Hyppää pääsisältöön

Oppiminen

Keskustelukulttuuri-videosarjan tehtäväpaketti kouluille

Julia Thurén vihan valtatiellä - sarjan pääkuvassa Julia on keltainen sadetakkipäällä myrskyssä, joka tulee kännykän näytöltä.
Kuva: Ilmari Fabritius / Yle, Mikko Lehtola / Yle

Peruskouluille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattujen tehtäväpakettien materiaalina on Julia Thurénin vihan valtatiellä -videosarja. Videoilla Thurén tutkii ja pohtii tapaamme keskustella somessa ja keskustelupalstoilla.

Mediataitotehtävät koostuvat jokaiseen jaksoon liittyvästä viidestä perustason tehtävästä ja viidestä soveltavasta tehtävästä. Yhteensä tehtäviä on siis 30 ja sen lisäksi vielä videoiden sisällöstä koostuva visa.

Julia Thurén vihan valtatiellä – Me pillastutaan ihan oudoista asioista

Me pillastutaan ihan oudoista asioista! - Toista Yle Areenassa

Perustason tehtävät

  1. Lämmittele. Mitä sananvapaus tarkoittaa?
    (Tietoa keskustelun tueksi löytyy esimerkiksi Koulukinon sivuilta).

  2. Katso video. Miksi tunteiden ilmaiseminen emojien avulla voi olla vaikeaa?

  3. Katso video. Millä tavalla verkkokeskustelu eroaa video- ja kasvokkain tapahtuvista keskusteluista?

  4. Keskustele. Millaisiin nettikeskusteluihin olette itse törmänneet verkossa?

  5. Tutustu. Tutustu Ylen keskusteluohjeeseen. Millä tavalla Yle moderoi omilla sivuillaan tapahtuvaa keskustelua? Miksi näin on?

Soveltavat tehtävät

  1. Valitse ja esittele uutinen. Selaa viimeaikaisia sananvapauteen liittyviä uutisia Ylen sivuilta. Lue itseäsi eniten kiinnostava uutinen. Esittele uutinen muulle ryhmälle ja kerro myös, miksi juuri tämä uutinen herätti mielenkiintosi.

  2. Tarkastele. Tarkastele videolla käytettyjä kerronnan keinoja. Millä eri tavoilla videolla luodaan tunnelmaa, korostetaan jotakin tai kiinnitetään katsojan huomio?

  3. Luo. Mitä asioita on omasta mielestäsi hyvä ottaa huomioon somessa tapahtuvissa keskustelussa? Luo “nettietiketti” somekeskusteluun.

  4. Keskustele ja pohdi. Jakautukaa pareihin ja valitkaa pareittain aihe, josta haluatte keskustella. Keskustelkaa aiheesta ensin viisi minuuttia viestittelemällä, sitten viisi minuuttia videoyhteydellä ja lopuksi viisi minuuttia kasvokkain. Mitä huomioita teitte? Jakakaa huomionne muille.

  5. Tarkastele ja pohdi. Kenelle video on mielestäsi suunnattu? Oliko videota helppo seurata? Miksi, tai miksi ei? Miten muuttaisit videota, jos se olisi mahdollista?

Julia Thurén vihan valtatiellä – Altistin itseni öyhötykselle – mitä ihmiskoe paljastaa?

Altistin itseni öyhötykselle - mitä ihmiskoe paljastaa? - Toista Yle Areenassa

Perustason tehtävät

  1. Katso video. Mitä aivoissa tapahtuu kun “triggeröidymme” jostakin?

  2. Katso video ja pohdi. Mitä keinoja itsensä hillitsemiseksi voi käyttää kiivaissa keskusteluissa? Mitä keinoja itse käytät itsesi hillitsemiseksi?

  3. Keskustele. Miksi nettikeskusteluissa on helpompi olla ilkeä?

  4. Lue lisää ja vastaa kysymyksiin. Lue Aivot ovat viisaat -artikkeli aivojen toiminnasta ja uupumisesta.

    1) Mitä eri “tasoja” ihmisen aivoissa on? 2) Miten stressi vaikuttaa aivoihin? 3) Mikä auttaa uupumuksesta palautumiseen?

  5. Tarkastele. Tarkastele videon elementtejä, kuten videolla näkyviä ihmisiä, hahmoja, musiikkia ja grafiikkaa.

Soveltavat tehtävät

  1. Pohdi ja keskustele. Julia Thurén huomasi, että itkunauruhymiötä voi käyttää myös hyvin ilkeästi. Valitkaa viisi hymiötä ja pohtikaa kuinka ne voidaan ymmärtää eri tavoin.

  2. Pohdi. Miten netin anonymiteetti vaikuttaa keskusteluihin? Huomaatko anonymiteetin vaikutuksen eri sosiaalisen median sovelluksissa? Onko anonymiteetti mielestäsi hyvä vai huono asia?

  3. Testaa. Somessa oleminen voi olla sekä palkitsevaa että raskasta. Testaa tuntemuksiasi pitämällä päivän some-paasto. Kirjaa päivän lopuksi ylös ajatuksiasi ja tuntemuksiasi.

  4. Keksi ja kirjoita. Keksi ensin jokin mahdollisimman neutraali nettikommentti. Kirjoita sitten sama kommentti uudelleen “öyhöttäjänä”, ja sitten “saivartelijana”. Lopuksi kirjoita kommentin perusteella lyhyt nettikeskustelu, jota “popkorninsyöjä” jäisi seuraamaan.

  5. Katso tarkkaan. Videossa esitetyt asiat kuulostavat järkeviltä. Mistä Julia Thurénin vakuuttavuus kumpuaa? Millä tavalla asian esittely ja kerronta vaikuttaa uskottavuuteen?

Julia Thurén vihan valtatiellä – Anteeksi, olin väärässä – said nobody ever

Anteeksi olin väärässä - said nobody ever - Toista Yle Areenassa

Perustason tehtävät

  1. Lämmittele ja keskustele. Keskustelkaa videon otsikosta “Anteeksi, olin väärässä – said nobody ever”. Mitä tällä tarkoitetaan? Mitä videossa tullaan mahdollisesti käsittelemään?

  2. Katso video. Miksi on vaarallista, jos kaikki jäävät omiin poteroihinsa?

  3. Katso video. Mistä voimakas vastareaktio voi johtua?

  4. Lue lisää ja keskustele. Lue Yle Oppimisen artikkeli : Miksi kannattaa pyytää anteeksi vaikkei tee mieli? – Neljä vinkkiä, joiden avulla kommentoit sosiaalisessa mediassa. Keskustelkaa yhdessä artikkelin herättämistä ajatuksista.

  5. Pohdi. Milloin olet viimeksi muuttanut mielipidettäsi jostakin? Mikä sai sinut muuttamaan mielipiteesi?

Soveltavat tehtävät

  1. Testaa. Testaa itsesi – millainen nettikeskustelija olet?: Testaa itsesi – millainen nettikeskustelija olet?

  2. Pohdi ja selitä. Thurén sanoo, etteivät ihmiset halua vaikuttaa “tuuliviireiltä”. Mitä kielikuvalla tarkoitetaan? Mikä voisi toimia sille vastakkaisena kielikuvana?

  3. Tarkastele. Tarkastele videon kerronnan keinoja. Millaisilla asioilla kuvataan ja alleviivataan vastakkainasettelua?

  4. Lue lisää ja tarkastele. Lue artikkeli: Vesitätkö keskustelun surkeilla väitteillä? Näin tunnistat laiskan argumentoinnin ja keskustelet paremmin. Tarkastele viikon ajan, kohtaatko artikkelin esiin nostamia väittelyn virheitä.

  5. Kirjoita. Julia Thurén sanoo haluavansa olla se tyyppi, jolle kertyy tietoa elämänsä loppuun asti. Millainen itse haluat olla? Miten voisit saavuttaa tavoitteen?

Mitä videoista jäi mieleen – tee testi!

Yle Triplet tarjoaa oppimateriaalia uutisista

Katso lisää oppimateriaalia Yle Tripletistä. Tripletistä löydät uutisvideoita eri oppiaineisiin. Jokaiseen videoon on tehty valmiita tehtäviä ja uutisvisa vastauksineen.

Tehtäväpaketin ovat suunnitelleet pedagogiset sisällöntuottajat Elli Saharinen ja Alvar Hilger.

Lisää aiheesta Yle Areenassa

Keskustelu