Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Suzukan osakilpailussa Red Bullin Max Verstappen palasi voittajaksi vaikean Singaporen viikonlopun jälkeen. Samalla Red Bull varmisti tämän kauden tallimestaruuden.
Verstappenin takana säväyttivät palkintokorokkeelle yltäneet McLarenin Lando Norris ja Oscar Piastri. Valtteri Bottaksella oli jopa poikkeuksellisen katastrofaalinen viikonloppu, kun kisa jäi kesken kuuden kierroksen ja kahden kolaroinnin jälkeen.
Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh niputtaa yhteen Japanin GP:n puheenaiheet.
Mikä ratkaisi?
Paalulta startannut Verstappen ratkaisi voiton heti lähdössä. Hollantilaisella oli jopa hieman vaikeuksia, kun renkaat lähtivät sutimaan. McLarenin Norris pääsi lähelle, mutta Verstappen pystyi pitämään kärkkipaikkansa. Sillä oli iso arvo etenkin Suzukan kaltaisella radalla.
– Rata oli erityisen hankala ja haastava renkaille. Sen takia lähdössä piti onnistua ja päästä ajamaan keulassa puhtaassa ilmassa. Silloin pystyisi säästämään parhaiten renkaita. Verstappen pystyi sitten lähdön jälkeen ajamaan tasaisen kilpailun, Mildh sanoo.
Mikä puhuttaa?
Verstappen varmisti voitolla myös Red Bullin merkkimestaruuden jo kuusi kisaa ennen kauden loppua. Red Bull dominoi F1-sarjaa jopa kaikkien aikojen rajuimmin, kun katsotaan saatavilla olleita pisteitä.
Verstappen ja hänen tallikaverinsa Sergio Perez ovat ottaneet reilut 88 prosenttia kaikista saatavilla olleista pisteistään. Koskaan aiemmin vastaavaa ei ole nähty.
Red Bull dominoi F1-sarjaa ensimmäisen kerran 2010-luvun alussa, mutta sitten vuosikymmenen jälkimmäiselle puolikkaalle valtikan nappasi Mercedes. Mildh kehuu, kuinka Red Bull on pystynyt uusiutumaan, vaikka tallissa johtohahmot ovat pysyneet samoina.
Suurimmaksi tekijäksi Mildh nostaa sen, että Red Bull onnistui parhaiten, kun F1-sarjan autoja uudistettiin viime kaudelle.
– He ansaitsevat mestaruutensa, kun he ovat pystyneet tekemään jotain paremmin uuden autokonseptin kanssa. Red Bull pysyy koko ajan kärjessä kisoissa. Verstappen on myös tällä hetkellä todella ylivoimainen kuljettaja. Red Bull olisi pystynyt varmaan parhaimmillaan voittamaan yhdellä kuljettajalla merkkimestaruuden, jos vähän karrikoidaan, Mildh arvioi.
Tilanne on siinä mielessä erikoinen, että uusilla autokonsepteilla haettiin tiukempaa kilpailua tallien kesken. Lisäksi sarjaan on tullut kulukatto ja esimerkiksi tuulitunnelin ajan rajoittamista parhaiten menestyville tiimeille.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että yksi tiimi hallitsee sarjaa kaikkien aikojen selvimmällä marginaalilla.
– Kun mietitään autojen suorituskyvyn tasoittamista, se ei ole onnistunut. Sääntöjen laatijat eivät ole onnistuneet tehtävissään, Mildh sanoo.
Red Bullin dominoinnin myötä keskusteluihin on noussut myös tiimin kulukattorike vuodelta 2021. Viime vuonna kävi ilmi, että Red Bull oli ylittänyt F1-sarjan kulukaton.
Mildhin mukaan on vaikea todentaa, onko kulukaton ylittäminen auttanut Red Bullin muita ylivertaisempaan asemaan.
– On vaikea todistaa, mihin ylitettyä rahasummaa on käytetty. Tämä on spekulointia, mutta Red Bull on varmaan ollut rajoilla resurssien käyttämisessä. Voi olla, että Red Bull on ottanut riskiä. Näitä on vaikea todistaa, mutta Red Bull on ovela talli ja aina taitava tällaisissa asioissa, Mildh pohtii.
Joka tapauksessa nyt jo spekuloidaan, voiko kukaan saada Red Bullia kiinni ennen seuraavia suunniteltuja sääntömuutoksia vuonna 2026.
Tälle kaudelle kovin odotuksin lähtenyt Ferrarin Charles Leclerc pohti esimerkiksi elokuun lopussa Hollannin GP:n yhteydessä, että Red Bullia voi olla mahdotonta päihittää ennen seuraavia isoja sääntömuutoksia.
– On tässä vaara, että Red Bull tulee hallitsemaan näillä säännöillä sarjaa. Muilla on paljon tekemistä. Uskon, että näemme silti hyvää piristettä sarjaan. Mercedes ei ole luovuttanut. Ferrarilla on ollut huono kausi odotuksiin nähden, Mildh kuvailee.
Entä Bottas?
Valtteri Bottaksen kausi on ollut toistaiseksi erittäin mollivoittoinen, mutta Suzukan kilpailusta muodostui vielä jopa poikkeuksellisen synkkä.
Bottas pääsi starttaamaan hyvin 16. lähtöruudusta ja nousikin muutaman sijan, mutta joutui ahtaaseen tilaan ennen avausmutkaa. Alpinen Esteban Ocon käänsi Bottaksen eteen. Se aiheutti suomalaisen väistöliikkeen. Bottas osui Williamsin Alex Alboniin toisella puolella. Alfa Romeosta hajosi rengas.
Bottas joutui käymään varikolla ja putosi hännänhuipuksi. Kun suomalainen lähti tekemään nousua ja ohittamaan Williamsin Logan Sargeantia, amerikkalaiskuljettaja lukitsi jarrunsa ja törmäsi suomalaisen auton kylkeen.
Bottas joutui uudelleen varikolle, mutta totesi Alfa Romeon olevan osumien jäljiltä ajokelvoton.
– Valtteri joutui heti muiden uhriksi lähdössä. Sitten Sargeantilta nähtiin aikamoista sähläystä. Valtteri joutui tänään biljardipalloksi tässä kilpailussa, Mildh toteaa.
Bottas ja Alfa Romeo lähtivät suurin toivein Suzukan kilpailuviikonloppuun, sillä Singaporeen tuotujen päivitysten piti näkyä nimenomaan Japanissa. Aika-ajoissa Bottas oli kuitenkin vasta 16:s, vaikka koki saaneensa kaiken irti autostaan.
Alfa Romeo käy kauden lopuissa kuudessa kisassa tiukkaa taistoa viimeisistä sijoista tiimien välisessä kamppailussa.
– Ymmärtääkseni Alfa Romeolle on tulossa vielä useampi päivityspaketti tällä kaudella. On vielä arvoitus, mihin se johtaa suorituskyvyllisesti. Talli liikkuu yhä hitaalla tempolla, kun puhutaan kehitykseen liittyvistä asioista, Mildh alleviivaa.
Floppi
F1-viikonlopun suurimmaksi flopiksi Mildh nimeää Red Bullin Sergio Perezin. Meksikolaisen kilpailu oli karmea ja päättyi ennen aikojaan.
Hän otti heti lähdössä osumaa Mercedeksen Lewis Hamiltonin kanssa.
Myöhemmin Perez rikkoi sääntöjä turva-auton takana ajamisesta ja sai viiden sekunnin pysähtymisrangaistuksen. Perez ei edes ehtinyt suorittaa rangaistustaan ennen kuin törmäsi myöhäisen jarrutuksen takia Haasin Kevin Magnusseniin.
Meksikolaisen Red Bulliin tuli sen verran vahinkoja, että Perez joutui keskeyttämään kilpailun. Hän kuitenkin kävi vielä istumassa autossa ja pyörähtämässä radalla sen verran, että rangaistus ei jäänyt suoritettavaksi seuraavaan kisaan Qatariin.
Perez aloitti kauden vahvasti ja haastoi Verstappenia etenkin katuradoilla, mutta viime aikoina suunta on ollut jälleen alaspäin.
Jo aika-ajoissa Verstappen pöllyytti Pereziä jopa reilulla 0,8 sekunnilla. Se on erittäin merkittävä ero formula ykkösissä.
– Perezin ajamisesta jäi vaikutelma, että hänen keskittymisensä ei ollut kohdillaan. Samaan aikaan tallikaveri tekee todella kellontarkkaa työtä. Ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että Perezillä ei ole homma kontrollissa. Hän tarvitsee ryhtiliikkeen, Mildh sanoo.
Mildh spekuloi, että impulsiivisuudestaan tunnetun Red Bullin johdon antama paine voi vaikuttaa meksikolaiseen. Tällä hetkellä Perezin sopimus on voimassa ensi kauden loppuun asti, mutta energiajuomamerkin tallissa voi tunnetusti tapahtua nopeastikin muutoksia.
– Perezillä saattaa olla paineen alla, että hän pystyy pitämään oman tallipaikkansa. Niin kauan kuin Helmut Marko on tekemässä viimeisiä siirtoja, Perezillä on vaikea paikka. Red Bullissa pitää olla kaksi tasaista kuljettajaa. Nyt Perezin pitää laittaa henkistä puoltaan kuntoon ja asioitaan järjestykseen, Mildh pohtii.
Yllätys
Mildh pitää ylipäätänsä tämän hetken F1-maailman suurimpana yllättäjänä McLarenia. Takavuosien menestystiimi on kammennut itsensä takaisin kärkitaistoon.
Nyt Lando Norris ja Oscar Piastri olivat Verstappenin jälkeen parhaat kuljettajat Japanissa. Mercedes ja Ferrari jäivät jälkeen Suzukassa.
Vielä kauden alussa McLaren kamppaili häntäpäässä, mutta heinäkuussa Britannian GP:hen Silverstoneen tuotujen päivitysten jälkeen he ovat pystyneet haastamaan suuria talleja.
Mildh arvostaa McLarenin tempun korkealle.
– McLarenin erittäin jyrkkä kehityskäyrä on yllätys. Hyvin harvoin kärkikastin takaa tuleva talli pystyy ottamaan näin isoja harppauksia. Talli on kehittynyt hirveää vauhtia vuoden aikana. Nyt he saivat päivityspaketinkin toimimaan, Mildh kehaisi.
Kirsikkana kakun päällä myös kuljettajat Norris ja Piastri ovat olleet iskussa.
– McLarenille on syntymässä tasainen kuljettajakaksikko vähän niin kuin Mercedeksellä on ollut George Russell ja Lewis Hamilton, Mildh vertailee.
Mitä seuraavaksi?
Seuraavaksi F1 kilpailee Qatarissa kahden viikon päästä. Max Verstappenilla on erinomaiset mahdollisuudet varmistaa kuljettajien mestaruus jo lauantain sprinttikilpailussa.
Verstappen johtaa nyt sarjaa 177 pisteen erolla tallikaveriinsa Sergio Pereziin. F1-sprinteissä kahdeksan parasta saa pisteitä. Voittaja saa kahdeksan pistettä ja siitä mennään piste kerrallaan alaspäin.
Verstappenille riittäisi siis kuudes sija sprintistäkin, vaikka Perez voittaisi.
Aiemmin tällä kaudella nähdyillä tuloksilla Verstappenin mestaruuden ratkeaminen Dohassa vaikuttaa siis hyvin todennäköiseltä.
– Sprinttikisassa mestaruuden ratkeaminen on lajille ehkä vähän huono juttu, mutta sillä mennään, kun sääntöihin on näin kirjattu, Mildh toteaa.