Hyppää sisältöön

Miesasiakas leikkasi Annen, 59, kuvan lehdestä ja tyydytti itseään – tällaista seksuaalista ahdistelua myyjät joutuvat kokemaan

Ammattiliiton mukaan korona-aika muutti ihmisten käytöstä, ”jotain on mennyt aika pieleen”, sanoo PAM:in aluepäällikkö.

Myyjät kohtaavat aiempaa enemmän häirintää asiakkaiden taholta. Keräsimme oheiseen videoon myyjien kokemuksia kaupan alalta.
Armi Auvinen

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

”Sulla on kauniit rinnat, mutta liikaa läskiä”, ”Mennäänkö kahville ja naimaan?”

Kyseiset sitaatit ovat tavallisen ruokakaupan asiakkaiden esittämiä kommentteja myyjille. Asiakkaiden epäasiallinen käytös ja myyjiin kohdistuva häirintä on kasvanut koronan jälkeen. Ilmiö on valtakunnallinen.

Palvelualojen ammattiliiton aluepäällikkö Elisa Pendersin mukaan häirinnästä kertoavia soittoja tulee liittoon viikoittain.

– En tiedä, mistä tämä ihmisten paha olo kumpuaa, onko se koronan jälkeistä oirehdintaa vai mitä. Jotain on mennyt aika pieleen, Penders sanoo.

Tampereen PAMin aluejohtaja Elisa Penders.
Elisa Pendersin mukaan häirinnän kasvu on ilmiönä huolestuttava. Varsinkin nuoriin naisiin kohdistuva kielenkäyttö on todella raakaa. Kuva: Antti Eintola / Yle

Myyjiin kohdistuva kielenkäyttö ja muu käytös on Pendersin mukaan välillä todella törkeää.

– Jos joku tulee minun työpaikalle kommentoimaan rintojani, minä soitan poliisit. Mutta ei kaupan kassa paljoa voi tehdä, pitää vain hymyillä ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen.

Yle haastatteli kaupan alan luottamushenkilöitä ja häirintää kohdanneita asiakaspalvelijoita ja myyjiä. Häirinnän määrän kasvu on saanut osan jopa vaihtamaan alaa tai harkitsemaan sitä. Jutussa kerromme kommentteja, joita tavalliset ruokakaupan myyjät ovat asiakkailta saaneet.

Voit jutun lopussa myös kommentoida, oletko itse kokenut vastaavaa häirintää.

Joskus myös fyysistä päällekäyntiä

Anne Nyman on toiminut kaupan alan luottamushenkilönä jo 23 vuotta. Hänelle ilmoituksia työkavereihin kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä tulee lähes päivittäin.

– Viimeksi toissa päivänä asiakas olisi halunnut ostaa pimppimehua meiltä Citymarketin neuvonnasta. Silläkin herralla oli oma vaimo siinä vieressä mukana. Annoin sen vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, Nyman sanoo.

Sale-lähikaupan sisätiloja ja asiakkaita ja henkilökuntaa Rovaniemellä.
Seksuaalinen häirintä voi olla paitsi sanallista niin myös fyysistä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Pahinta häirintää Nymanin mukaan ovat tapaukset, joissa asiakas on käynyt kiinni myyjään.

– Myyjä oli kumartunut nostamaan tavaroita ja asiakas kävi takapuoleen kiinni, Nyman kertoo.

Nymanin mukaan kyse ei ole ainoastaan nuoriin naisiin kohdistuvasta häirinnästä.

– Itsellä on ikää kohta jo 59 vuotta, enkä minäkään säästy niiltä kommenteilta. Aika yllättävän paljon asiakkaat lähettävät minullekin kikkelinkuvia messengeriin.

Samaa tulee vastaan koko ajan

Yksi Nymanin oman myyjäuran ikävimmistä hetkistä oli miesasiakas, joka kertoi nähneensä Nymanin kuvan lehdessä, leikanneensa sen irti ja tyydyttävänsä itseään iltaisin Nymanin kuva kädessä.

– Itse olen tällainen vanha ämmä ja tiedän, miten tällaisissa tilanteissa toimitaan. Ongelma on, etteivät nämä ole vain yksittäistapauksia, vaan tätä samaa tulee vastaan koko ajan.

Nymanin oman työuran alussa tilanne oli vielä toisenlainen.

– Jos jonkun asiakkaan käytös olisi ollut tällaista 20 vuotta sitten, olisi kauppias ottanut asiakasta housuista kiinni ja kantanut ulos. Mutta nyt asioita hyssytellään, etteivät asiakkaat vain säikähdä.

Salen myymäläpäällikkö Kaisu Schroderus liikkeessään Rovaniemellä.
Myymäläpäällikkö Kaisu Schroderus kertoo, että ympärivuorokauden aukiolevassa Rovaniemen keskustan Salessa on yön pimeimpinä tunteina vuorossa aina kaksi myyjää. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Asiakkaalle ei voida antaa porttikieltoa

Rovaniemen keskustassa sijaitseva Lapinmaan Sale on auki läpi vuorokauden. Myymäläpäällikkö Kaisu Schroderuksen mukaan erilaisen häiriökäyttäymisen lisääntyminen näkyy myös pienissä liikkeissä.

– Meillä on onneksi täällä aika rauhallista, ehkä jokusen kerran vuodessa joku asiakas saattaa olla yöllä niin humalassa, että joudumme soittamaan apua.

Toisaalta yön pimeimpinä tunteina vuorossa on kaupassa aina kaksi myyjää.

– Se on meillä jo turvallisuustekijä. Jos ongelmia ilmenee, vartijat tulevat myös nopeasti paikalle ja poliisitkin päivystävät usein tässä keskustan tuntumassa.

Eniten nimittelyä ja häirintää tulee Schroderuksen mukaan asiakastilanteissa, joissa asiakkaalle ei suostuta myymään esimerkiksi ikärajallista tuotetta.

Myös myyjien seksuaalinen häirintä on tuttu ilmiö.

– Se ehkä korostuu varsinkin baari-iltoina. Jos kassalla on nuoria naisia, heille voi tulla kaikenlaisia kommentteja ja kyselyitä. On sovittu, että jos tilanne tuntuu menevän yli, minulle ilmoitetaan.

– Muutaman kerran olen sitten joutunut ottamaan näitä ihmisiä puhutteluun. Se on tepsinyt, eikä häiritsevä käytös ole siltä osin jatkunut.

Asiakkaita joudutaan välillä myös poistamaan kaupasta toistuvan häiriköinnin vuoksi.

– Voi sanoa, että asiakkaita joudutaan poistamaan kaupasta viikoittain, Schroderus sanoo.

Virallisia porttikieltoja laki ei tunne. Myyjällä on silti oikeus valita asiakkaansa, eli estää asiakkaan sisäänpääsy, kun esto ei ole syrjivä.

Asiakasta ei kuitenkaan voi määräaikaisesti kieltää tulemasta liikkeeseen, vaan jokainen tapaus on lain mukaan harkittava erikseen. Jos on syytä epäillä, että asiakas ei osaa käyttäytyä, voidaan hänen sisäänpääsynsä estää. Esimerkiksi aikaisempi sopimaton käyttäytyminen voi olla perusteltu syy evätä sisäänpääsy.

”Kassan hymy ei tarkoita, että hän kävisi kuumana sinuun”

Nymanin mukaan moni asiakas ei tunnu ymmärtävän, että myyjät ovat ruokakaupassa töissä eivätkä etsimässä treffiseuraa.

Nymanin mukaan innokkaimmat asiakkaat saattavat etsiä kaupan henkilökuntaa sosiaalisesta mediasta ja lähestyä viesteillä, joiden sisältö on usein sama: ”koimme varmasti jotain merkityksellistä, kun katseemme kohtasivat tänään ruokakaupan kassalla”.

– Se, että ruokakaupan kassa hymyilee, ei tarkoita että myyjä kävisi kuumana sinuun. Myyjän tehtäviin kuuluu olla ystävällinen asiakkaille. Ei se tarkoita mitään sen kummempaa, Nyman sanoo.

Nyman itse kaipaisi ryhtiliikettä myös työnantajapuolelta ja Kaupan liitolta.

– Olen miettinyt joskus sloganeitakin sellaiseen kampanjaan, jossa vastustettaisiin tällaista häirintää. Yksi voisi olla, että ”lihatiski on tuolla päin” tai että ”tämä ei ole täyden palvelun kauppa”.

Juttua muokattu 1.9.2023, lisätty linkki toiseen juttuun.

Suosittelemme