Rajujen ylinopeuksien määrä on kasvanut Hämeessä. Hämeen poliisin mukaan törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen puolelle menevien ylinopeuksien kasvu alkoi korona-aikaan.
Hämeen poliisin liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala kertoo, että korona-aikana liikenne väheni, tielle tuli tilaa ja nopeudet nousivat. Tämän jälkeen törkeiden ylinopeuksien trendi on ollut nouseva, vaikka määrät vaihtelevatkin.
Esimerkiksi menneenä viikonloppuna poliisin haaviin jäi Lahdessa Lahdenkadulla 103 kilometriä tunnissa ajanut mies. Paikalla on 50 km/t nopeusrajoitus. Heinolassa Vääksyntiellä toinen mies jäi kiinni ajettuaan 116 kilometriä tunnissa kuudenkympin alueella.
Hurjastelijoiden profiili on myös muuttunut. Ennen korona-aikaa kaasujalka oli liian raskas lähinnä nuorilla miehillä. Nyt törkeitä ylinopeuksia ajavat kaikenikäiset miehet ja naiset.
Poliisin mukaan törkeiden ylinopeuksien taustalla on kasvava välinpitämättömyys asenteissa.
– Säännöistä ei samalla tavalla pidetä kiinni kuin aiemmin.
Toisaalta taustalla on myös autojen parantuneet ajo-ominaisuudet ja kasvaneet tehot.
– Nyt ne ovat sellaisten ihmisten käsissä, ettei oikein ymmärretä, että auto ottaa nopeutta ohitustilanteessa tai muuten niin nopeasti, että mennään törkeän ylinopeuden puolelle.
Poliisin mahdollisuudet valvoa liikennettä rajalliset
Takalan mukaan vakavissa onnettomuuksissa on usein taustalla yhtenä tekijänä törkeä ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Usein läheltä piti -tilanteet tai tieltä suistumisen eivät edes tule poliisin tietoon.
Moni toivoo lisää valvontaa tien päälle. Takala kertoo, että poliisin resurssit eivät ole kasvaneet, mutta tehtävämäärä on kasvanut. Tämä rajoittaa osaltaan sitä, kuinka paljon aikaa liikenteen valvontaan voidaan käyttää.
Paras ja tehokkain ratkaisu ylinopeuksiin on muutos asenteissa.
Seuraa Kanta-Hämeen uutisia Yle Areenassa ja Ylen verkkosivuilla.
Seuraa Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa ja Ylen verkossa.