Hyppää pääsisältöön

Ylen näkökulmat

Tanja Iikkanen: Yle Areenaa kehitetään yhdessä suomalaisten kanssa, suomalaisten parhaaksi

Päivitetty 18.01.2022 13:26.
Verkkokouksen 9 ruutua, joissa kasvoja, isoimmassa ruudussa  vaalea silmälasipäinen nainen, jolla on vaaleta ja lyhyet hiukset.
Kuva: Tanja Iikkanen / Yle

Yle Areenan viime vuosi oli monella tavalla ennätyksellinen. Tärkein ennätys tuli tuen, kiitosten ja rakkauden määrässä, jollaista emme olleet aiemmin nähneet – se tuntui erityisen tärkeältä turbulenttina aikana.

Monet muutkin asiat sujuivat yli odotusten.

Yle Areena palkittiin viidettä kertaa Musiikki ja Median ammattilaisten gaalassa ja sijoituimme toiseksi Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa. Vain yli 300-vuotias Fiskars oli edellämme. Kaikkien aikojen ennätys Yle Areenan käyttömäärissä paukkui marraskuussa, ja koko viime vuonna suomalaiset viettivät Areenan ohjelmien parissa keskimäärin 70 minuuttia viikossa.

Meille areenalaisille yleisön palveleminen on kuitenkin se tärkein asia.

Kehitämme Areenaa vahvasti käyttäjien kanssa testaten sekä käyttäjäkyselyjen ja palautteen avulla. Seuraamme, mitä päätelaitteita yleisömme käyttävät ja kehitämme Areenaa jatkuvasti suosituimmissa laitteissa.

Yle Areenasta on tehty tällä hetkellä noin 30 toteutusta eri valmistajien ja alustojen vaatimuksiin. Areena on siten meille sanana monikko, Areenat, ja ensimmäinen kysymys palautteen antajalle yleensä on, mitä laitetta, versiota tai laitevalmistajaa asia koskee. Muistetaan myös, että Yle Arenan palvelee suomenruotsalaisia samanlaisella intohimolla.

Teknologian kehitys vauhdittaa yhteiskunnan digitaalista murrosta, mikä haastaa kaikki yritykset muuttumaan ja kehittymään. Muutos vaikuttaa koko yrityskulttuuriin ja haastaa vanhan tiedon, ratkaisut ja totutut tavat. Yle haluaa olla median digitaalisen kehityksen edelläkävijöiden joukossa, ja kesällä 15 vuotta täyttävä Yle Areena on yksi vastaus tähän – pyrimme vastaamaan suomalaisten muuttuneeseen mediankäyttöön. Eri kanavien ja alustojen kirjolla pyrimme palvelemaan kaikenikäisiä yleisöjä ja erilaisia käyttötottumuksia parhaalla mahdollisella tavalla.

Korona-aika on vauhdittanut erityisesti älytelevisioiden käyttöä, ja vuoden 2021 aikana uudistimme Areena-sovelluksen käyttöliittymän. Seuraavaksi uudistamme selainversion, joka palvelee Areenaa tietokoneella tai puhelimen selaimella käyttäviä. Sukunäköisyys on silmin haivaittavaa ja kiinnitämmekin huomiota yhdenmukaisuuteen kaikilla alustoilla. Näin pyrimme kehittämään Yle Areenan eri toteutuksia eri päätelaitteilla mahdollisimman yhtä aikaa, oli ruudun koko mikä tahansa.

Areena-menestyksen kulmakivi on monipuoliset ja kiinnostavat sisällöt. Niin video- kuin audiomuotoiset sisällöt kiinnostavat suomalaisia, ja suosikkisarjat sytyttävät muodosta riippumatta. Viime vuoden Areena-hiteistä löytyy niin poliittista dokumenttia, animaatiosarjaa, musiikkidraamaa kuin kotimaista minisarjaa. Yle Areenasta löytyykin aina enemmän kuin ehdit katsella ja kuunnella!

Näillä resepteillä jatkamme yleisön palvelua myös vuonna 2022.

Tanja Iikkanen, päällikkö, Yle Areena

Päivitetty 18.1.: täsmennetty Yle Areenan saamien Industry Awards -palkintojen määrä.