Hyppää pääsisältöön

Lapset

Leivotaan pipareita ja leikitään matematiikkaa

Punainen pallo, jossa on otsikko, ympärillä on tanssivia tonttuja.

Toiminnan tavoitteena on tutustua matematiikkaan ja sen osa-alueisiin havainnollisen ja leikinomaisen toiminnan avulla.

KOHDERYHMÄ: 3-6v.
TILA: keittiö ja ryhmätila
KESTO: pipareiden leivonta 2h, matematiikkaleikit 30 min                                                                                                         

TARVIKKEET:

  • taikataikinaa                                                                                            

  • muotteja                                                                                                                          

  • kaulimia                                                                                                                                 

  • lasta ja leivinpaperia                                                                                                                

  • erikokoisia lasipurkkeja                                                                                                            

  • kookas paperi diagrammiruudukkoa varten                                                                          

  • vaaka                                                                                                                                     

  • kyniä ja paperia

ESIVALMISTELUT:

Valmistetaan taikina ohjeen mukaan itse tai yhdessä lasten kanssa. Piirretään ruudukko.


TOTEUTUS:

  • Leivotaan taikataikinapipareita. 

  • Valitaan alla olevista vaihtoehdoista lapsiryhmälle sopivimmat matematiikkaleikit:                                                                                             

    1) Keksitään erilaisia laskutarinoita ja havainnollistetaan lukumääriä pipareilla ja piirtäen, esimerkiksi “Nalle leipoi kuusi piparia. Yhden niistä hän antoi Oravalle ja yhden Hämähäkille. Kuinka monta piparia Nallelle jäi?" tai “Nalle leipoi lauantaina kolme piparia ja sunnuntaina seitsemän piparia. Kuinka monta piparia Nalle leipoi yhteensä?”                                                                         

    2) Mitataan piparia apuna käyttäen esimerkiksi huonekalujen leveyksiä ja syvyyksiä. Kirjataan mittaustulokset paperille.      

    3) Arvioidaan eri kokoisissa purkeissa olevien pipareiden lukumääriä. Lasketaan ja vertaillaan lukumääriä.                                                                                          

    4) Kootaan lasten jouluisiin asioihin liittyviä mielipiteitä diagrammiin pipareilla; (diagrammin koko lapsimäärästä riippuen esim. 4 x 21 ruutua). Kysymysvaihtoehtoina esimerkiksi:                                                                                                            

    - mieluisin maku riisipuuron kanssa:  kanelisokeri, sekahedelmäkiisseli, voisilmä, joku muu? 
    - mieluisin joulukuusenkoristeiden väri: punainen, kulta, hopea, joku muu?      
    - mieluisin joululomanviettotapa: lumileikit pihalla, leivonnaisten leipominen ja niiden syöminen, joululahjayllätyksillä leikkiminen, joku muu?   
    - keksitään lisää kysymyksiä, lasketaan ja vertaillaan lukumääriä  

    5) Punnitaan pipareita - kuinka monta piparia mahtuu 100 tai 300 grammaan?