Tornio-Kolari-radan sähköistys etenee, kun hallitus budjettiriihessä päätti 7,5 miljoonan euron satsauksesta hankkeen suunnitteluun. Budjettiesitys vaatii vielä eduskunnan hyväksynnän. Mikäli sähköistys päätetään aikanaan myös toteuttaa, se olisi valmis vasta ensi vuosikymmenellä.
Suunnittelu veisi vuodet 2024-2027, kertoo osastonjohtaja Jaakko Knuutila Väylävirastosta. Itse sähköistysurakka noin 180 kilometrin rataosuudelle kestää viidestä kuuteen vuotta.
Loppuvuoden aikana valmistuu tarveselvitys radan tulevasta käytöstä ja esimerkiksi ohituspaikkojen rakentamisen kustannuksista sekä hyödyistä. Nyt ohituspaikkoja ei ole, vaan radalla kulkee juna kerrallaan.
Sähköistys vähentää päästöjä ja poistaa tarpeen vaihtaa veturi matkan varrella dieselveturiin. Tornio-Haaparanta-välin sähköistys on käynnissä parhaillaan.
Sotilasliikenne lisääntyy Rovaniemen seudulla
Myös valtatie 4:n tiehanke Rovaniemen kohdalla on menossa eteenpäin. Hallitus esittää lisäbudjetissa 4,5 miljoonaa euroa hankkeen suunnitteluun välillä Hirvas-Rovaniemi-Vikajärvi.
Suunnitteluvaihe kestää Knuutilan arvion mukaan tämän hallituskauden, jos eduskunta rahoituksen hyväksyy. Väyläviraston alustavassa esisuunnitelmassa tielle tulisi useita eritasoliittymiä ja Hirvaan kohdalla myös uusi tielinjaus. Napapiirin pohjoispuolella tiestä tehtäisiin leveämpi.
Väyläviraston arvio hankkeen kokonaiskustannuksista liikkuu 51-75 miljoonan euron haarukassa. Knuutila sanoo, että suunnittelu lähtee liikkeelle siinä vaiheessa, kun budjetti on tullut voimaan. Valtioneuvosto hakee remonttiin myös EU:n sotilaallisen liikkuvuuden CEF-rahoitusta.
Tuki maakuntalennoille jatkuu
Liikenteen odotetaan kasvavan Lapin teillä ja raiteilla myös kaivosteollisuuden ja Kemin uuden sellutehtaan puunhankinnan vuoksi. Lisäksi Lapin huoltovarmuusmerkitys on korostunut Venäjän hyökkäyssodan myötä. Lapin kautta kulkee Suomen ainoa maayhteys länteen.
Ratkaisevan tärkeä se olisi tilanteessa, jossa Itämeri esimerkiksi sotilaallisen konfliktin vuoksi sulkeutuisi rahtiliikenteeltä. Lapin kauppakamarin mielestä valtatie 21:n eli Kilpisjärven tien kunnostusta pitäisikin kiirehtiä.
Budjettiriihessä päätettiin myös maakuntalentojen tukemisesta kevääseen 2026 saakka. Siihen varataan 38 miljoonaa euroa.
Kemi-Tornion lentojen lisäksi valtio ostaa maakuntalentoja Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola–Pietarsaaren ja Joensuun lentoasemille ensi huhtikuun loppuun asti.