Hyppää pääsisältöön

Pikku Kakkonen

Tutustutaan ihmisten moninaisuuteen ja aisteihin Ronjan kanssa

Toimintatuokio-otsikko

Toiminnan tavoitteena on lisätä ymmärrystä ihmisten samanarvoisuudesta ja harjoitella vuorovaikutustaitoja, parityöskentelyä ja auttamista sekä itsesäätelyä.

KOHDERYHMÄ: 3-6 v.
TILA: Piha tai liikuntatila, ryhmätila
KESTO: 20 min - 1 h

TARVIKKEET: 
- tv tai tabletti sekä puhelin                                                                                             
- rytmisoittimia pari jokaista                  
- huiveja tai maskeja silmien peittämiseksi                
- liikuntavälineitä yksinkertaisen radan tekemiseen (esim. patjoja, penkkejä, esteitä)   
- sakset
- tulostetut kuvat aisteista (klikkaa auki tulostettava pdf-tiedosto!)

ESIVALMISTELUT:
Tulostetaan kuvat aisteista.

TOTEUTUS:

  • Katsotaan Ystäväni Ronja -sarjan jakso Tanssin riemua (kesto 6:02) ja keskustellaan ohjelman herättämistä ajatuksista. Esimerkiksi Mitä aisteja ihmisellä on? Mikä aisti Ronjalta puuttui? Millä tavalla Eedit auttoi sokeaa ystäväänsä? Ronja on taitava sokeudestaan huolimatta – mitä kaikkea Ronja osaa tehdä ilman näkökykyä?

Ohjelma ei ole enää saatavilla
  • Jakaannutaan pienryhmiin ja vaihdetaan tehtävää n. 20 min välein tai tehdään yksi tehtävä koko ryhmän kanssa kahteen ryhmään jakautuneena.

    1) Leikkijät valitsevat ympäristöstä jonkin esineen. Esineet kootaan pöydälle tai lattialle. Leikkijöiden silmät peitetään ja heidän tehtävänään on pyrkiä tunnistamaan toistensa valitsemia esineitä pelkän tuntoaistin avulla. Keskustellaan – tuntuiko tehtävä helpolta vai vaikealta?

    2) Leikkijöistä muodostetaan parit. Kukin pari saa valita jonkin yhteisen rytmisoittimen. Lasten silmät peitetään. Leikkijät liikkuvat tilassa hiipien Ihme ja kumma laulun (kesto 4:00) soidessa.

Kun musiikki taukoaa, pyritään löytämään kaveri pelkän rytmisoittimen äänen ja kuuloaistin avulla. Toistetaan.

3) Rakennetaan yksinkertainen rata, joka pitää sisällään matalia esteitä tai liikutaan pihalla. Lapset jaetaan pareiksi. Parin tehtävänä on kuljettaa silmät peitetty ystävä esteradan läpi selkeitä ohjeita antamalla ja kädestä kuljettamalla. Vaihdetaan rooleja. Keskustellaan: miltä tuntui auttaa? Miltä tuntui olla autettava?