Hyppää pääsisältöön

Tech

Voiko organisaation innovaatiomyönteisyyttä edistää ratkaisemalla 1920-luvun murhamysteeriä hotellihuoneesta käsin?

Päivitetty 09.09.2021 16:11.
Kirjoituskone jossa näkyy teksti: The Dead Are Speaking. An interactive story.

Ennustaminen on vaikeaa ja tulevaisuuden ennustamisen väitetään olevan erityisen vaikeaa, ja silti olemme määritelleet sen Yle Innovaatioiden päätehtäväksi: Yle Innovaatiot toimii kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa tunnistaen tulevaisuuksia ja innostaen Yleä kehittymään kokeilujen kautta. Tosin ennustamisen asemasta validoimme erilaisia tulevaisuudessa potentiaalisia konsepteja käytännön kokeilujen kautta yhdessä niin Ylen sisäisten kuin ulkopuolisten kumppaneiden ja verkostojen kanssa.

Päämääränä innovaatiomyönteinen työkulttuuri

MItä kokeilemaan innostaminen on käytännössä? Se on muun muassa resurssien eli ajan ja rahan ohjaamista sellaisiin projekteihin, joissa onnistumisen kriteeri ei ole liiketoiminnallinen maali tässä hetkessä vaan tavoittena on toiminnan tai palvelujen uudistaminen mahdollisesti vuoden, viiden vuoden tai kymmenen vuoden päästä. Koska edelläkävijä kannattaa olla. Siitä esimerkkinä Yle Areena. 

Innovaatiomyönteinen työkulttuuri vaatii myös iloista yhteistyötä yli organisaatiorajojen ja toimenkuvien - on mahdollistettava nopeat parveilut, pyrähdykset tiimistä tai yksiköstä toiseen projektien perässä. (ns. flash-teams -malli ). Innovaatiomyönteisyyttä on myös innostavan, kannustavan ja riskinottoon usuttavan työilmapiirin ylläpitäminen - pieleen mennyt pilotti opettaa siinä missä menestynytkin pilotti.

Yle innovaatiot pyrkii erityisesti pilotoimaan sellaisia sisällöllis-teknologisia ideoita, joissa on häivähdys jotain, joka parhaimmassa tapauksessa syrjäyttää nykyiset ratkaisut tai muuttaa nykyistä ekosysteemiä radikaalilla tavalla. Tällä hetkellä pohdinnassa ovat mm. erilaiset synteettisen median ratkaisut, ei-lineaarinen kerronta ja puheohjaus, metaverse erilaisine fyysisen ja virtuaalisen maailman yhdistelmineen sekä sen pohtiminen, miten rakennamme ihmisten luottamusta synteettisen median eri muotoihin. Osa projekteistamme on toteutettavissa (doable) jo tänään, toinen osa mitä luultavammin mahdollisia (plausible) ja kolmas on taas ihan sci-fiä. Missä vaiheessa scifihtäviä kokeiluja kannattaa tehdä, tätä kysymystä pohdimme alati.

Piirretty kuva. Robotti puhuu lapselle joka makaa kirjoittamassa vihkoon. Puhekupla toteaa: The pyramids in Egypt were built...

Mutta voiko organisaation innovaatiomyönteisyyttä siis edistää ratkaisemalla 1920-luvun murhamysteeriä hotellihuoneesta käsin?

Esimerkkinä kokeilumme Google Home -maailmassa. Innostuimme muutama vuosi sitten älykaiuttiminen myötä sekä puheohjauksen- että ei-lineaarisen kerronnan mahdollisuuksista. Lähdimme ideoimaan omaa tuotantoa, vaikka suomen kielen tuki puuttui eikä benchmarkkejakaan löytynyt yhtä BBC:n kokeilua enempää. Päädyimme toteuttamaan yhdessä Aalto Yliopiston opiskelijoiden kanssa puheohjatun audiodraaman The Dead Are Speaking. Pilotti oli varsin onnistunut. Puolitoistatuntinen älykaiutinpeli on yhä relevantti sekä tekniseltä että taiteelliselta ratkaisultaan ja yhä kansainvälisesti ainutlaatuinen. Verrokkeja on yhä vähän. Onko syynä se, että fiktiivisen sisällön tuottaminen älykaiuttimille ei ole liiketoiminnallisesti kannattavaa vai eikö osallistuva tapa nauttia sisältöjä sitten kuitenkaan houkuttele?

Kokeilumme kautta opimme paljon sekä ei-lineaarisen käsikirjoituksen tuottamisesta että älykaiutinsisällön koodaamisesta. Lisäksi aloimme pohtia, mihin muuhun dialogimuotoista puheohjausta voisi käyttää. Voisiko se olla tapa selailla uutissisältöjä? Olisiko dialoginen Yle Areena-assistentti hyvä käyttöliittymä? Onko puheohjaus tulevaisuuden kosketusnäyttö pandemioiden maailmassa? Esimerkkejä löytyy jo mm. hotelleista ja risteilijähyteistä, joissa puheohjaus toimii. Toimisiko puheohjaus myös muissa julkisissa tiloissa? 

Jatkamme tänä syksynä sekä ei-lineaarisen draaman kehittelyä että pohdimme myös paikkaan sidottujen mediasisältöjen kiinnostavuutta. (Svenska Ylen kiinnostava kokeilu pilottina) Millainen kokemus olisi selailla Kansanradion sisältöjä karttapohjaisesti paikkakunnan mukaan? Missäpäin Suomea syntyvät legendaarisemmat vuodenaikoihin liittyvät huomiot? Pitäisikö Kansanradio 2.0:n olla dialoginen?

Yle Innovaatiot osallistuu Loihde Ateljee Layer -tulevaisuustapahtumaan, jossa kaupunkilaisilla on mahdollisuus tutustua useisiin tulevaisuuden teknologioihin konkreettisesti kokeilemalla. The Dead Are Speaking- älykaiutindraamaa voi käydä kuuntelemassa U14-hotellissa, josta löytyy kolme koronaturvallista huonetta pelaamiseen.

Tapahtuma- aika on 17.-26.9. ja pelisessiot voi varata Loihde Ateljee -applikaation kautta.

Yle Innovaatiot: Wesa Aapro, Creative Technologist, Jouni Frilander, Innovation Lead, Satu Keto, Innovation Lead, Jari Lahti, Head of Innovation. 

Yle Innovations (@YleInnovations)