Nuhjuisen teollisuusalueen perukoilla sijaitsevan entisen painotalon pöydät notkuvat iloisen vihreitä yrttejä Helsingin Konalassa.
Noin sadan neliömetrin pinta-alalla kasvaa korianteria, timjamia, ruohosipulia, basilikaa, lehtipersiljaa ja tilliä. Mutta koska pöytätasoja on neljässä kerroksessa, myös viljelypinta-ala on nelinkertainen normaaliin nähden.
Itä-Uudeltamaalta tuodut yrtit ovat kasvaneet Konalassa keinovalojen alla noin pari viikkoa.
Nyt ne ovat valmiita kuluttajien pöytiin. Herbie-brändillä lähiyrttejä kasvattavan Aurinkosalaatti Oy:n toimitusjohtaja Johan Malmgren pääsi maanantaina kantamaan ensimmäistä kauppoihin lähtevää yrttitoimitusta autoon.
Vertikaaliviljelyn ydinajatus on ruuan viljeleminen useassa kerroksessa niin, että lattiapinta-ala voidaan moninkertaistaa. Näin säästetään sähköä, vettä ja ravinteita. Viljely tapahtuu suljetussa ympäristössä ilman luonnonvaloa, ja esimerkiksi vettä kuluu jopa 90 prosenttia vähemmän kuin perinteisessä viljelyssä.
Pöhinä hiljeni pääkaupunkiseudulla
Vielä joitain vuosia sitten Suomessa vertikaaliviljelyn ympärillä oli voimakas pöhinä, mutta sittemmin monet alan toimijat ovat lopettaneet toimintansa.
Suomen suurimmat toimijat ovat nyt Pirkkalassa ja Juvalla, kun taas pääkaupunkiseudun start up -hulinan keskellä Herbie on tiettävästi ainoa kauppoihin yrttejä toimittava vertikaaliviljely-yritys.
Johan Malmgrenin mukaan mittakaavan täytyy olla riittävän suuri, jotta toiminta kannattaa. Konalan viljelmän teknologisesta toteutuksesta vastaa suomalaisen vertikaaliviljelyn pioneeri Robert Jordas.
– Toimintansa lopettaneilla alan yrityksillä on ollut lähtökohtaisesti liian pienet tuotantomäärät. Meillä on selkäranka kunnossa ja pakka pysynyt ainakin toistaiseksi kasassa, Malmgren sanoo.
Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa vertikaaliviljeljyn suosio kasvaa nopeasti. Suosiota siivittää monet tekijät, kuten maailmanlaajuiset megatrendit, ilmastonmuutos sekä pula puhtaasta vedestä.
Tavoitteena nopea kasvu
Herbien kasvutavoitteet ovat korkealla, sillä ajatuksena on tuottaa jo lähitulevaisuudessa 1,5 miljoonaa pientä yrttiruukkua vuodessa.
Yhtiö myös etsii jatkuvasti lisää vertikaaliviljelyyn soveltuvia toimitiloja pääkaupunkiseudulta.
Johan Malmgren on ollut aiemmin mukana muun muassa led-valojen maahantuomisessa, kullan ostobisneksessä, Lidl-kauppaketjun tuomisessa Suomeen sekä hotellialan johtotehtävissä.
Nyt hän on vakuuttunut vertikaaliviljelyn erinomaisuudesta. Viimeiset kolme vuotta hän satsannut täysillä Herbien kehittämiseen.
– Tämä on tulevaisuutta, hän vakuuttaa.
Voit keskustella aiheesta 3. lokakuuta kello 23:een asti.