S-ryhmä on perustanut Suomeen uuden kebabketjun. Ensimmäinen Babista-ravintola avattiin kesäkuussa Mikkeliin. Ylen tietojen mukaan ketju laajenee seuraavaksi Vaasaan ja sitten pääkaupunkiseudulle.
Kaikkiaan S-ryhmä aikoo avata 20 kebabia tarjoavaa ravintolaa eri puolille Suomen kolmen seuraavan vuoden aikana. Myös Lahteen etsitään parhaillaan sopivaa toimitilaa S-ryhmän kebabille.
– Tutkimme sirpaleista markkinaa ja havaitsimme, että liiketoiminnan arvo kebabin ympärillä on todella merkittävää, SOK:n ravitsemuskaupan johtaja Juha Helminen perustelee satsausta.
Myös pikaruokaketju Hesburger tutkii kebabmyyntinsä laajentamista. Ketju avasi alkukesästä HeseKebab & Gyros -pilottiravintolan Salon Suomusjärvellä.
Suurten toimijoiden tulo haastaa nyt perinteisiä, pieniä kebabyrittäjiä.
– Monissa maissa on isoja menestyviä ravintolaketjuja, jotka tarjoavat kebabia. Suomeen suuria toimijoita ei ole toistaiseksi syntynyt, sanoo toiminnanjohtaja Juha Vastamäki Suomen Franchising -yhdistyksestä.
Vastamäki on toiminut franchising-liiketoiminnan parissa liki kolme vuosikymmentä.
Neljän vuosikymmenen historia
Jo vuosikymmeniin kebabissa ei ole ollut suomalaisille enää muuta vieraan tuntuista kuin b-kirjaimet.
Helsingin Telakkakadulla edelleen toimiva turkkilainen ravintola Ani tarjosi kebablihaa lisukkeineen noutopöydästä jo 1980-luvulla, mutta oli eksoottinen harvinaisuus.
Pikaruokaketjuksi itsensä määrittelevä Eerikin pippuri aloitti vuonna 1997 ja jatkaa yhä kolmella ravintolalla pääkaupunkiseudulla.
Monia muitakin pitkään toimineita liuskelihan myyjiä löytyy eri puolilta maata.
Uutena tulokkaana markkinalla aloitti vuosi sitten yrittäjä Akseli Herlevi, jonka lanseeraama DIF Döner toimii nyt Helsingin lisäksi Jyväskylässä, Oulussa ja Seinäjoella.
Tilastoa kebabiin erikoistuneista ravintoloista ei ole. Suomesta löytyy kuitenkin yli puolen tuhatta kebabia nimessään käyttävää kioskia, grilliä ja ravintolaa. Lisäksi lukemattomien pitserioiden ruokalistoilla on erilaisia kebabaterioita.
Perinteisesti tarjonnasta ovat vastanneet suurelta osin Lähi-idästä tai Balkanin alueelta Suomeen tulleet yrittäjät perheineen.
”Tarjoamme ravintolamaisen kokemuksen”
S-ryhmän ensimmäinen Babista-ravintola toimii kauppakeskus Stellassa Mikkelissä. Samassa liiketilassa on myös Pizza Rosso.
Helmisen mukaan kyseessä on poikkeava järjestely, joka johtuu paikallisen kauppakeskuksen tilaratkaisuista.
– Muualla tällaista ei välttämättä nähdä, vaan uudet kebab-ravintolamme toimivat omissa tiloissa, kertoo Helminen.
S-ryhmä aikoo erottua tuomalla kebab-ateriat enemmän ravintolamaiseen ympäristöön, jossa voi ”viihtyä ja viettää iltaa pidempään ruuan ympärillä”.
Vaikutteita on haettu muualta Euroopasta ja erityisesti pohjoismaiden pääkaupungeista.
– Tämän vuoden aikana avaamme vielä ainakin kolme uutta Babista-ravintolaa. Pääkaupunkiseudulle tulee varmasti, Helminen paljastaa niukkasanaisesti sijainteja.
Paikallisen osuuskauppa Suur-Savon matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Kai Nurmi on erittäin tyytyväinen ensimmäisten kuukausien myyntiin Mikkelissä.
Gyros on Kreikan tuliainen
Parhaiten hampurilaisistaan tunnettu Hesburger avasi toukokuun lopussa ensimmäisen HeseKebab & Gyros -pilottiravintolan Salon Suomusjärvelle.
Pilotti toimii ykköstien varrella sijaitsevan Kivihovin Hesburgerin tiskin vieressä omana konseptinaan.
Yhtiön tarkoituksena on kerätä kokemuksia, josko kebabin ympärille saisi muodostettua uuden franchising-ketjun.
– Päätöksiä uusista avauksista ei ole vielä tehty, kehityspäällikkö Tatu Alho sanoo.
Hesburger ei ole noviisina liuskelihan kimpussa. Yhtiön oman ilmoituksen mukaan kebab-tuotteita on myyty jo 1980-luvulta lähtien.
Tosin Hesburgerin Suomessa sijaitsevista liki 280 hampurilaispaikasta, vain kahdeksan myy samalta tiskiltä HeseKebabia. Niistäkin yhtiön kotikulmien eli Turun seudun ulkopuolella sijaitsee vain kolme: Oulussa, Joensuussa ja Salossa.
– Seuraamme mielenkiinnolla. Hyvä, että liikkeellä on muitakin toimijoita, niin ilmiö vahvistuu, kommentoi SOK:n Helminen kilpailijaa.
Maahanmuuttajissa paljon aktiivisia yrittäjiä
Erilaisina franchising-yrittäjinä toimii nykyisin huomattava määrä maahanmuuttajataustaisia henkilöitä.
– Ketjun alla toimiminen voi helpottaa saamaan liikepaikkoja esimerkiksi kauppakeskuksista. Ketju voi tuoda tukea myös suomalaisen lainsäädännön ja määräysten ymmärtämiseen sanoo franchising-yhdistyksen Vastamäki.
Vastamäki muistuttaa, että myös S-ryhmän omat ravintolat toimivat hyvin pitkälti franchising-periaatteiden mukaisesti.
– Järjestelmä on vain suljettu S-ryhmän ulkopuolisilta toimijoilta, hän kuvaa.
Esimerkiksi Mikkelissä S-ryhmän ensimmäisen Babista-ravintolan pyörittämisestä ja liiketoiminnasta vastaa maakunnallinen osuuskauppa, tässä tapauksessa Suur-Savo. Samalla konseptilla S-ryhmässä toimitaan myös muualla Suomessa.
S-ryhmän Babista-ketjusta uutisoi toukokuussa Kauppalehti.
Juttua muutettu 7.9.2023: Lisätty linkki Kauppalehden uutiseen.