Hyppää pääsisältöön

Tech

Isot asiat mitkä muuttuu: Metaverse Apocalypse eli keuruulaisen muotiteollisuuden nousu ja tuho

Päivitetty 26.08.2021 17:41.
Suomi, jonka läpi on ommeltu punainen lanka.
Kuvateksti Keuruulaisen muotiteollisuuden nousu ja tuho

Tekstin inspiraationa toimii chat-keskustelu pelialan vaikuttajan Tomi Toikan kanssa. On mykistävää miten monta asiaa pelialan teknologiat tulevat mahdollistamaan lyhyen ajan sisällä.

Keuruu, kaksituhatta-kaksikymmentä-jotain. Globaali pandemia jatkuu ja lukio-opiskelu starttaa taas syksyllä etänä. Vastavalmistunut, ensimmäisen määräaikaisuutensa napannut taide- ja tekstiiliopettaja Sofia on mietteliäs. Miten hän voi opettaa mitään ilman opetusluokkien välineitä?

Nainen videokonferenssissa.
Kuvateksti Sofia

Suomalaiset opettajat ovat kuitenkin neuvokkaita: Kansainvälisestä sosiaalisen median ryhmästä löytyy vinkki kokeilla uutta ja ilmaiseksi ladattavaa FashionCAD-ohjelmaa vaatteiden suunnitteluun. Ehkä tämän syksyn valinnaisella käsityökurssilla keskityttäisiin suunnittelupuoleen.

Toisen vuosikurssin opiskelija Aino on hankkinut yhdenveroiset etäopiskelupuitteet mahdollistavalla pandemiarahoituksella uuden peliläppärin, johon FashionCAD asentuu Sofian ohjeiden avulla ongelmitta. Pelimaailmoja kolunut Aino ei säikähdä lainkaan englanninkielistä ohjelmaa, joka ehdottaa ensikertailaista aloittamaan jostain valmiista mallista. Aino valitsee napakat farkut.

Ohjelma pukee ne reaaliajassa animoidun fotorealistisen mallinuken päälle ja tarjoaa käyttäjälle suunnittelutyökalut. Muutaman tunnin yrityksen ja erehdyksen jälkeen Aino saa muokattua farkut mieleisekseen, hakien insipiraatiota hänen fanittamansa kotimaisen tanssisensaation some-videoista. Design pitää vielä käydä huolellisesti läpi virtuaalisessa todellisuudessa, kaupungin kirjaston silmikoita lainaamalla. VR-työkaluvalikosta nimittäin löytyy välineitä viimeistelyyn neulan ja langan tarkkuudella.

Nainen ompelee housuja virtuaalitodellisuudessa.
Kuvateksti Aino

Ohjelman export-valikosta löytyy Ainon yllätykseksi myös hänen mielipelinsä, Tamperelaisen indie-kehittäjän omalaatuisen scifi-roolipelin, tukema virtuaalisten vaatteiden formaatti. Muutamalla klikkauksella hän pääsee kokeilemaan suunnittelemiaan farkkujaan pelihahmonsa päällä. Pelikaverit ympäri maailman kehuvat niitä ja kannustavat lisäämään farkut pelin sisäisellä valuutalla toimivaan kauppapaikkaan.

Myöhemmin syksyllä kotimaisessa peliteollisuudessa kuohuu: Kansainvälinen virtuaalisten maailmojen jätti on ostanut pelin kehittäjän. Samalla pelin kauppapaikka integroidaan osaksi maailman isointa virtuaalisten hyödykkeiden kauppapaikkaa. Ainon suunnittelemia farkkuja voi jatkossa ostaa myös rahalla tai kryptovaluutoilla.

Itähelsinkiläinen virtuaalinen vaikuttaja VALO törmää Ainon suunnittelemiin farkkuihin, sattumalta tai kenties kauppapaikan tekoälypohjaisen suosittelualgoritmin johdattelemana. Hän ihastuu designiin ja tottuneena virtuaalisten hyödykkeiden kuluttajana maksaa pienen summan niistä, juurikaan asiaa miettimättä.

VALO on uudenlainen lahjakkuus. Hän esiintyy virtuaalisissa maailmoissa ja sosiaalisessa mediassa uniikin humanoidin hahmonsa muodossa, käyttäen joukkorahoituskampanjan kautta hankkimaansa liiketunnistusteknologiaa. Vain muutama vuosi sitten kaupungin nuorisotoimen ujolle lapselle ehdottama sirkusharrastus kantaa hedelmää, sillä virtuaalisten vaikuttajien aikana vahva luovuus ja kehollinen ilmaisu kiinnostaa kansainvälisesti.

Mies liikekaappausteknologian äärellä tekemässä tanssiliikettä.
Kuvateksti VALO

VALO pukee Ainon farkut virtuaaliselle hahmolleen, vain tilaajilleen järjestämäänsä live-tapahtumaan. Se riittää että farkut nousevat puheenaiheeksi. Tästä eteenpäin asiat etenevät vauhdilla. Kun Suomessa on yö, muualla maailmassa on päivä. Eräänä aamuna Aino saa viestin, että myynti on noussut kymmenen tuhatta prosenttia. Farkkuja on ostettu ties mihin peleihin ja muihin virtuaalisiin maailmoihin käytettäväksi.

Ei mene kauaa kun kansainvälinen pikamuotiketju ehdottaa yhteistyötä. FashionCAD-ohjelma on suunniteltu vaateteollisuuden käyttöön, joten sovelluksen maksullisen version export-valikosta löytyy myös oikeanlaiset tiedostot vaatetehtaisiin lähetettäväksi. Sovelluksen pilvipalvelun saa myös helposti renderöimään oikeanlaiset markkinointikuvat ja -videot kauppapaikoillle.

Pian kansainvälisten kauppakeskusten lisätyn todellisuuden pukukopeissa sovitellaan Ainon farkkuja jalkoihin hyödyntäen AR-peilejä, vaikka tehtaissa vasta lämmitellään ompelukoneita. Toisille riittää selfie pukukopissa, toiset hankkivat tuotteet virtuaalisiin käyttötarkoituksiin, mutta moni tilaa tuotteen myös itselleen - hinta kun on suunnilleen se ja sama.

Kansainvälisen menestyksen kohokohta on se, kun miljoonannen myydyn farkkuparin jälkeen Aino vihdoin kutsutaan Ylen televisiouutisiin kertomaan tarinaansa. Se validoi menestyksen myös hänen ikääntyneille vanhemmilleen.

Syksy on muuttunut talveksi. Rovaniemellä käytetään farkkuja lämpimämpiä housuja, mikä hieman helpottaa yliopistossa opiskelevan Marian ärsytystä. Ainon farkkuja nimittäin valmistetaan epäeettisissä olosuhteissa, eikä kukaan puhu siitä mitään!

Maria on juuri liittynyt opiskelijoiden kansainväliseen aktivistiverkkostoon, joka hyödyntää uutta teknologiaa ihmisoikeuksien puolesta. He hakkeroivat pääsyn maailman suurimman peligrafiikkayhtiön palvelimelle. Muutaman tunnin aikaikkunaa hyödynnetään renderöimään miljoonia fotorealistisia kuvai erilaisista ihmisistä Ainon farkuissa, erilaisissa olosuhteissa sisä- ja ulkotiloissa. Maria on joutunut selittämään prosessin monesti, koska se tuntuu vanhempien aktivistien mielestä epäintuitiiviselta: Renderöityjä kuvia tarvitaan tietenkin paljon, jotta saadaan treenattua sellainen neuroverkko joka pystyy tunnistamaan samaiset farkut oikeista valokuvista!

Nainen AR-lasit päässä käyttämässä puhelinta.
Kuvateksti Maria

Monimutkaisen prosessin avulla luodaan neuroverkko-standardin mukainen tiedosto, jota voi hyödyntää monissa sosiaalisen median rajapinnoissa, kuten tehosteissa. Ennenkaikkea uudet älylasit sisältävät erikoisvalmisteisen piirin, joka on erikoistunut ajamaan tunnistus-neuroverkkoja 60 valokuvaa sekunnissa.

Marian projekti kestää joitain viikkoja. Kun aktivistien kehittämä tehoste on valmis, somen woket tilit käyttävät sitä meemeissä. Eettinen tietoisuus on taas hetken tapetilla, kun edelläkävijät ympäri maailman saavat suoraan silmälaseihinsa varoituksen farkkujen valmistusolosuhteista.

Liekö osa pikamuodin nopeaa sykliä, vai Marian aktivistiverkoston tietoisuuskampanjaa, kevään aikana farkut katoavat katukuvasta ja Keuruu voi taas palata normaaliin arkeensa. Suvivirsi soi ja Aino päättää keskittyä ensi syksynä kirjoituksiin. Sofia on myös levollinen: Hän saa elokuussa tiedon että määräaikaisuutta jatketaan myös seuraavaksi lukuvuodeksi.

Tämä skenaario rakentuu realistisiin lähitulevaisuuden metaverse-teknologioiden ja -standardien tarjoamiin mahdollisuuksiin, ei ainoastaan meillä Suomessa vaan demokraattisesti kaikkialla maailmalla. Teksti on kuitenkin optimistisen kirjoittajan oman mielikuvituksen tuotetta. Wesa Aapro työskentelee Yle Innovaatiot -osastolla luovana teknologistina, uskoo teknologian mahdollisuuksiin ja koittaa olla uskomatta teknologian mahdottomuuksiin. Pyrkimys on inspiroitua yhteiskuntamme tarjoamien kasvuolosuhteiden ainutlaatuisuudesta tulevaisuuden maailmassa, jossa asiat liikkuvat nopeasti.