Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä kertoi maanantaina, että hän ajaa ensi kaudella vain puolikkaan kauden. Suomalaiskuljettajan isä Harri Rovanperä kertoo näyttäneensä tuplapeukkuja, kun poika kertoi isälle ratkaisustaan.
– Ymmärrän hyvin Kallen tahtotilaa siinä mielessä, kun hän on jo kauan rattia vääntänyt. Nuori jantteri, jota koko ajan riepotellaan ympäri maailmaa. Olen ehdottomasti samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että päätös oli täysin oikea, Harri Rovanperä sanoo.
Hallitsevan maailmanmestarin alkukautta väritti muun muassa auraajana eli erikoiskokeiden ensimmäisenä kuljettajana ajaminen. 23-vuotiaan Rovanperän kuvailtiin jopa kyllästyneen rooliinsa. Isän mukaan se oli turhaa spekulaatiota.
– Alkukaudesta oli niitä lähtöpaikkajuttuja ja muita. Silti Kalle pysyi koko ajan vauhdissa mukana, eikä kevättalvessa ollut mitään erilaista (aiempiin vuosiin). Lopulta tämä vuosi meni, kuten Kalle olikin suunnitellut.
Kalle Rovanperä jätti 12-vuotiaana ralliauton talliin vuoden ajaksi, kun hän kyllästyi ajamiseen. Harri Rovanperän mukaan nyt julkaistu päätös ei vertaudu tuohon tilanteeseen.
– Hän oli silloin ihan pojankloppi vielä. Ei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Hän on nyt kuitenkin ajanut vuosikausia rallia ja mennyt ympäri maailmaa takki liehuen ilman hetken rauhaa missään. Tämä oli helkkarin hyvä päätös.
Kalle Rovanperä kertoi, että hänen sopimuksensa ehdoissa on muun muassa huomioitu mahdollisuus osallistua drifting-kisoihin ja muihin moottoriurheilutapahtumiin. Varsinkin drifting on ollut Rovanperälle rakas harrastus.
Harri Rovanperän mukaan muutkin moottoriurheilun muodot ovat Kallelle tärkeitä.
– Ne ovat niin sanotusti sellaista pään puhdistamista, vaikka ovatkin raakoja lajeja. Kallen kannattaa ottaa rauhassa ja katsoa, mitä tulevan vuoden aikana keksitään. Luulen, että ideat eivät lopu.
Lue myös: Kalle Rovanperä kertoo avoimesti, miten ralli häviää hänen elämästään vapaa-ajalla
”Loppuun palaminen olisi vaarallisempaa”
Kalle Rovanperän manageri Timo Jouhki kertoo, että kuljettaja ilmaisi alkuvuodesta ”tiettyä kyllästymistä ajohommiin”.
– Jos tulisi jonkinsortin loppuun palaminen, se on vielä vaarallisempaa kuin se, että ottaa vähän rennommin yhden vuoden. Sen jälkeen pystyy taas jatkamaan täysillä, Jouhki sanoo.
Hänen mukaansa sopimuksesta keskusteltiin pitkään Toyotan kanssa. Jouhkin ja Rovanperän alkuperäinen ehdotus oli, että puolikas vuosi ajettaisiin vuonna 2025. Nykyisellä sopimuksellaan Rovanperä kuitenkin ajaa noin puolet eli arviolta seitsemän osakilpailua ensi vuonna.
– Koen, että tämä on parempi näin päin. Sitä tietynlaista kyllästymisestä oli vuoden alkupuolella. Loppukaudesta ei niinkään näkynyt sitä samaa ollenkaan. Hän ajoi kypsän kauden, eikä yrittänyt liikoja ja osasi ottaa vähän rennommin.
– Kun hän jo tiesi, että vuosi 2024 on henkisesti vähän helpompi, hän pystyi asennoitumaan rennommin, Jouhki jatkaa.
Jouhkin mukaan Rovanperän tai Toyotan kanssa ei käyty minkäänlaisia keskusteluja mahdollisesta välivuodesta.
– Tämä ratkaisu on sekä Kallen että Toyotan kannalta hyvä. Jos Toyota olisi väkisin halunnut jatkaa täysipäiväisellä sopimuksella, voi olla, että ajaminen olisi loppunut muutaman vuoden kuluttua – ainakin sillä tavalla, että olisi voinut tulla se totaalinen välivuosi tai jotain muuta.
Rovanperä kertoi, että hänen sopimuksensa on monivuotinen. Toyota ei julkista sopimuksia tai niiden pituuksia, mutta manageri Jouhki pystyy hieman kuvailemaan sitä.
– Muuta en voi sanoa kuin sen, että en yleensä tee kolmi- tai nelivuotisia sopimuksia kerrallaan, vaan maksimi on kaksi vuotta. Sen lisäksi on olemassa optio jatkosta, Jouhki kertoo.
Perusteena kaksivuotisille sopimuksille on, että Jouhki haluaa varmuuden siitä, että auton tekninen kehitys ja tiimin kilpailukyky ovat riittäviä. Näitä asioita voi hänen mukaansa nähdä kaksi vuotta eteenpäin.
– Ainakin vuosi menee hyvin. Jos seuraavana vuonna jotain heikkenemistä tapahtuu, se myös näkyy. Siksi kaksi vuotta on aika sopiva.
Jouhki sanoo, että Rovanperän uusi sopimus on rahallisessa mielessä samanlainen kuin se on ollut jo vuosikausia. Sopimuksessa on peruspalkkio, kilpailukohtaiset palkkiot sijoille 1–3 ja lisäksi mestaruuspalkkiot eli erilliset korvaukset sekä henkilökohtaisesta että tiimin mestaruudesta.
– Rakenne on ihan sama, mutta totta kai maailmanmestari saa aina vähän parannettua kokonaisuutta. Siinä mielessä sopimus on parempi kuin tämänvuotinen sopimus, joka ei ollut heikko sekään.
Onko Kalle Rovanperä maailmanmestari vuonna 2025?
– Kuka muu? No, tämä oli vähän ympäripyöreästi sanottu, mutta miksei, varmastikin. Uskon näin, Harri Rovanperä sanoo.
– Pidän sitä kohtuullisen varmana. Kun Kalle aloitti Skodalla vuonna 2017 sanoin, että hän maailmanmestari viiden vuoden kuluttua. Se meni vuodella vikaan – mestaruus tuli aikaisemmin, Timo Jouhki toteaa.
Oikaisu 25.11.2023 klo 14.05: Pääkuvan kuvateksti korjattu. Harri ei halaa kuvassa Kallea.