Etelä-Savon sairaaloiden päivystyksissä kesäruuhkat eivät ole kasvaneet liian pahoiksi.
Yle uutisoi keskiviikkona Jyväskylän Sairaala Novan vakavista ruuhkista.
Mikkelissä jonoa on syntynyt Savonlinnaa enemmän, mikä saattaa johtua siitä, että Savonlinnassa toimii viitteellinen ajanvaraus, joka lyhentää etukäteen soittaneiden potilaiden jonotusaikoja.
– Siitä huolimatta ajoittain kysyntä on niin kovaa, että silläkään ei saada hallintaan jonoutumista. Tämä koskee siis erityisesti päivystyksessä olevista potilaista niitä vähiten kipeitä. Oikeasti akuuttiin vaivaan hoidossa ei ole viiveitä, sanoo Eloisan päivystyksen palvelualuejohtaja Minna Pitkänen.
Ruuhkaa lisää merkittävästi se, että päivystykseen hakeutuu potilaita, jotka eivät sinne kuulu. Tämän estämiseksi olisi hyvä, että ennen päivystykseen lähtemistä potilas soittaisi päivystysapunumeroon 116 117. Päivystysapu voi ohjata potilaan juuri sellaiselle vastaanotolle, joka hänelle parhaiten sopii.
Myös muiden terveydenhuollon yksiköiden kesäsulut lisäävät asiakasmääriä. Kun aikaa ei tunnu saavan terveyskeskuksesta tai työterveydestä, ihmiset hakeutuvat päivystykseen, vaikka vaiva itsessään ei sitä vaatisi.
– Ruuhkautuminen tulee siitä, että väestö ja muut toimipisteet olettavat päivystyksen hoitavan kaiken, mikä ei uppoa muualle.
Yleislääkärille jonottava potilas, jolla on kiireetön vaiva, voi Pitkäsen mukaan joutua jonottamaan päivystyksessä tunteja. Sen lisäksi on olemassa vaivoja, joiden diagnosointi ja hoitoon ohjaus itsessään vie aikaa.
Hoitaja- ja lääkäripulakin saattaa joissain tilanteissa lisätä jonotusaikoja.
– Henkilöstön riittävyyden kanssa on ajoittain haasteita, mutta nuo muut asiat vaikuttavat enemmän ruuhkautumiseen.