Hyppää pääsisältöön

Abitreenit

“Monivalintojen tarkoitus on hämätä kokelasta” – sensori kumoaa viisi yleistä harhaluuloa englannin yo-kokeesta

Kuvassa on kuva Lontoosta sekä grafiikkaa muistiinpanoista ja kuulokkeista.
Kuvateksti “Englannin yo-kokeessa suurin virhe on se, että lähtee tekemään tehtäviä lukematta kunnolla tehtävänantoa ja ohjeita”, sanoo englannin sensori Katja Mäntylä.
Kuva: Pexels / Janika Koli / Yle

Ylioppilastutkintolautakunnan englannin sensori Katja Mäntylä kertoo, mitä monivalintoja tehdessä olisi hyvä pitää mielessä.

“Englannin koe kannattaa aina aloittaa monivalinnoista”

Englannin sensori Katja Mäntylä:

“Se, mistä osiosta kokeen aloittaa, on tietysti jokaisen oma valinta.

Suosittelisin kuitenkin aloittamaan kokeen monivalinnoista, koska niissä testataan nimenomaan tekstin ymmärtämistä. Siten pääsee virittäytymään kieleen. Samalla näkee kieltä myös kirjoitetussa muodossa.

Sen jälkeen kannattaa tehdä kuullun ymmärtämiseen liittyvät tehtävät ja sitten siirtyä rakenne- ja sanasto-osioon.

Kirjoitustehtävän tekeminen kannattaa jättää viimeiseksi. Kannattaa kuitenkin lukea heti kokeen aluksi tehtävän otsikkovaihtoehdot, jotta ne voivat jäädä päähän muhimaan.

Moni kokee olevansa valmiimpi tekstin tuottamiseen vasta, kun on ensin harjoitellut kieltä muilla tavoin.”

“Vastausvaihtoehtojen tarkoitus on hämätä kokelasta”

Katja: “Vastausvaihtoehtojen tarkoitus ei ole hämätä tai hämmentää kokelasta, vaan periaatteena on, että oikea vastausvaihtoehto erottuisi vääristä vaihtoehdoista mahdollisimman selkeästi. Siksi monivalinnoissa ei ole tarkoituksella mukana kompia tai piilomerkityksiä, vaikka moni kokelas usein luulee niin.

Tekstissä tai äänitteessä on aina jotain, joka tukee oikeaa vastausvaihtoehtoa, mutta ei tue väärää.

Siksi monivalinnoissa ei ole tarkoituksella mukana kompia tai piilomerkityksiä, vaikka moni kokelas usein luulee niin.

Jos kaikki vastausvaihtoehdot tuntuvat oikeilta, lue vaihtoehdot vielä kertaalleen erittäin tarkkaan läpi. Voit myös käyttää poissulkevaa valintaa tai pohtia, pystytkö tekemään eroa vastausvaihtoehtojen välille. Löytyykö jokaiselle vaihtoehdolle tekstistä varmasti tukea? Mille löytyy tarkimmin? ”

“Riittää, että monivalintoihin vastaa yleistiedon pohjalta”

Katja: “Monelle kokelaalle tyypillinen virhe on vastata monivalintoihin pelkän yleistiedon ja ennakko-oletusten pohjalta, lukematta kunnolla läpi vastausvaihtoehtoja ja niiden yhteyttä kontekstiin. Kokeessa ei kannata kuitenkaan olla niin malttamaton.

Monelle kokelaalle tyypillinen virhe on vastata monivalintoihin pelkän yleistiedon ja ennakko-oletusten pohjalta, lukematta kunnolla läpi vastausvaihtoehtoja ja niiden yhteyttä kontekstiin.

Siksi ei kannata koskaan tehdä valintaa pelkän yleistiedon tai olettamuksen pohjalta. Oikean vastauksen peruste löytyy tekstistä tai äänitteestä, ei sieltä, mistä luulee sen ehkä automaattisesti löytyvän.”

“Monivalintoihin ei tarvitse valmistautua”

Katja: “Monivalintoja pitää harjoitella siinä missä muitakin kokeen osioita. Hyviä tapoja harjoitella on esimerkiksi vanhojen yo-tehtävien tekeminen. Kuten muitakin kokeen osioita, myös luetun- ja kuullunymmärtämistä voi harjoitella lukemalla ja kuuntelemalla englanninkielistä tekstiä tai puhetta mahdollisimman monipuolisesti.

Englannin kokeeseen pitää harjoitella eri tekstilajeja: lukea esimerkiksi uutisia ja seurata eri medioita, ei pelkästään omia mielenkiinnon kohteita.”

“YTL ei muuta monivalintojen oikeita vastauksia koskaan arviointivaiheessa”

Katja: “Joskus Ylioppilastutkintolautakunnalle sattuu inhimillisiä virheitä kokeita laatiessa. Joillakin tutkintokerroilla monivalintojen oikeita vastauksia on voitu muuttaa jälkikäteen, jos teksti tai äänite onkin antanut ymmärtää myös toisen vaihtoehdon olevan relevantti. Jos näin käy, se kyllä huomioidaan arvioinnissa.

Onneksi sellaista sattuu kuitenkin harvoin. Lähtökohtaisesti vain yksi vastaus on oikea ja muut ovat vääriä.”

Kuinka hyvin selviäisit englannin yo-kokeesta? Testaa viidellä kysymyksellä!