Hyppää pääsisältöön

Yle Teema

Klovnista kasvoi näyttelijä, ohjaajasta suuri mestari – Chaplin-sarja alkaa Teemalla jouluna

Knallipäinen kulkuri (Charlie Chaplin) istuu pakkilaatikolla rähjäisellä seinänvierustalla pieni lapsi sylissään. Kuva elokuvasta Chaplinin poika.

Ensimmäinen pitkä elokuva oli Chaplinilta rohkea veto, ja se nosti hänet elokuvan suurten mestarien joukkoon. Kino Klassikko joulupäivänä!

Kun Charlie Chaplin alkoi vuonna 1921 tehdä ensimmäistä pitkää elokuvaansa, pidettiin ajatusta jopa eriskummallisena. Chaplin oli toki maailman suosituin elokuvatähti, mutta harva uskoi, että ihmiset jaksaisivat seurata kulkurin slapstick-seikkailuja kokonaisen pitkän elokuvan ajan.

Elokuvien levittäjillä oli myös puhtaasti taloudelliset intressit mielessään. He halusivat Chaplinin suoltavan lyhytelokuvia, koska niitä saisi teattereihin paljon enemmän, nopeammin ja halvemmalla. Kun Chaplinin pojan tekoaika alkoi venyä puolen vuoden mittaiseksi, Chaplinia painostettiin julkaisemaan se kolmena erillisenä lyhytelokuvana.

Elokuvaa tehdessään Chaplinilla oli myös muita isoja ongelmia. Hänen paria vuotta aiemmin solmimansa avioliitto alle 17-vuotiaan Mildred Harrisin kanssa oli epäonnistunut ja katkera avioero oli käynnissä. Myös heidän lapsensa kuolema vain muutama päivä syntymän jälkeen oli järkyttänyt Chaplinia syvästi.

Chaplinin pojasta (The Kid, 1921) tulikin Chaplinin keino käsitellä ristiriitaisia tunteitaan ja elämänkokemuksiaan, palaten aina köyhiin varhaisvuosiinsa Lontoon slummeissa, kuvaten lapsuutensa äidinkaipuuta ja pelkoja orpokotiin joutumisesta. Elokuvan nauru on usein kyyneltensekaista niin, että Chaplin saa katsojan toistuvasti nauramaan ja itkemään jopa saman kohtauksen aikana. Elokuvan kuuluisin kohtaus – lapsenryöstö ja sitä seuraava takaa-ajo – on yhtä lailla riemastuttava ja liikuttava.

Knallipäinen kulkuri (Charlie Chaplin) ja pieni poika (Jackie Coogan) istuvat rappusilla. Kuva elokuvasta Chaplinin poika.
Kuvateksti Chaplin ja Jackie Coogan

Pidemmän keston ansiosta Chaplin saattoi näin rauhassa syventää hahmojaan ja myös hänen yhä rikkeettömästi ajoitettu huumorinsa sai enemmän syvyyttä. Chaplin pystyi antamaan myös enemmän tilaa muille näyttelijöille, erityisesti lapsitähti Jackie Cooganille, sekä rakentamaan paatosta ja koskettavuutta aivan eri malliin kuin lyhytelokuvissaan. Samalla hän kasvatti itsensä klovnista näyttelijäksi.

Yleisö osoitti Chaplinin olleen oikeassa. Koko maailma nauroi ja itki Chaplinin mukana, ja Pojasta tuli hänen suurin yleisömenestyksensä ja elokuvahistorian tunnetuimpia, arvostetuimpia mestariteoksia.

Kaikista ansioistaan ja suitsutuksestaan huolimatta Chaplinin poika oli ehkä vielä omaelämäkerrallisempi ja paljastavampi kuin Chaplin ehkä tajusikaan. Sen loppupuolella on hieman irrallinen ja jopa outo fantasiajakso, jossa kulkuri nukahtaa ja kuvittelee joutuneensa taivaaseen. Hänelle keimaileva nuori nainen oli tuolloin vasta 13-vuotias Lita Grey, jonka Chaplin tapasi uudelleen paria vuotta myöhemmin etsiessään naispääosan esittäjää Kultakuumeeseen.

Grey ei saanut osaa koska tuli raskaaksi, ja Greyn ja Chaplinin pakkoavioliitto päättyi myrskyisään ja katkeraan eroon vain kolmea vuotta myöhemmin.

1970-luvun alussa Chaplin palasi Pojan pariin ja lyhensi sitä poistaen joitakin vanhentuneiksi katsomiaan kohtauksia pojan äidistä. Hän myös sävelsi elokuvaan uuden musiikin ja määräsi testamentissaan, että vain tätä uutta versiota saa virallisesti esittää. Chaplin perikunta on sittemmin huolellisesti vaalinut näitä määräyksiä, ja niinpä tämä versio esitetään nytkin Teemalla.

Pitkänäkin vain reilun tunnin mittaisen elokuvan parina esitetään samana vuonna valmistunut Joutilas luokka (The Idle Class, 1921). Se oli Chaplinin viimeisiä lyhytelokuvia, jotka hän teki täyttääkseen sopimuksensa First Nationalin kanssa. Tällaisena tuotannollisena pakkopullana se ei ole yhtä hiottu kuin Chaplinin parhaat filmit, mutta yhtä kaikki riemastuttava ja parhaimmillaan nerokas komedia.

Chaplin tekee siinä kaksoisroolin keikaroivana, golfia harrastavana kulkurina ja rikkaana, hajamielisenä aviomiehenä. Heidän hahmojensa sekoittaminen antaa Chaplinille jälleen tilaisuuden porvariston ja seurapiirien kustannuksella irvailemiseen.

Chaplinin poika ja Joutilas luokka Kino Klassikossa lauantaina 25.12.2021. Elokuvailta alkaa klo 21. Muista myös Nykyaika 1.1.2022 ja Diktaattori 8.1.!

Ryppyiseen pukuun ja knalliin eli Chaplinin kulkuriksi pukeutunut mies (näyttelijä Geoffrey Erista) nojailee kävelykeppiin huulet mutrussa.
Kuvateksti Geoffrey Erista
Kuva: Mojo Erämetsä / Moskito Television Oy

Poika oli Chaplinin ensimmäinen pitkä elokuva, ja ohjaaja käytti mahdollisuuden hyväkseen tuomalla lyhytkomedioidensa kulkurihahmoon uusia puolia. "On hyvä representoida sekä valoisaa että pimeää puolta. Se tuo hahmoon kolmiulotteisuutta", sanoo näyttelijä Geoffrey Erista, joka pukeutuu Chaplinin ikoniseen asuun.

"Chaplinin elokuvat näyttävät slapstickiltä", Geoffrey Erista sanoo, "mutta syvemmällä on pieni, humaani kertomus pienestä ihmisestä, joka yrittää selviytyä."

Ohjaaja Taru Mäkelä kiinnittää huomiota siihen, kuinka Chaplin antaa tilaa Jackie Cooganille pienen pojan roolissa. Chaplin oli nähnyt Cooganin esiintyvän ja aavisti hänen olevan tuleva tähti. "Se on taiteilijalta suuri ele, että hän antaa pojalle tilaa."

Keskustelun lopuksi sivutaan myös Chaplinin itsensä pimeää puolta.

"Me todistamme groomingia", sanoo Taru Mäkelä. Lapsitähdestä, jota Chaplin tässä elokuvassa ohjasi flirttailemaan itselleen, tuli vain muutamaa vuotta myöhemmin Chaplinin puoliso – tuolloinkin skandaalimaista, ja Meksikossa solmittu avioliitto laillisuuden rajamailla, mutta Chaplinin uraa se ei tuhonnut. Nyt olisi toisin.

Katso koko keskustelu!

Enemmän elokuvasta: Chaplinin poika - Toista Yle Areenassa