Hyppää sisältöön

Tampereen pormestarilta ehto: pääradalle lisäraiteet tai Tampere jää pois lentoratayhtiöstä

Tunnin junan suunnittelu Tampereen ja Helsingin välille keskeytetään. Lentorata-hanketta viedään eteenpäin hallitusohjelman mukaisesti.

Kalervo Kummola.
Kalervo Kummola ei yllättynyt Suomi-radan suunnittelun keskeyttämisestä. Arkistokuva huhtikuulta. Kuva: Jani Aarnio / Yle
Petra Ketonen

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tänään, että Suomi-radan eli nopean junayhteyden suunnittelu Tampereelta Helsinkiin keskeytetään. Lentorata-hanketta, eli Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkevaa uutta rataosuutta, viedään kuitenkin eteenpäin hallitusohjelman mukaisesti.

Tampereen pormestari Kalervo Kummolan mukaan asia ei tullut yllätyksenä.

– Eihän tämä mitään uutta ole. Se on ihan selkeästi hallitusohjelmaan kirjattu.

Suomi-rataa suunnitelleen Suomi-rata oy:n tehtäväksi jää Pasilan ja Keravan välisen lentoradan suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Samalla Suomi-rata oy:n nimi muutetaan Lentorata oy:ksi.

Suomen valtion osuus yhtiössä on 51 prosenttia. Yhtiössä ovat osakkaina lisäksi muun muassa Helsinki, Tampere sekä useita muita kaupunkeja ja kuntia.

Kalervo Kummolan mukaan Tampereen jatko yhtiössä ei ole itsestään selvää.

– Jos tulee kirjaus siitä, että voidaan jatkaa lisäraiteilla nykyisen linjauksen viereen, silloin me olemme mukana.

VR:n veturi ylittämässä Koulukadun alikulkusiltaa Turussa, alla autoja, ympärillä vehreitä puita ja sinistä taivasta ja poutapilviä.
Tampereen kaupunki on ainakin toistaiseksi yksi Lentorata oy:n osakkaista. Osakkaina on myös muita kaupunkeja ja kuntia. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

– Jos se on pelkkä lentorata, emme me sitten ole enää mukana jatkossa. Luulen, että aika moni muukin kaupunki tekee samanlaisia johtopäätöksiä.

Kummolan mukaan Tampereelle on hyötyä siitä, jos Keravalta pääsee Helsinki-Vantaan lentoasemalle vaihtamatta junaa.

– Mutta jos se näillä kirjauksilla tulee muutenkin, mitä järkeä meidän on lähteä rahoittamaan sitä? En näe siinä järkeä.

Kummolan mukaan Tampere on osallistunut Suomi-radan suunnitteluun noin miljoonalla eurolla.

Seuraavaksi Tampere odottaa budjettiriihestä tietoja, kuinka käy nykyisten raiteiden perusparannuksen sekä Tampereen ratapihan korjauksen.

Suosittelemme sinulle