Janni Yritys on nyt kolmatta kesää töissä Palsa-museossa. Kuva: Sari Pöyhönen / Yle
Kesäopas Riina Tervo kertoo Kittilän kahdesta taiteilijasuuruudesta, Kalervo Palsasta ja Reidar Särestöniemestä
Kuuntele Yle Areenassa: Kalervo Palsa ja Reidars Särestöniemi, kaksi kittiläläistä taiteilijaa tapasivat 1970-luvulla ja heille kehkeytyi suhde, kesäopas Riina Tervo kertoo.

Suosittelemme