Hyppää pääsisältöön

Digitreenit

Digitreenit: Näin teet suoramarkkinointikiellon

Päivitetty 14.09.2021 10:02.
Ihminen näyttää kättä torjuvasti kameralle. Kuvassa tekstit: suoramarkkinointikielto, Digitreenit ja yle.fi/oppiminen.

Ärsyttääkö puhelimeen ja meiliin tuleva suoramarkkinointi? Näillä neuvoilla voit hillitä markkinointiviestejä ja -soittoja. Jutun lopusta löydät vinkkejä myös paperisten mainosten torjuntaan.

Puhelinmarkkinointi

Helpoin keino vähentää myyjien soittoja on ilmoittautua Puhelin-Robinsoniin.

Teet rajoituksen soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 (ma-pe klo 8-18). Puhelu maksaa 0,39 € / minuutti ja hintaan lisätään paikallisverkkomaksu. Rajoitus on voimassa kolme vuotta kerrallaan. 

Robinson-palvelua ylläpitää Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML  Sen mukaan Robinson-kieltoja noudattavat kaikki sen jäsenyritykset ja lukuisat muut yritykset – yhteensä yli 600 yritystä. Robinson-esto ei torju huijauspuheluja eli "Microsoft-tuen" soittoja ja vastaavia.

Kuvakaappaus Asiakkuusmarkkinointiliiton sivulta. Nuoli kohdassa Kieltopalvelut.
Kuvateksti Puhelin-Robinson-kielto tehdään ASML:n palvelunumeroon soittamalla. Se on voimassa 3 vuotta pientä maksua vastaan.

Robinson-esto otetaan vuosittain keskimäärin 110 000 puhelinnumeroon, kerrotaan ASML:stä (tilanne vuonna 2021).

Näin ei tarvitsisi olla, jos puhelinmyynti olisi Suomessa kireämmin säänneltyä. Puhelinmyyntiin ei tarvita suostumustasi ennakkoon. Asiasta on väännetty kättä vuosikausia. Muun muassa Kilpailu- ja kuluttajavirasto on vaatinut puhelinmyynnin sääntelyn tiukentamista.

Robottipuhelut eli automaattisilla järjestelmillä soitettavat puhelut ovat asia erikseen. Ne luetaan sähköiseen suoramarkkinointiin. Puhelinrobotti ei saa myydä sinulle mitään ilman lupaasi.

Eikö Robinson auta?

Jos myyjät soittelevat Robinsonista huolimatta, voit pyytää soittojen lopettamista suoraan puhelinmyyjältä. Silloin kieltosi koskee vain kyseistä markkinoijaa tai yritystä.

Viimeinen keino on puhelinnumeron asettaminen salaiseksi. Teet sen oman operaattorin sivuilla tai asiakaspalvelussa. Se hankaloittaa tietenkin elämääsi, koska muut kuin mainostajatkaan eivät löydä numeroasi.

Puhelinmarkkinointia voit rajoittaa myös välillisesti. Teet sen tekemällä suoramarkkinointikiellon Digi- ja väestötietovirastoon ja Traficomiin. 

Nämä viranomaiset eivät myy puhelinnumeroita, mutta periaatteessa mainostaja voi ostaa kohdennetut osoitetiedot rekisteristä ja hakea osoitteisiin puhelinnumerot numeropalveluista. Löydät ohjeet kieltojen tekemiseen alempaa jutusta.

Tekstiviesti- ja sähköpostimainokset

Tekstiviestillä ja sähköpostilla mainoksia saa lähettää vain, jos olet nimenomaisesti antanut siihen luvan – esimerkiksi kun hankit puhelinliittymän tai etukortin tai kun teet sähkösopimuksen.

Sähköisessa suoramarkkinoinnissa luvan valintaruutu ei saa olla sopimuksissa automaattisesti ruksittuna. Sinun on voitava rastittaa luvat itse. Jos olet epävarma, tarkista asia sopimuksestasi. 

Jos et ole suostumusta antanut, markkinoija rikkoo kahtakin lakia

Ilman lupaasi yritys saa lähettää sähköistä suoramarkkinointia vain, jos kaikki nämä kolme ehtoa täyttyvät:

  1. Se on saanut yhteystietosi tuotteen (tai palvelun) myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin olet ostanut aiemmassa kaupassa.

  2. Sinulle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien lähettämisestä.

  3. Sinulle on selvästi ja erottuvasti kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudestasi kieltää viestien lähettäminen.

    (Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Omien lupien hallinnointi voi vaatia pientä vaivaa. Monissa yrityksissä ja palveluissa joudut ruksimaan luvat pois erikseen markkinointiviestien eri alalajeilta. 

Tuo vaiva on kuitenkin pieni hinta, jos haluat hillitä mainosten tai markkinoinnin virtaa. 

Kuvakaappaus operaattori Elisan sivuilta. OmaElisassa valittuna viestintäasetukset.
Kuvateksti Markkinointilupia pitää usein räätälöidä laji kerrallaan. Tässä on osa operaattori Elisan valikoimista.

Osoitteellinen mainosposti

Kun mainos tulee postiluukusta nimelläsi ja osoitteellasi, mainostaja on voinut saada tietosi yrityksen omasta rekisteristä. Olet antanut sen sinne esimerkiksi jonkin kilpailun tai aiemman tilauksen yhteydessä. Ole siinä tapauksessa yhteydessä suoraan yritykseen.

Mainostaja on myös voinut ostaa yhteystietosi Digi- ja väestötietoviraston (DVV) tai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laajoista rekistereistä. Suomessa näitä viranomaisten rekistereitä rahoitetaan osin verovaroilla, osin yhteystietoja myymällä

Mainostaja voi osaa yhteystietosi viranomaisten rekistereistä esimerkiksi ikäsi, asuinpaikkasi tai Traficomilla vaikkapa automerkkisi perusteella. Haut kohdennetaan tarkasti – siksi lapsiperhe saa vaippamainoksen ja autoilijaa muistutetaan katsastuksesta.

Traficom myy tietoja liikenneasioiden rekisteristä vain liikenteeseen liittyvään markkinointiin. Tämän sanelee laki.

Yhteystietojesi luovutuksen voit kieltää kumpaankin virastoon:

1. Digi- ja väestötietovirasto (DVV)

Voit kieltää nimi- ja osoitetietojen luovutuksen netissä. Jos väestötietojärjestelmässä eli DVV:n rekisterissä on myös sähköpostiosoitteesi, kielto koskee myös sitä. Puhelinnumeroita viraston rekisterissä ei ole.

Pääset alkuun sivulta Tarkasta omat henkilötietosi. Varaudu tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kohdasta Tietojenluovutuskiellot pääset valitsemaan suoramarkkinointikiellon.

Voit tehdä kiellon myös käymällä henkilökohtaisesti DVV:n palvelupaikassa.

Kuvakaappaus DVV:n sivuilta. Kohdassa tietojenluovutuskielto on valittuna useita kohtia suoramarkkinointikiellon lisäksi.
Kuvateksti Digi- ja väestötietoviraston sivuilla voi kieltää muun muassa suoramarkkinoinnin. Lisätietoa löytyy i-napin takaa. Tämä kielto on tehty aikana, jolloin aloituspäivää ei vielä kirjattu.

2. Traficom

Traficomille kiellon voi tehdä vain sähköisesti. Sinun täytyy tunnistautua vahvasti eli tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Aloita Traficomin sivuilta. Omiin tietoihisi pääset oman nimesi kohdalta tai linkistä Omat tiedot. Valitse kohta Tiedonluovutus. Voit halutessasi rajata kiellon vain suoramarkkinointiin.

Kuvakaappaus Tarficomin sivuilta. Tiedonluovutukielloista valittu suoramarkkinoinnin kielto.
Kuvateksti Traficomin sivuilla voi ruksia erilaisia kieltoja.

Osoitteellista suoramarkkinointia voit rajoittaa myös rekisteröitymällä niin sanottuun Posti-Robinsoniin. Se tehdään hiukan vanhanaikaisesti postitoimipaikoista saatavalla lomakkeella. Posti-Robinsonia ylläpitää sama Asiakkuusmarkkinointiliitto kuin Puhelin-Robinsoniakin.

Osoitteeton mainosposti

Omaan postiluukkuun tai -laatikkoon tulevaa osoitteetonta mainospostia on helppo rajoittaa. Tarvitset vain paperia ja kynän. Laita luukkuusi lappu tai tarra “Ei mainoksia, kiitos”.   

Tarra pysäyttää suurella varmuudella irtomainokset sekä Postin Postinen-nimisen mainosjulkaisun. 

Jos mainokset ovat ilmaisjakelulehden välissä, tarra postiluukussa ei välttämättä auta. Sinulla ei ole oikeutta kieltäytyä sellaisista ilmaisjakelulehdistä, joita ei luokitella mainoksiksi. 

Jos ilmaisjakelulehdissä on toimituksellista sisältöä, riippuu lehden jakelijasta, miten tarraasi tulkitaan. 

Kuvassa teksti Ei mainoksia, kiitos!
Kuvateksti Postin mukaan mainoskieltoja on noin 1,16 miljoonassa luukussa tai laatikossa (vuoden 2021 tieto). 

Markkinoijana algoritmi

Vaikka tekisit kaikki mahdolliset suoramarkkinointikiellot, kohtaat edelleen mainontaa internetissä. Markkinointi on muuttanut muotoaan. Ennen postiluukusta tursusi paperia, nyt jyllää verkkomainonta. 

Algoritmien avulla mainoksia voidaan kohdentaa yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin perinteisessä suoramarkkinoinnissa. Se on hyvä muistaa somea ja nettiä käytettäessä. 


Artikkeli korvaa Kuningaskuluttajan Janne Junttilan samanaiheisen jutun vuodelta 2014.

Juttua varten on saatu tietoja seuraavilta:

Pekka Rehn, ylijohtaja, Digi- ja väestötietovirasto.  Antti Rantanen, viestintäasiantuntija, Posti Group. Marja Sorri-Kainu, koulutuspäällikkö, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto. 

Digitreeneissä voit opetella arjessa hyödyllisiä digitaitoja – verkon hakuvinkeistä tietokoneen näppäinkomentoihin. Pääset mukaan myös Yle Oppimisen Facebook -ryhmässä Digitreenit tai Twitterissä aihetunnisteella #digitreenit.