Hyppää pääsisältöön

Yle Teema

Steven Spielbergin ensimmäinen oikea elokuva oli täynnä aseita ja autoja – Yle esittää Kovat ratsastajat lauantaina

Ruutupaitainen mies osoittaa revolverilla poliisimiestä, joka seisoo kädet nostettuina. Taustalla nainen katsoo tilannetta.

Pikku-uutisen inspiroima Steven Spielberg ohjasi takaa-ajojännärin, jossa koko elämä mahtuu autoon. Kino Klassikko Teemalla ja Areenassa lauantaina 11.12.

Saatuaan mainetta Kauhun kilometrien kaltaisilla tv-elokuvilla Steven Spielberg oli vuonna 1974 valmis siirtymään varsinaisten teatterielokuvien pariin. Kovat ratsastajat jatkoi amerikkalaisen autokulttuurin ironista tarkastelua iskevän takaa-ajojännärin puitteissa mutta tämä esikoinen on jälkikäteen osoittautunut monessa hieman epätavallisemmaksi Spielberg-elokuvaksi. Kovista ratsastajista tulee amerikkaisen elämäntavan suurten symbolien, aseiden ja autojen, kautta tämän samaisen elämäntavan kritiikki.

Kovat ratsastajat perustuu Spielbergin jossain lehdessä näkemään pikku-uutiseen ja kertoo kahdesta nuoresta rakastavaisesta, jotka yrittävät päästä teksasilaiseen Sugarlandin pikkukaupunkiin noutaakseen heiltä vankilatuomioiden vuoksi pois otetun poikansa. Äiti auttaa ensin isän pakoon vankilasta ja he sieppaavat sitten yhdessä poliisin panttivangiksi jatkaen matkaa tämän autolla.

Tempauksen paljastuessa Poplinit saavat peräänsä kokonaisen poliisiautojen armeijan. Teiden varsille kerääntyy myös uutismedioita ja väkijoukkoja. Osa saapuu uteliaisuuttaan, osa hurratakseen uusille kansansankareille, ja osa vain pamauttaakseen heidät hengiltä.

Tämä perhe ei tällä kertaa ole puhdasmielinen sankariperhe.

Perustasolla Kovat ratsastajat on tekijälleen tyypillinen kuvaus perheestä, jonka yhtenäisyys on vaarassa. Tämä perhe ei tällä kertaa kuitenkaan ole puhdasmielinen sankariperhe, ja niin Kovat ratsastajat on Spielbergin tulevia isoja hittifilmejä paljon kyynisempi, kovempi ja melankolisempi. Poplinit eivät itse tunnu edes tajuavan, mitä he oikeasti tekevät tai millaisia voimia heillä on vastassaan. Jopa Goldie Hawn pääsee tekemään hänelle epätavallisen vakavassa roolissa lapsekkaan epävarman ja aidon pelokkaan roolityön.

Tässä naiivissa viattomuudessaan Poplinit kuitenkin vain seuraavat amerikkalaisen populaarikulttuurin hellimiä vuosisataisia ihanteita: ihannoitujen amerikkalaisten lainsuojattomien ja muiden legendojen tavoin he tarttuvat aseisiin ja yrittävät niiden avulla hankkia sen mitä haluavat.

Amerikka on valloitettu, kesytetty ja pidetty hallussa aina aseiden avulla, ja siten niistä on tullut vapauden ja hyvinvoinnin symboleja. Yhdysvalloissa jokamiehen oikeus aseiden omistamiseen, kantamiseen ja käyttämiseen elää niin vahvana, että jopa perustuslaki tuntuu takaavan kaikille oikeuden väkivallan käyttöön käyttöön oman asiansa puolustamisessa.

Onko ihme, että Amerikassa aseisiin luottavat niin luuserit, poliisit kuin silkat asehullut?

Maan taannoinen presidentti sanoi, että voisi ampua kadulla kenet tahansa ilman että hänen kannatuksensa laskisi. Onko sitten ihme, että samassa maassa aseisiin luottavat yhtä lailla myös vaihtoehdottomiksi jääneet Poplinien kaltaiset luuserit, oman turvallisuutensa pelkäävät poliisit ja silkat asehullut, jotka haluavat vain ampua ihmisiä.

Poliisin tiesulku amerikkalaisella maantiellä, joukko haulikoin aseistautuneita poliisimiehiä seisoo autojensa luona tähystämässä kiikareilla.
Kuvateksti Poliisin vastaanottokomitea jossain keskellä maantietä

Kovissa ratsastajissa oman käden oikeuden käyttöön yhdistyy amerikkalaisuuden toinen suuri symboli eli autokulttuuri. Siittämisestä kuolemaan kaikki tuntuu tapahtuvan autoissa. Niissä etsitään elämänkumppania, syödään, juodaan, naidaan, synnytään ja kuollaan, kun taas ajamisen ja siirtymisen pelkkä liike kuvastaa elämisen vapautta ja itsenäisyyttä.

Tämä automatkan kineettinen energia tuntuu Kovissa ratsastajissa tarttuneen koko elokuvaan ja sen kerrontaan. Spielberg osoittaa jo esikoisessaan huikeat kykynsä kuvien rakentajana ja tarinankertojana, taitavien ja omaperäisten viihdefilmien mestarina. Hänellä on elokuvassa tukenaan myös muita suuria lahjakkuuksia, kuten huippukuvaaja Vilmos Zsigmond ja ohjaajan tuleva hovisäveltäjä John Williams.

Kovat ratsastajat ei kuitenkaan ollut suuri yleisömenestys, vaikka se sai ylistäviä kritiikkejä ja kulttimainetta. Spielberg oli toki iloinen tästä vastaanotosta mutta hän halusi muutakin: hän halusi hittielokuvan, ja Spielbergin seuraava elokuva Tappajahai olikin muuttava pysyvästi hänen uransa suunnan. Ystävänsä George Lucasin tavoin Spielberg irtautui 1970-luvun amerikkalaisen elokuvan yhteiskunnallisesta linjasta ja alkoi tehdä perinteisistä halpojen b-elokuvien aineksista suuria a-luokan viihde-elokuvia.

Kovat ratsastajat Kino Klassikossa lauantaina 11.12.2021. Elokuvailta alkaa klo 21.40.

Huolestuneen näköinen nainen (näyttelijä Aurora Manninen) puhuu ihmiselle, josta näkyy vain olkapää ja kaula.
Kuvateksti Aurora Manninen
Kuva: Mojo Erämetsä / Moskito Television Oy

"Lou Jeanin puolella on helppo olla, koska kaiken takana on rakkaus"

Näyttelijä Aurora Manninen asettui Goldie Hawnin esittämän Lou Jeanin rooliin tunteikkaassa kohtauksessa, jossa byrokratian pompottelema nainen tilittää vaikeaa tilannettaan ja pyytää apua saadakseen lapsensa takaisin. Komediennena Oscar-palkittu Goldie Hawn tuo epätoivoisen naisen rooliin myös pirskahtelevuutta, joka tekee hänestä sympaattisen, sanoo Aurora Manninen.

Toimittaja Joonas Alanne näkee Kovissa ratsastajissa yhden suuren spielbergiläisen teeman, joka on perhe. "Leffa pohjimmiltaan kertoo ihmisistä, jotka vain haluavat pitää hajoavan perheensä kasassa." Juontaako tämä toistuva aihe Spielbergin omaan isättömään lapsuuteen? Katso koko Elokuvan sydämessä -keskustelu!

Enemmän elokuvasta: Kovat ratsastajat - Toista Yle Areenassa

Lisää aiheesta Yle Areenassa