Hyppää pääsisältöön

Ylen näkökulmat

Rose-Marie Dahlström & Cilla Lönnqvist: Hoi, sisällöntekijät, näitä sisältöjä tarvitaan paikkaamaan tarjontamme aukkoja

Rose-Marie Dahström ja Cilla Lönnqvist katsovat kohti hymyillen.

Speksit ovat Ylen metodi tunnistaa ja täyttää tarjonnan aukkoja. Speksejä tehdään, jotta Yle pysyy mukana asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisessä eli siinä, mitä sisältöjä asiakas haluaa ja mikä on hänen tapansa käyttää mediaa.

Ylen uudet tarjontaspeksit ovat täällä. Spekseillä Yle pyrkii olemaan herkkänä mediankäytön muutoksessa ja reagoimaan muuttuvaan mediaympäristöön. Spekseillä vahvistetaan erityisesti yhtiön digitaalisia pääpalveluja: Yle Areenaa ja Yle-palvelua, eli Ylen sovellusta sekä yle.fi-verkkoselainta.

Speksit ovat osa Ylen kokonaistarjonnan ohjaamista. Ne ovat muutostyökalu, joka inspiroi tekijöitä ja ohjaa heitä suunnittelemaan tarjontaa niille asiakkuuksille, joita Yle haluaa palvella entistä paremmin ja joille tarjontaa on vähän. Suurin osa spekseistä on suunnattu lapsille ja nuorille.

Piirakkagrafiikka Ylen uusista spekseistä.
Kuvateksti Speksit osana kokonaistarjonnan ohjausta. Speksit pyrkivät lisäämään tarjontaa sinne, missä asiakkuudessa on aukkoja. Speksatut sisällöt ovat Ylen keihäänkärkiä, jotka vastaavat suomalaisten muuttuviin mediankäytön tarpeisiin.

Osallistamisesta eri keinoin on tullut yhä tärkeämpi työkalu toteuttaa Ylen tehtävää yhteiskunnassa, jossa ei enää ole yhtenäiskulttuuria. Myös suomalaisten tarinoiden, inspiraation ja haasteen kaipuu on pandemian aikana korostunut entisestään. Se näkyy myös näissä uusissa spekseissä.

Speksejä on tänä vuonna tehty aiempaa laajemmalla porukalla. Työhön osallistui noin 30 yleläistä eri puolilta yhtiötä - niin draaman, tapahtumien, dokumenttien, markkinoinnin, audion kuin journalismin ammattilaisia.

Ylen speksityö tarjonnan ohjaamisessa on saanut huomiota myös kansainvälisesti. Olemme muun muassa käyneet virtuaalisesti esittelemässä speksityötä Saksan yleisradioyhtiö ZDF:lle, hyvin tuloksin. ZDF:n ohjelmajohtaja Florian Kumb piti speksimetodia inspiroivana ja selkeänä. Hän näki speksien nopeuttavan sisältöjä koskevaa strategisen tason päätöksentekoa sekä hankintaa ulkopuolisilta tuotantoyhtiöiltä.

Kortteihin tiivistettyjä speksikuvauksia rakennetaan vahvasti asiakkuustiedon ja -tutkimuksen pohjalle ja niistä havainnoista, joita työssä mukana olleet yleläiset ammattilaiset datasta ovat tehneet. Katse on tulevaisuudessa.

Joihinkin spekseihin on tuotu uutena liitteet, jotka kirkastavat speksien käyttötarkoituksia erityisesti audiossa. Tällä tavalla pyrimme tukemaan myös audion uudistusta ja luomaan jatkuvia lupauksia laadukkaasta audiosta Yle Areenassa.

Tarjontaspeksit kertovat niin sisäisesti kuin ulkoisesti mitä Ylen tarjonta kaipaa. Tutustu uusiin spekseihin täällä.

Rose-Marie Dahlström, spekseistä vastaava tarjonta-asiantuntija

Cilla Lönnqvist, Ylen tarjonnan päällikkö

Keskustelu