Tena-tuotteita kotiinkuljetuksella tilanneiden asiakkaiden henkilötietoja on saattanut joutua vääriin käsiin, tiedottaa Pohde.
Henkilötietojen vuoto on kohdistunut Pohteen asiakkaisiin, joiden Tena-tuotemerkin inkontinenssisuojuksia eli virtsankarkailusuojuksia on tilattu jakelupalvelun kautta.
Essity Oy:n tuotteiden kuljetuspalvelusta vastaava Westlog Oy on ilmoittanut, että henkilötiedot ovat vaarantuneet kyberhyökkäyksessä elokuussa. Tietoturvaloukkaus voi koskea muun muassa asiakkaan nimeä, yhteystietoja ja henkilötunnusta.
Lisäksi tietomurto on kohdistunut Pohteen työntekijöihin, jotka ovat toimineet Pohteen yhteyshenkilöinä Essityn kanssa. Heidän osaltaan kyse on nimestä ja työssä käytetyistä yhteystiedoista.
Tietovuodon laajuuden ja vaikutusten arviointi vielä kesken
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen johtajaylilääkäri Terhi Nevala ei vielä tässä vaiheessa pysty antamaan paljoakaan lisätietoja. Hän kertoo, että parhaillaan selvitetään, ketä kaikkia ja kuinka montaa henkilöä asia koskee.
– Tiedotamme lisää sitten, kun saamme tietoa, ja olemme sitten yhteydessä niihin henkilöihin, joita tämä koskee, Nevala kertoo Ylelle.
Hyvinvointialue on pyytänyt Essity Oy:ltä lisätietoja tietoturvaloukkauksesta.
Pohde on tehnyt asiasta myös alustavan ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle. Westlog Oy taas on tehnyt asiasta ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistolle ja Suomen kyberturvallisuuskeskukselle sekä tehnyt rikosilmoituksen poliisille.
Pohde kehottaa tiedotteessaan kiinnittämään nyt erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Jos epäilee omien tietojen väärinkäytöstä ja rikosta, kannattaa olla yhteydessä poliisiin.