Hyppää pääsisältöön

Abitreenit

Lukio alkoi – muista, että apua on saatavilla: "Tärkeintä on, että itse jaksaa"

Kuvassa kaksi nuorta opiskelijaa.
Kuvateksti Ada Nymanin (kuvassa vasemmalla) mielestä lukio-opiskelusta puhutaan usein turhan pelottelevaan sävyyn. Iiris Nuutista huoletti lukioon mennessä se, löytyisikö sieltä samanhenkisiä kavereita.

Keväällä ylioppilaaksi kirjoittanut Ada Nyman ja tänä syksynä lukion toisen vuoden aloittanut Iiris Nuutinen kertovat, mitä he olisivat halunneet tietää aloittaessaan lukion.

Kysyimme kahdelta lukion ekan vuotensa jo päättäneeltä, minkä asian tietäminen olisi auttanut heitä lukion alkaessa.

Ada: "Kenenkään ei tarvitse selviytyä hammasta purren"

Ada Nyman, 19, valmistui keväällä ylioppilaaksi Säkylän seudun lukiosta.

Vaikka Adalla ei ollut suuria haasteita opinnoissaan, häntä olisi lukion alussa auttanut tieto siitä, että apua on saatavilla. Kuten moni muukin lukiolainen, myös Ada koki paineita muun muassa ylioppilaskirjoituksista ja niihin valmistautumisesta.

– Lukion aloittaessani olisin kaivannut enemmän tietoa auttavista tahoista, kuten koulukuraattorin tai -psykologin palveluista. Olisin halunnut tietää, että apua on saatavilla eikä kenenkään tarvitse selviytyä hammasta purren, Ada sanoo.

Ada muistuttaa, että lukioilla on velvollisuus tarjota opiskelijoilleen apua.

– Arvelen, että mielenterveys ja jaksaminen ovat koetuksella monella lukiolaisella, mutta silti ne ovat tabuja. Jos asioista puhuttaisiin avoimemmin ja lukiolaiset tietäisivät miten saada apua, sitä olisi helpompi myös hakea.

Täältä saat apua lukiossa:

  • opinto-ohjaaja ja erityisopettaja

  • psykologi- ja kuraattoripalvelut

  • opiskeluterveydenhuollon palvelut

    Jokaisella lukiolaisella on oikeus saada yksilökohtaista opiskeluhuoltoa. Sen tarkoitus on tukea opiskelijan oppimista sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä.

    Lähde: Opetushallitus

Opiskelija Ada Nyman.
Kuvateksti Ylioppilaskirjoituksilla on suuri merkitys jatko-opintojen kannalta. Ada Nymanin mielestä se luo paineita lukiolaisille.

Opiskeleminen ja aikuiseksi kasvaminen tuovat omat haasteensa nuoren elämään.

– Lukioajasta puhutaan usein "elämän parhaimpana aikana". Joillekin se voi toki olla sitä, mutta ei kaikille. Oma lukioaikani sisälsi paljon hyviä juttuja, mutta myös vaikeita aikoja, jolloin olin stressaantunut ja ahdistunut. Painottaisin lukion aloittaville, että lukioaika voi sisältää myös haastavampia vaiheita. Silloin pitää hakea apua ja hyödyntää sitä.

Lukioajasta puhutaan usein "elämän parhaimpana aikana"

― Ada Nyman

Adan mielestä lukio-opintoja ja opiskelemista ei kannata etukäteen stressata liikaa.

– Muistan, että lukio-opiskelusta puhuttiin vähän pelottavaan sävyn – että lukiossa opiskelu on pelkkää lukemista. On se sitäkin, mutta loppujen lopulta opintoihin voi vaikuttaa todella paljon itse. On palkitsevaa, että voi itse valita, millaisiin aineisiin haluaa panostaa. Siinä mielessä opiskelu oli jopa rennompaa kuin yläasteella, jossa ei saa valita.

Parasta lukiossa Adan mielestä on ollut omien kiinnostuksenkohteiden vahvistuminen.

– Lukiossa ymmärsin, että haluan oppia lisää yhteiskunnallisista aineista ja yhteiskuntaan vaikuttamisesta. Lukio on tarjonnut myös hienoja onnistumisen kokemuksia. Kun on päässyt läpi vaikeasta matikan kokeesta ja kokee voittajaoloa, että ei vitsi, minä pystyin tähän.

Iiris: "Itsenäisyys ja työmäärä tulivat yllätyksenä"

Iiris Nuutinen, 17, aloitti vuosi sitten opiskelun Tampereen klassillisessa lukiossa. Lukioon mennessään hän stressasi eniten sitä, löytyisikö uudesta koulusta kavereita.

– En tuntenut lukiosta ennestään ketään. Moni oli pelotellut, että jos lukiossa ei saa kavereita heti, jää yksin. Ekana päivänä minua olisi auttanut ajatus, että kavereita kyllä löytyy eikä se ole asia, josta kannattaisi stressata, Iiris sanoo.

Iiris tutustui muihin opiskelijoihin helpoiten eri aineiden kursseilla ja ruokatunneilla. Sekä oppi- että ruokatunneilla eteen tuli luontevasti tilanteita, joissa pystyi tutustumaan uusiin ihmisiin.

– Moni kaveri, johon olen tutustunut juuri lukiossa, on hyvin samanhenkinen kuin minä. Se on mahtavaa. Erityisesti valinnaisilla kursseilla voi kohdata tyyppejä, joilla on jo valmiiksi samoja mielenkiinnon kohteita kuin itsellä.

Opiskelija Iiris Nuutinen istuu rakennuksen portailla.
Kuvateksti Iiris on huomannut, että sekä musiikkiharrastuksessa että lukiossa pitää olla itseohjautuva. "Aistin, että välillä opiskelijoiden kesken on kilpailua. Minusta olisi tärkeää, että kilpailun sijaan tekee niitä asioita, joista nauttii."

Lukio-opinnoissa Iiriksen yllätti kaksi asiaa: työmäärä ja itsenäisyys. Hän yllättyi siitä, kuinka paljon yhdellä kurssilla saatetaan antaa tehtäviä. Toisaalta niiden tekeminen on vapaaehtoista.

Aluksi Iiris teki tunnollisesti kaikki annetut tehtävät ja suoriutui niistä hyvin. Hän kuitenkin huomasi nopeasti, että sellainen tahti uuvutti ja väsytti. Ensimmäinen lukiovuosi meni Iiriksen mukaan opetellessa ja etsiessä itselle sopivaa opiskelutahtia.

Ensimmäinen lukiovuosi meni opetellessa ja etsiessä itselle sopivaa opiskelutahtia.

― Iiris Nuutinen

Nyt Iiris jättää osan tehtävistä tekemättä ja epäkiinnostavat kurssit valitsematta, koska lukion itsenäisyys mahdollistaa sen. Kurssivalintoihin ja lukujärjestyksen tekemiseen voi konkreettisesti vaikuttaa itse.

Lukion lisäksi iso osa Iiriksen vapaa-ajasta kuluu rakkaan musiikkiharrastuksen parissa, jonka kanssa hänen on tasapainoiltava ja jaettava aikansa lukion ajan.

Ensimmäinen lukiovuosi meni Iiriksen mukaan opetellessa ja etsiessä itselle sopivaa opiskelutahtia.

– Olen luonteeltani vähän sellainen suorittaja, mutta ymmärsin, ettei lukiossa ole mitään järkeä saada kaikista aineista parasta arvosanaa. Tärkeintä on, että itse jaksaa ja pystyy käymään lukion läpi.

Ensimmäinen vuosi opetti Iiriksen tarkastelemaan syvemmin omia tavoitteitaan. Hänen mielestään niitä kannattaa pohtia ja päivittää useasti koko lukion ajan.

–Tavoitteet ja ainevalinnat voivat muuttua. Itse ymmärsin juuri, että haluan olla lukiossa ainakin 3,5 vuotta, jotta minulle ei tule liian kiire. Se tuntuu hyvältä ajalta omiin tavoitteisiini nähden.