Satakunnan hyvinvointialue on muuttanut takaisinsoittopalvelun asiakkaille suunnattua ohjeistustaan.
Asiakkaita pyydetään vastedes soittamaan terveydenhuollon palvelunumeroihin uudestaan, mikäli soittoon ei ole vastattu neljän vuorokauden kuluessa.
Aiemmin hyvinvointialue on kehoittanut odottamaan kärsivällisesti takaisinsoittoa.
Asiakaspalautteen perusteella on huomattu, että järjestelmästä johtuen numerot poistuvat jonosta neljän vuorokauden kuluttua.
Satakunnan hyvinvointialueen henkilökunta on pystynyt vastaamaan suureen osaan soitoista saman päivän aikana, mutta esimerkiksi kesä on aiheuttanut vastausten viivästymisen seuraaville päiville.
Tehokkaimmin terveydenhuoltoon saa yhteyden tekemällä oirearvion osoitteessa www.omaolo.fi. Sairaanhoitaja lukee viestin tätä kautta ja vastaa asiakkaalle mahdollisimman pian.
Äkillisissä terveysongelmissa voi soittaa päivystysavun maksuttomaan neuvontapalvelunumeroon 116 117, josta saa ammattilaisen ohjeet jatkotoimenpiteistä. Usein jo soitto numeroon ratkaisee pulman.
Kiireellisissä hätätilanteissa soitetaan aina hätänumeroon 112.