Hyppää pääsisältöön

Abitreenit

Osaatko keskittyä kielten yo-kuunteluissa? Lue neuropsykologin vinkit kuuntelutilanteeseen

Nuori mies kirjoittaa muistiinpanoja. Taustalla on kello.
Kuvateksti Mistä sitten tietää, onko keskittynyt tehtävässä kunnolla? “Kysymällä itseltään: olenko ymmärtänyt asian?”, neuvoo neuropsykologi Kaisa Kanerva.
Kuva: Janika Koli / Yle

Jännittävä koepäivä, koesalin häiriöäänet ja vieraalla kielellä toimiminen voivat saada keskittymisen herpaantumaan kesken kuuntelutehtävien. Keskittymistä voi kuitenkin harjoitella etukäteen.

Nuorten kanssa työskentelevän neuropsykologin Kaisa Kanervan mielestä keskittyminen yo-kokeessa voi olla vaikeaa, koska koetilanteeseen latautuu paljon paineita. Se voi olla jännittävä hetki kenelle tahansa.

– Kielten kuuntelut voivat olla monelle entistä jännittävämpi koitos, koska kyseessä ei ole oma äidinkieli. Kieleen pitää keskittyä aivan eri tavalla: Pitää osata analysoida vieraita sanoja ja ymmärtää niiden merkityksiä. Kuuntelut haastavat keskittymistä monella tapaa – sekä työmuistia että tarkkaavaisuuden ylläpitoa.

Lue alta Kanervan vinkit kielten kuunteluiden keskittymiseen ja testaa niitä vanhoja yo-kokeita tekemällä tai Abitreenien suurella kuuntelukokonaisuudella, jossa harjoitellaan englannin kuunteluita. Eritasoisia harjoituksia sisältävä kokonaisuus on tehty yhdessä englannin opettaja Marcus Ellosen kanssa.

Miten valjastaa keskittyminen huippuunsa kielten kuunteluissa?

Ennen koetilannetta:

  • Ota selvää keskittymiskyvystäsi: Tee aiempi vieraan kielen yo-koe ja tee havaintoja keskittymiskyvystäsi sen aikana. Huomaatko esimerkiksi joitain tiettyjä tehtävätyyppejä, joissa keskittyminen on erityisen helppoa tai vaikeaa? Voisitko käyttää aikaa sellaisten tehtävien harjoittelemiseen, joissa ajatus harhailee?

  • Testaile luovasti eri keskittymisen keinoja: Ajatusten harhailu pois tehtävästä voi haitata paneutumista tai toimia tarpeellisena taukona. Vain itse voit tietää, mikä toimii sinulle parhaiten.

  • Tee edes jonkinlainen suunnitelma omasta ajankäytöstä kokeessa. Vaikka kellon vilkuileminen kokeessa voi ahdistaa, ajan käyttöä suunnittelemalla voi saada varmuutta siihen, että kokeen teko etenee kuten pitää. Keskittymistä voi nimittäin parantaa se, että suunnittelee, kauanko aikaa on käytettävissä esimerkiksi kuunteluosioon. Voit myös suunnitella etukäteen, milloin pidät taukoja.

Koetilanteessa:

  • Pyri lieventämään jännitystä. Pyri lieventämään jännitystä, sillä jännitys lamaannuttaa ajattelua ja hidastaa keskittymistä. Hyväksy jännitys ja silmäile kokeen tehtäviä rauhassa. Opettele jännityksen hallintakeinoja: kehon rentouttamista esimerkiksi hengityksen avulla, myönteistä ajattelua ja itsensä kannustamista. Voimakaskin jännitys kyllä helpottaa, kun pääset tehtävissä alkuun.

  • Suhtaudu kuunteluihin uteliaisuudella. Omaa tarkkaavaisuuttaan voi ohjata tehtävään, ja se kannattaa, sillä keskittyminen on helpompaa uteliaana. Uteliaisuus myös vetää tarkkaavaisuutta puoleensa. Kokeessa voi tarkoituksella herätellä uteliaisuutta esimerkiksi pohtimalla näitä kysymyksiä: Millaisista aiheista kuuntelut ovat tällä kerralla? Onko joukossa erilaisia puhetyylejä tai murteita? Entä onko kuunteluissa sellaista sanastoa, jonka tunnen hyvin?

  • Käytä muistiinpanovälineitä. Muistiinpanojen tekeminen tukee keskittymistä. Kielten kuuntelujen monivalintatehtävissä muistiinpanojen tekeminen kannattaa erityisesti, koska siten voi rajata työmuistissa pidettäviä asioita ja poimia olennaiset asiat paperille.

  • Pidä taukoja. Ajatukset lähtevät helposti harhailemaan ja keskittyminen voi herpaantua entistä nopeammin kun on tehnyt yhtäjaksoisesti pitkää tehtävää tai on nälissään. Pidä siis riittävästi taukoja. Joskus juuri tauon aikana tai siltä palatessa mieleen voi tulla jokin tehtävän kannalta olennainen asia. Voit myös tehdä pienen jaloittelutauon, jos tuntuu, että keho kaipaisi liikettä.

Ohjeet antoi neuropsykologi Kaisa Kanerva. Ne on laadittu nimenomaan kielten kuuntelutehtävien tueksi, mutta sopivat mainiosti myös koko koetilanteeseen valmistautumiseen.