Hyppää pääsisältöön

Ylen tiedotteet

Suomalaisten lempiradiona jatkaa Yle Radio Suomi, Yle Areena suosituin digitaalinen radiopalvelu

Kaksi nuorta naista viettävät aikaa kimppakämpän keittiössä radiota kuunnellen.
Kuvateksti Radion kuuntelusta puolet tapahtuu kotona.
Kuva: Jyrki Valkama / Yle

Suomalaisten radion kuuntelusta 52 prosenttia tulee Ylen kanavilta. Prosenttiosuus on hieman kasvanut edellisvuodesta (2020: 51,2 %).

Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Suomen kuunnelluimpana radiokanavana jatkaa Yle Radio Suomi. Kaikesta suomalaisten radion kuuntelusta Radio Suomen kuuntelua on kolmannes (34 %, 2020: 34%). Suomalaisten toiseksi ja kolmanneksi kuunnelluimpina radiokanavina jatkavat Radio Nova ja Yle Radio 1.

“On ilo huomata, että kuuntelijat valitsevat kanavamme ja sisältömme entistä useammin. Sen lisäksi, että suomalaiset viihtyvät kahden ison kanavamme parissa, on YleX onnistunut tavoittamaan yhä enemmän nuoria radionkuuntelijoita. Yle Areenan merkittävyys audiosisältöjen kuuntelupaikkana jatkaa kasvuaan. Nämä kaikki ovat todella hienoja tuloksia Ylen radiolle ja audiolle”, iloitsee Ylen radio- audiopäällikkö Jonna Ferm.

Yle Areena oli suomalaisten suosituin digitaalinen radiopalvelu. Viikoittain sillä oli keskimäärin 677 000 kuuntelijaa. Yle Areenan audiosisältöjen kuuntelu on ollut hienoisessa kasvussa (2020: 640 000).

Yle Areenan suosituin audiotuote viime vuonna oli Armi Aavikko – siinä välissä olin elossa. 20-osainen audiosarja kertoo yhden mahdollisen totuuden Armi Aavikon elämästä ja suomalaisesta musiikkibisneksestä 1970-luvulta alkaen. Sarja keräsi poikkeuksellista suosiota kesällä 2021.

Muita suosittuja Yle Areenan audiosisältöjä olivat rakastettu Knalli ja sateenvarjo, lasten sisällöt kuten Heinähattu ja VIlttitossu sekä juuri uuden kauden aloittanut Pieleen mennyt historia. Yle Arenanin suosituimpana ruotsinkielisenä audiosisältönä jatkoi ikisuosikki Ted & Kaj.

Suomalaiset kuuntelivat viime vuonna radiota keskimäärin 2 tuntia ja 28 minuuttia päivässä. Radion kuuntelu laski kuusi minuuttia edellisvuoteen verrattuna, mutta viikottain radio tavoittaa edelleen noin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta. Radion kuuntelusta puolet tapahtuu kotona.

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.