Hyppää pääsisältöön

Kulttuuricocktail

Suomalainen kulttipeli Alan Wake meinasi kadota, kun se vedettiin pois myynnistä – Nostalgiasta on tullut pelimaailman iso myyntivaltti

Päivitetty 17.10.2021 16:59.
Videopelissä mies osoittaa taskulampulla metsureita, jotka seisovat uhkaavasti kirveet käsissään.
Kuvateksti Alan Wake Remastered -pelissä kauhukirjailija Waken kirjoittamat kauhutarinat käyvät toteen.

Viime vuosina pelimaailmassa on huomattu, että yleisölle on muodostunut nostalginen suhde moniin videopeleihin, vaikka taidemuoto on verrattain nuori. Siksi videopelejä julkaistaan uudelleen.

Nostalgia on elokuvateattereiden lisäksi hiipinyt koteihin. Elokuvissa on jo pitkään ammennettu menneisyydestä: Disney tekee uusiksi animaatiohittejään, tällä hetkellä Suomen katsotuimmat elokuvat ovat 25. Bond ja uusintaversio yli 50 vuotta vanhasta scifi-kirjasta.

Samaan kelkkaan ovat lähteneet videopelistudiot. Yksi loppukesän myydyimmistä peleistä oli uusintaversio Zelda-peli Skyward Swordista. Peli julkaistiin alunperin kymmenen vuotta sitten. Monia klassikkopelejä tehdään nyt uusiksi uudelle yleisölle.

Suomalainen Remedyn miljoonia kappaleita myynyt Alan Wake -videopeli julkaistiin lokakuussa uudestaan päivitettynä versiona. Syy on se, että Remedy on saanut sen kustannusoikeudet itselleen – aiemmin teknologiajätti Microsoftilla oli yksinoikeus peliin. Nyt Alan Wake Remastered on mahdollista julkaista esimerkiksi Sonyn suosituilla Playstation-pelikonsoleilla.

– Muutaman viime vuoden aikana pelialalla on herätty siihen, että pelien uudelleen julkaisu on fiksua toimintaa, sanoo Alan Waken käsikirjoittaja ja Remedy-pelitalon luova johtaja Sami Järvi.

Kuva videopelistä, jossa lautta lähestyy pientä kylää.
Kuvateksti Alan Wake Remastered (2021)

Pelit on aina tehty aikansa teknologialla. Tämä on Järven mukaan positiivinen asia, jopa luovuutta innoittava. Uutta videopeliä suunnitellessa pääsee konkreettisesti visioimaan asioita, joita kukaan ei ole vielä tehnyt, koska ideoiden toteutus ei olisi ollut aiemmin teknisesti mahdollista.

– Kolikon kääntöpuoli on se, että pelit vanhenevat.

Helpoiten sen huomaa siitä, miltä pelit näyttävät. Realismia tavoittelevissa peleissä hahmot näyttävät sitä enemmän ihmisiltä, mitä uudemmasta videopelistä on kyse. Mutta sen lisäksi eron huomaa muun muassa siinä, miltä videopelit tuntuvat: kamera liikkuu uusissa peleissä aiempaa sulavammin, ohjain tottelee aiempaa monimutkaisempia komentoja.

Esimerkiksi vuonna 1998 julkaistussa kauhupeliklassikko Resident Evil 2:ssa pelaaja kyllä liikkuu, mutta kuvakulma ei muutu. Kun videopelistä tehtiin uusi versio vuonna 2019, peli tehtiin kokonaan uusiksi. Nyt kamera seuraa päähenkilöä, kuten uusissa toimintapeleissä on tapana ja sade piiskaa tiiliseiniä kuin oikeassa elämässä. Käsitys siitä, miten pelien kuuluu toimia, on muuttunut. Pelin tarina, ja mikä tärkeintä, tunnelma, on taas pysynyt ennallaan.

Nainen juoksee pistooli kädessä kohti kameraa vanhassa videopelissä.
Kuvateksti Alkuperäinen Resident Evil 2 -videopeli julkaistiin vuonna 1998.
Punaiseen nahkatakkiin pukeutunut nainen pitää asetta kädessään uudessa videopelissä.
Kuvateksti Uusintaversio Resident Evil 2 -pelistä vuodelta 2019.

Tähän verrattuna Alan Wakessa on pinnalta katsottuna muuttunut vain vähän: pelin grafiikoita on parannettu, ja se toimii useammalla laitteella kuin aiemmin. Peliä ei siis ole tehty kokonaan uusiksi, kyseessä on remasterointi alkuperäisestä pelistä. Työ on kuitenkin ollut iso: brittiläinen D3t-studio on tehnyt Remedyn ohjeistamana uutta versiota pelistä reilun vuoden ajan. Järvi kuvailee sitä arkeologiseksi prosessiksi, jossa kymmenen vuotta vanhaa koodia siistitään ja kirjoitetaan uusiksi.

– Alkuperäisessä pelissä animaattorit hirveällä kiireellä korjasivat välianimaatioita projektin lopussa minkä ehtivät. Tuntui, että näyttelijäsuorituksista jäi paljon ojanpohjalle. Nyt otimme datan ja arkeologeina yritimme kaivaa esimerkiksi näyttelijäntyötä uudestaan esille.

Järvi sanoo, että pelialalla on viime vuosina herätty siihen, miten katoavaisia pelit voivat olla. Elokuvista esimerkiksi on tehty jo pitempään remasterointeja.

– Suomessa on kyllä äärimmäisen tarpeellinen pelimuseo, mutta onhan sen otanta pieni. On paljon hienoja teoksia, joita kukaan ei pysty enää pelaamaan.

Alan Wakesta meinasi tulla tällainen peli. Se julkaistiin alun perin Xbox 360 -pelikonsolille vuonna 2011, sen jälkeen Microsoft Windowsille.

Hetken aikaa pelin digitaalista versiota ei saanut mistään. Syynä oli musiikki.

Kuva videopelistä, jossa mies seisoo taskulamppu kädessä tornadon edessä yöllä.
Kuvateksti Alan Wake Remastered (2021)

Suomalaiseksi viihdetuotteeksi videopelissä kuullaan poikkeuksellisen monipuolisia kappaleita: Nick Cavea, Roy Orbisonia ja David Bowieta. Lopputekstien aikana soi Bowien Space Oddity -klassikkokappale (1969).

Tilanne oli Sami Järven mukaan kuin unelma. Hän listasi Microsoftille peliin haluamansa kappaleet, teknologiajätti hoiti neuvottelut ja maksoi kulut. Toivomaansa Tom Waitsin Sea of Love -coveria Järvi ei saanut, koska sen omistusoikeudet olivat niin monimutkaiset.

– Jos nykyään löisin pöytään, että ostetaanpa lisenssi David Bowien Space Oddityyn, niin minut naurettaisiin kokoushuoneesta ulos, Järvi sanoo.

Kappaleille ostettiin seitsemän vuoden käyttöoikeus. Remedyllä ihmeteltiin, että tarvitaanko oikeuksia tosiaan niin pitkäksi ajaksi, yrityksen viestintäpäällikkö Thomas Puha sanoo.

– Yhtäkkiä huomasimme, että oikeudet kappaleisiin vanhenevat puolen vuoden kuluttua. Että mitäs nyt tehdään, Järvi muistelee.

Vaihtoehtoja ei ollut: Peli vedettiin pois digitaalisilta markkinoilta vuonna 2017. Meni reilu vuosi ennen kuin oikeudet saatiin neuvoteltua takaisin, ja peli palautettiin kauppoihin.

Kaksi miestä kahvikupit kädessään videopelissä. Tarjoilija tuo heille lisää kahvia.
Kuvateksti Alan Wake Remastered (2021)

Tuntuu sopivalta, että juuri Remedyn Alan Wakesta on tehty nostalginen uusintaversio.

Videopelitalon kaikki pelit tihkuvat nostalgiaa. Alan Wake alkaa Stephen King -sitaatilla, ja pelin on ilmiselvästi tehnyt joukko ihmisiä, joilla on nostalginen ja rakastava suhde yhdysvaltalaiseen populaarikulttuuriin, etenkin Kingin kauhukirjoihin ja Twin Peaks -televisiosarjaan.

Sami Järvi ei ole tähän päivään mennessä koskaan vieraillut Washingtonin osavaltion havumetsissä, johon Alan Wake sijoittuu. Hän ei ole myöskään käynyt paikallisissa pikkukaupungeissa, jotka toimivat innoittajana Twin Peaks -televisiosarjalle, ja siten myös Järven videopelille.

Edelliset Remedyn pelit Max Payne ja Max Payne 2 sijoittuivat New Yorkiin. Järvi ei ollut käynyt sielläkään pelejä kirjoittaessaan. Miksi olisikaan, koska hän oli katsonut New Yorkia lukemattomia tunteja elokuvista ja tv-sarjoista, kuunnellut siellä äänitettyä musiikkia, lukenut sinne sijoittuvia kirjoja. Hän tunsi New Yorkin idean, samoin kuin Washingtonin pikkukaupunkien: inspiraatio tuli pop-kulttuurista, eikä todellisesta elämästä.

Alan Wake -pelin kommenttiraidalla Järvi sanoo, että hän rakastaa New Yorkia "fiktiivisten kaupunkien arkkityyppinä". Kaikissa Remedyn peleissä onkin vahva nostalginen pohjavire kuvitteellista fiktioamerikkaa kohtaan. Se on maailma, jossa on luontevaa, että kovia kokeneen päähenkilön nimi on Max Payne, eli maksimaalinen kipu.

Pieni vuoristokaupunki veden ääressä videopelissä.
Kuvateksti Alan Wake Remastered (2021)

Alan Wake oli Remedyn historian haastavimpia videopelejä tehdä. Se tuli Max Payne -pelisarjan jättimenestyksen jälkeen, kun yrityksellä oli yhtäkkiä rahaa ja aikaa toteuttaa kunnianhimoisimmat suunnitelmansa. 

– Meillä oli kuusi ihmistä pöydän ympärillä, jotka kaikki halusivat tehdä unelmaprojektinsa. Se kombo oli ihan mahdoton ja olimme sen kanssa aika liemessä.

Jossain vaiheessa pelistä piti tulla avoimen maailman seikkailu, jossa pelaaja voi itse päättää, mitä tekee seuraavaksi ja mihin kellonaikaan. Kolmen vuoden kehitystyön jälkeen peli meni uusiksi: se virtaviivaistettiin suoraviivaisemmaksi seikkailuksi, jossa tarina kulkee eteenpäin vain yhdellä, pelintekijöiden toivomalla tavalla.

Järven mukaan kymmenen vuoden jälkeen tekemisiään katsoo lempeästi. Peliä tehdessä suunnitelmat aina muuttuvat.

Vuosien tauon jälkeen paluu on armollinen.

― Sami Järvi

– Etenkin pelinteon loppumetreillä on paljon tilanteita, joissa asioita täytyy leikata pois ja tehdä vaikeita valintoja. Tekijänä on siinä supersyvällä ja väistämättä kokee joukon pettymyksiä. Siksi vuosien tauon jälkeen paluu on hirveän armollinen, kun tällaiset yksityiskohdat ovat unohtuneet ajan myötä. 

Järvi sanoo, että vuosien tauon jälkeen hän katsoo peliä vähän kuin ulkopuolinen.

– Että voi vitsi, tässä on tosi paljon hienoja elementtejä. Saa lopulta olla ylpeä siitä, että löysimme reitin ottaen huomioon, miten eksyksissä olimme matkan varrella.

Peli on tulvillaan Remedyn peleistä tuttuja asioita: kummallisia ja pahaenteisiä sivuhahmoja, televisiossa vilkkuvia juonellisia televisiolähetyksiä ja kokeilua tarinankerronnan kanssa: peli on jaettu osiin ikään kuin tv-sarjan jaksoihin. Alan Waken yhtymäkohdat hittipeli Controliin ovat ilmeiset: Järvi sanoo, että pelit sijoittuvat samaan "universumiin". Wake vieraileekin Controlin lisäosassa, mikä on herättänyt spekulointia jatko-osasta.

Peliä pelatessa huomaa, että aika on myös muuttunut. Tarina alkaa siitä, että päähenkilö Alan Waken tyttöystävä kidnapataan, minkä jälkeen sankari syöksyy matkaan. Tämä on videopeleissä trooppi, joka on viime vuosina käytännössä kadonnut isoista julkaisuista. Asiaan kiinnittää huomiota vasta, kun on hetken pelannut pelejä, jotka eivät ala samalla tutulla tavalla.

– Jos olen rehellinen, niin olihan se vanhentunut juttu jo silloin, kun videopeliä tehtiin, Järvi sanoo.

Tänään Järvi kertoisi tarinan ehkä eri tavalla, mutta missään tapauksessa hän ei muuttaisi alkuperäistä. Katsomalla taaksepäin ymmärtää mennyttä ja nykyisyyttä.

Kulttuuricocktail Livessä keskusteltiin 13.10. siitä, elämmekö ennennäkemätöntä nostalgiabuumia. Vieraina olivat tutkija Antto Vihma ja ohjaaja Lauri Maijala:

Lisätty 16:25 kolmanteen kappaleeseen tieto, että Alan Wake Remastered on päivitetty versio alkuperäisestä. Korjattu 16:59, että Skyward Sword oli loppukesän myydyimpiä pelejä. Syksyn tilastoja ei ole vielä julkaistu.

Lisää aiheesta Yle Areenassa

Keskustelu