Hyppää pääsisältöön

Ylen tiedotteet

Suurtapahtumat keräsivät suomalaiset Ylen kanaville – Euroviisut ja jalkapallon EM-kisat liimasivat ruudun ääreen

Vuodelta 2022
Euroviisujen voittaja Italian Måneskin.
Kuvateksti Italialainen Måneskin voitti vuoden 2021 Euroviisut.
Kuva: Robin Van Lonkhuijsen / EPA

Yhteisölliset elämykset näkyvät myös television katsojaluvuissa. Yle TV2:n katseluosuus kasvoi edellisvuodesta tuntuvasti, Yle TV1 jatkaa Suomen katsotuimpana kanavana.

Ylen vuoden katsotuin ohjelma oli tuttuun tapaan itsenäisyyspäivän klo 20.30 uutislähetys, joka keräsi televisioiden ääreen keskimäärin 1,57 miljoonaa suomalaista. Suuret tapahtumat liimasivat suomalaiset kotisohville: Eurovision Song Contest 2021 sekä Suomen ja Belgian välinen jalkapallon miesten EM-ottelu nousivat keskikatsojamäärillään yli 1,4 miljoonaan.

Euroviisut tavoitti Ylen ohjelmistosta myös suurimman yleisön, jopa 2,4 miljoonaa suomalaista. Melkein yhtä suuriin lukuihin eli 2,3 miljoonaan tavoitettuun katsojaan ylsi Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen ensimmäinen EM-ottelu Tanskaa vastaan. Myös Belgia-ottelu tavoitti hieman yli kaksi miljoonaa suomalaista.

Monet muutkin suuret, yhteisölliset hetket kokosivat suomalaisia televisioruutujen ääreen. Ylen suosituimpien miljoonakastin ohjelmien joukkoon kipusi kattava kokoelma hiihdon MM-kilpailuja, Linnan juhlat ja UMK21: Finaali. Myös Yhdysvaltain presidentin virkaanastujaiset kiinnostivat katsojia.

“Yle palvelee kaikkia suomalaisia kuten itse kullekin parhaiten sopii. Perinteinen televisio kerää edelleen miljoonayleisöjä yhteisiin tärkeisiin elämyksiin. Samaan aikaan yhä useampi katsoo ja kuuntelee suosikkinsa Yle Areenasta milloin ja missä haluaa”, sanoo Ylen mediapäällikkö Petri Jauhiainen.

Vuoden 2021 katsotuin tv-kanava oli Yle TV1 27 % prosenttiosuudella (2020: 29,7). Yle TV2:ta katseltiin selvästi edellisvuotta enemmän, 22 minuuttia päivittäin (2020: 17). Ylen televisiokanavia seurattiin päivittäin 1 tunnin ja 11 minuutin ajan, ja Ylen tv-kanavien yhteenlaskettu katseluosuus oli 43,4 prosenttia.

Myös Yle Areenalle vuosi 2021 oli menestys. Loppuvuoden suosikkiohjelmat kirittivät Areenan käytön ennätyslukemiin.

Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan Suomen tv-toimijoiden perinteisiä kanavia katseltiin viime vuonna 2 tuntia ja 43 minuuttia vuorokaudessa. Suoratoistopalvelut ja muu tv-ruudun katselu nosti television parissa vietetyn ajan yhteensä 3 tuntiin 37 minuuttiin, mikä on samalla tasolla kuin vuonna 2020.

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.