Pinnalla lipunut sukellusvene keräsi laivamatkustajien huomion tiistaina alkuillasta Hangon liepeillä.
Helsingistä Saksan Travemündeen matkannut Marko Oksanen sai napattua sukellusveneestä kuvan. Oksanen otti kuvan väylällä Hangon Tvärminnen eteläpuolella hieman iltaseitsemän jälkeen.
Komentaja Anssi Munkki Maanpuolustuskorkeakoulusta tunnistaa aluksen heti. Se on venäläinen Kilo-luokan sukellusvene, joita on valmistettu 1980-luvulta alkaen.
Merisotaopin opetusryhmän johtajana sotataidon laitoksella työskentelevä Munkki sanoo, että kyseisiä sukellusveneitä liikkuu Itämerellä useita.
– Ei ole mitenkään tavatonta, että ne kulkevat Suomenlahden poikki.
Komentaja Munkin mukaan sukellusveneet saattavat liikkua samassa jonossa laivojen kanssa väyliä pitkin. Väylät ovat niin leveitä, että alukset mahtuvat hyvin kulkemaan rinnakkainkin.
Kaikki Kilo-luokan alukset valmistetaan Pietarissa. Siellä ne käyvät säännöllisesti myös huolloissa.
Sukellusveneiden liikkuminen Suomenlahdella ei ole muuttunut merkittävästi viime aikoina, arvioi Munkki. Hänen mukaansa Venäjän merivoimat harjoittelee entiseen tapaan.
Matalat syvyydet voivat aiheuttaa ongelmia
Tiistaina havaittu sukellusvene liikkui kansainvälisillä vesillä täysin sääntöjen puitteissa. Myös Puolustusvoimilla on tieto asiasta.
– Suomenlahti on niin matala, että siellä on hyvin hankalaa liikkua huomaamatta, sanoo Munkki.
Miksi sukellusveneet sitten pintautuvat lähellä muita aluksia? Munkin mukaan syitä on useita, joista tärkein liittyy turvallisuuteen.
– Sukellusveneet pintautuvat usein nimenomaan siksi, että muut merellä liikkujat varmasti näkisivät ne ja osaisivat varoa.
Sukelluksissa kulkeminen voi aiheuttaa vaaratilanteita matalien syvyyksien takia, kun alus ei pääse syvälle muun liikenteen alapuolelle.
Munkin mukaan sukellusveneiden miehistöt ovat hyvin päteviä ja huolellisia aivan kuten muutkin meriliikenteen ammattilaiset. He pyrkivät varmistamaan kaikin keinoin, ettei turvallisuus vaarannu.
Munkin tiedossa ei ole yhtään tapausta, jossa sukellusvene olisi aiheuttanut varomattomuudellaan vakavan onnettomuuden.
Sukellusveneiden on noustava välillä pintaan erilaisista teknisistä syistä. Lisäksi pintautuminen saattaa johtua koulutuksesta, Munkki selittää.
Sukellusveneet kulkevat pinnalla yleensä vain lyhyitä aikoja kerrallaan.