Hyppää sisältöön

Disney lisää kierroksia suoratoistokamppailussa ja nostaa hintojaan

12 miljoonaa tilaajaa jätti Disneyn suoratoistopalvelun vuoden toisella neljänneksellä. Mediajätti aikoo leikata kuluja.

Disneyn toimitusjohtaja Bob Iger ja Minni Hiiri -asussa oleva henkilö Hollwood Walk of Famella.
Ei mikään Mikki Hiiri: Disneyn toimitusjohtaja Bob Iger aikoo laittaa yhtiön kovalle säästökuurille. Kuva: STELLA Pictures/ddp/abaca press
Veikko Eromäki,
STT

The Walt Disney Company eli tuttavallisemmin Disney kertoi osavuosikatsauksessaan haasteista. Toimitusjohtaja Bob Igerin luotsaama viihdejätti on menettänyt huhti–kesäkuussa lähes 12 miljoonaa suoratoistotilaajaa.

Tammi–maaliskuun päätteeksi yhtiön Disney+-palvelulla oli maailmanlaajuisesti vajaat 158 miljoonaa tilaajaa, kun niitä oli nyt hieman yli 146 miljoonaa. Valtaosa huhti–kesäkuun tilaajakadosta on Intian markkinoilta, missä yhtiö menetti aiemmin tänä vuonna suosittujen krikettiotteluiden lähetysoikeuksia.

Disneyn kilpailija Netflix puolestaan kertoi tuoreeltaan palvelunsa tilaajamäärän kasvaneen lähes kuudella miljoonalla sen jälkeen, kun yhtiö kertoi rajoittavansa käyttäjätunnusten jakamista ympäri maailmaa.

Kokonaisuudessaan Disneyn tulokset olivat tyydyttävässä nousussa, mutta jäivät kuitenkin hieman analyytikoiden ennustuksista. Disneyn osake nousi kolme prosenttia katsauksen jälkeen.

Takana on viime vuosien johtoportaaseen liittyvää draamaa, kun Iger ensin vuonna 2021 luopui eläkeaikeissa toimitusjohtajuudesta. Hänet korvasi Bob Chapek.

Kuitenkin vuonna 2022 yhtiön hallitus painosti Chapekin lähtemään ja Iger kutsuttiin takaisin tehtävään. Igerin piti hoitaa pestiä parin vuoden ajan, kunnes sopiva seuraaja löytyisi, mutta heinäkuussa Disney ja Iger solmivat sopimuksen vuoteen 2026 asti.

Edes Barbie ei pelasta Hollywoodia talouskriisiltä

Hinnat ylös, kulut alas, sanoo Iger

Media-alan konkari, isot Marvel- ja Lucasfilm-kaupat Disneylle hoitanut toimitusjohtaja Iger sanoi yhtiön toimivan ”haasteellisissa olosuhteissa”.

Yhtiö aikoo kääntää suoratoistopalvelunsa voitolliseksi vuoteen 2024 mennessä.

Igerin vision mukaan tämä tapahtuu ottamalla viihdekoneesta lisää tehoja irti. Disneyn elokuvien ”laatua pitää parantaa”, ESPN-urheilukanavaa uudistaa suoratoiston suuntaan ja samalla ratkaista käynnissä oleva elokuva-alan lakko.

Iger kertoi Disneyn pysyneen tähtäimessään helmikuussa luvattuihin 5,5 miljardin menoleikkauksiin. Leikkauksiin yhdistetään hintojen nostaminen: Disney+ -palvelun Yhdysvaltain mainosvapaan version hintaa korotetaan 27 prosenttia 13,99 dollariin kuukaudessa.

Samalla suoratoistopalvelun Euroopan- ja Kanadan-versioon aiotaan alkaa myymään mainoksia. Netflixin tavoin yhtiö aikoo puuttua useiden ihmisten jakamiin käyttäjätileihin ensi vuoden aikana.

Igerin tehokuuri tulee näkymään myös Disneyn julkaisuissa. Niiden määrää aiotaan vähentää, ja toteutettavien tuotantojen kustannuksia aiotaan leikata.

Lähteet: Reuters, AFP

Suosittelemme