Pyörän ohjaustangolla kuljetettavasta kauppakassista voi saada liikennevirhemaksun.
Sisä-Suomen poliisin alueella niitä kirjoitetaan ylikonstaapeli Elina Pohjoisahon arvion mukaan muutama vuodessa.
– Kuorman pitää olla sellainen, ettei se häiritse ajamista ja ettei se pääse ajon aikana liikkumaan. Suurena riskinä on se, että kassi menee pinnojen väliin. Silloin käy huonosti.
Kuormaamiseen liittyvän liikennevirhemaksun suuruus on pyöräilijälle 40 euroa.
Jos kassia kuljettaa pyörän tangolla, se kannattaa Pohjoisahon mukaan sitoa mahdollisimman lyhyellä sangalla tankoon.
– Käsijarrun käyttämiseen pitää olla mahdollisuus, ja pyörää on pystyttävä ohjaamaan niin, ettei kassi haittaa sitä.
Esimerkiksi pyörän kori ja satulalaukut ovat myös turvallisia paikkoja kassin kuljettamiseen.
Harva tietää rikkovansa lakia
Liikenne- ja viestintäministeriön turvallisuusyksikön erityisasiantuntija Sofia Johansson sanoo, että pyöräilijän kuuluu noudattaa tieliikennelain kuormaamiseen liittyviä pykäliä.
Ajoneuvon kuorma ei saa siirtyä siten, että se haittaa ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorman on pysyttävä kuormakorissa ja ajoneuvossa paikoillaan kaikissa mahdollisissa kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja kaarteisiin ajettaessa.
Johanssonin mukaan on poliisin tehtävä arvioida, onko kuormaus tieliikennelain mukainen.
– Kuorma ei voi vaarantaa henkilöä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta siihen verrattavaa haittaa, Johansson sanoo.
Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen arvelee, että valtaosa ihmisistä ymmärtää varsin hyvin, ettei raskas lasti tangossa ole välttämättä turvallinen.
– Mutta moni ei varmasti hahmota rikkovansa jotain tieliikennelain pykälää.
Koistisen mukaan ihmiset rikkovat monia tieliikennelain säädöksiä tietoisesti. Hänestä kyse on ennemminkin siitä, miten hyvin ihmiset hahmottavat riskien mahdollisia seurauksia.
– Punaisia valoja päin käveleminen hiljaisella tiellä mielletään pieneksi riskiksi, mutta raskas heiluva kassi ohjaustangossa pitäisi mieltää isoksi riskiksi.
Virhemaksujen määrä kovassa kasvussa
Pyöräilijöille annettujen liikennevirhemaksujen määrä on Sisä-Suomen poliisin alueella kolminkertaistunut vuoteen 2022 verrattuna. Viime vuonna rapsun sai 83 pyöräilijää. Tänä vuonna niitä on kirjoitettu jo 250.
Tilastosta ei selviä, mitkä maksut on kirjoitettu ohjaustangossa kuljetettavasta taakasta.
Useimmiten virhemaksun syynä on jalkakäytävällä ajaminen tai se, että yksisuuntaisella tiellä ajetaan väärään suuntaan.
Kasvua selittää valvonnan lisääntyminen, arvioi Elina Pohjoisaho.
– Kansan rivit tätä pyysivät, ja siihen huutoon on nyt vastattu.
Monelta unohtuu myös se, että pari vuotta sitten punaisesta takavalosta tuli pakollinen varuste pimeässä ajaville pyöräilijöille.
Liikenneturvan viime vuoden seurantatilaston mukaan vain noin puolet pyöräilijöistä käytti punaista takavaloa pimeällä ajaessaan. Valoja on käytettävä myös hämärän aikaan tai näkyvyyden ollessa huonontunut.
Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit kommentoida aihetta 5. lokakuuta kello 23:een asti.