Hyppää pääsisältöön

Yle Puhe

Pöytäroolipelilive kokoaa tunnetut peliharrastajat matkalle, jollaista ei ole ennen koettu - "Pelaaminen on mielen teatteria."

Päivitetty 08.09.2021 14:17.
Uuden maailman ruhtinaat -ohjelman logo

Miekka, magia, hirviöt ja velhot muuttuvat tänään todeksi, kun kuusituntinen pöytäroolipelilive “Uuden maailman ruhtinaat” valloittaa Yle Puheen ja Areenan klo 18 alkaen. Pelipöydässä istuu tunnettuja peliharrastajia – ja sinä! Yle chatissa myös yleisö vaikuttaa pelin kulkuun.

Ajatus pöytäroolipelistä radiossa on kytenyt toimittaja Juhani Kenttämaan mielessä jo pitkään. Uuden maailman ruhtinaat toteuttaa haaveen ja vielä niin, että myös yleisö voi päättää pelin ratkaisuista. Kuusituntinen livepeli radiossa ja kuvastriiminä on avaus, jollaista ei ole ennen tehty, mutta Kenttämaa on luottavainen: käsikirjoitus on hyvä ja pelaajat erinomaisia.

Pöytäroolipelaaminen elää uutta nostetta. Kenttämaan mukaan lautapelien jälkeen pelaamiseen kaivataan uutta otetta. Suosion kasvu näkyy myös populaarikulttuurissa: verkkostriimistä ilmiöksi kasvanut Critical Role perustuu klassikkopeli Dungeons & Dragonsin pelaamiseen, Netflix-sarja Stranger Things teki saman pelin tutuksi suurelle yleisölle.

Kuvassa Yle Puheen roolipeliliven pelaajat.

Roolipelaaminen on yhteistä tarinankerrontaa

Yksi pöytäroolipeliliveen kutsutuista, parikymmentä vuotta pelannut toimittaja ja kirjailija Maria Pettersson, pitää ideaa umpihulluna ja siksi mahtavana toteuttaa.  

Petterssonille roolipelaamisessa kiinnostavinta on mahdollisuus asettua täysin toisenlaiseen maailmaan ja aikaan. Pelaajana saa eläytyä täysin toisenlaisen ihmisen - eikä välttämättä edes ihmisen - elämään, tunteisiin, pelkoihin ja ajatuksiin. Pettersson sanoo eläytyvänsä hahmoonsa ja ottaa pelissä tilaa, kuten ottaa myös lordi Filibert VI.

Pelaajana saa eläytyä jonkun täysin toisenlaisen ihmisen - eikä välttämättä edes ihmisen - elämään.

― Maria Pettersson

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo on pelannut roolipelejä 16-vuotiaasta asti pelaamisen monissa muodoissa. Roolipelaamisessa ideoita voi pallotella ja muille voi syöttää tilanteita muita pelejä enemmän. Pelaaminen on yhteistä tarinankerrontaa, jossa parasta on yhteinen jaettu luovuus. Korppoon hahmo pelissä on omia taitojaan piilottelemaan joutuva maagi Jelena

Roolipelaamisessa parasta on yhteinen jaettu luovuus.

― Karoliina Korppoo

Myös muusikko Samae Koskiselle roolipelaaminen on tarinan yhdessä luomista. Pelipöydässä istuvista hänellä on pisin tauko pelaamisesta, silti ja siksi vastaus kutsuun oli nopea kyllä. Pelaaminen vie mukanaan, tapahtumat jäävät ajatuksiin päiväkausiksi, ja mielessä pyörii "mä olin siellä". Vanginvartija Krammon Tuzza'hr ei kaikkia elämänsä reissuja muista ja nyt on paremman elämän vuoro.

Käsikirjoitettu maailma on vain näyttämö hahmoille

Uuden maailman ruhtinaat pelin käsikirjoittaja ja pelinjohtaja Arto Saari aloitti pelaamisen roolipelien rantautuessa Suomeen 1980-luvulla. Heti ensimmäisessä pelissään hän oli pelinjohtaja. Lauta- ja pöytäroolipelit ovat Saarelle oma juttu, larppaaminen tai pukeutuminen hahmoiksi ei viehätä: "Pelaaminen on mielen teatteria.”  

Pelaaminen on mielen teatteria.

― Arto Saari

Nyt käsikirjoitettu peli on arkkityyppinen: siinä on 1600–1700-luvun henki, vanha manner on pastissi Euroopasta ja merimatka uuteen maailmaan kuin matka Amerikkaan. Arto Saari korostaa, että itse maailma ei ole olennainen, pelaajahahmot ovat. Maailma on näyttämö hahmoille ja käsikirjoitus vain raami tapahtumille. Hahmoja ei näytellä, vaan keskeistä on pelaajien luovuus. Tarina muodostuu vasta pelaamisen kautta.

Kuvassa Yle Puheen roolipeliliven hahmot.

Uuden maailman ruhtinaat alkaa, kun uuden mantereen tunnetuimman satamakaupungin Meridean läheisyydestä on löydetty paikka, jossa magia virtaa voimakkaampana kuin missään muualla tunnetussa maailmassa. Merideaan ovat matkalla myös pelin sankarit: nuori idealistinen aatelinen, itseään etsivä maagi, elämässään kriisiytynyt vanginvartija sekä orjaksi kaapattu pohjoisen metsästäjäkansan soturi.