Hyppää pääsisältöön

Abitreenit

Sujuvan äidinkielen esseen kirjoittamista voi harjoitella – YTL:n sensori jakaa neljä toimivaa tekniikkaharjoitusta

Päivitetty 01.03.2022 10:20.
Nuori nainen kirjoittaa muistiinpanoja.
Kuvateksti Äidinkielen ja kirjallisuuden sensorina toimivan Johanna Pentikäisen mielestä hyvässä tekstissä näkökulma ei jää arvailujen varaan. "Kirjoittaja ei välttämättä kirjoita lainkaan itsestään, mutta silti tekstistä välittyy, mitä asia on hänelle merkinnyt."
Kuva: Pexels / Janika Koli / Yle

Haluatko oppia kirjoittamaan eri näkökulmista tai tuottamaan tekstiä ilman jännitystä? Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja YTL:n sensori Johanna Pentikäinen jakaa neljä kirjoittamisen tekniikkaharjoitusta erilaisille kirjoittajatyypeille.

Lukuisia ylioppilaskokeita arvioinut Ylioppilastutkintolautakunnan sensori ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Johanna Pentikäinen kiinnittää yo-kokeita arvioidessaan huomiota usein samankaltaisiin asioihin tutkintokerrasta riippumatta.

– Moni kokelas yrittää täyttää kokeen ja sensorin vaatimukset kirjoittamalla kelvon suorituksen, jolla pääsee varmasti läpi. Usein tällöin vastauksen näkökulma jää kuitenkin liian laajaksi tai suppeaksi, vaikka potentiaalia olisi enempäänkin, sanoo Pentikäinen.

Pentikäinen opettaa työkseen erilaisia ja -tasoisia kirjoittajia oman näkökulman löytämisessä, tekstin rakenteen terävöittämisessä ja kirjoittajan roolin ottamisessa.

Niitä hän toivoisi myös lukiolaisten harjoittelevan: Pentikäinen on kirjoittanut yhdessä äidinkielen ja kirjallisuuden sensori Kimmo Svinhufvudin kanssa kirjan Riittävän hyvää kirjoittamista - Opas kouluun ja koulunjälkeiseen elämään (Art House, 2021).

– Usein tekstin lukijalle välittyy tunne siitä, onko se syntynyt helposti vai tuskan kautta. Jos kirjoittamista tai koetta jännittää, ei tekstikään todennäköisesti ole luonteeltaan kevyttä ilmaisua vaan hyvin muodollista ja tarkoin harkittua, Pentikäinen kuvailee.

Jos kirjoittaminen tuntuu haastavalta, ei ole kuitenkaan syytä huoleen. Jokaiselle kirjoittajalle on hyödyksi terävöittää omaa näkökulmaansa ja kirkastaa omaa kirjoitustyyliään helpoilla ja käytännöllisillä harjoituksilla – vaikkapa juuri edessä olevaa yo-koetta varten.

Moni kokelas yrittää täyttää kokeen ja sensorin vaatimukset kirjoittamalla kelvon suorituksen, jolla pääsee varmasti läpi. Usein tällöin vastauksen näkökulma jää kuitenkin liian laajaksi tai suppeaksi.

― YTL:n sensori Johanna Pentikäinen

Harjoitus 1: Kuvittele kirjoittavasi mieluisalle tyypille

Kenelle: Tämä harjoitus on sinulle, joka jännität kirjoittamista tai ahdistut ajatuksesta, että tekstiäsi arvioidaan.

Älä mieti tekstin arvioijaa kirjoittaessasi vaan kuvittele kirjoittavasi ihmiselle, joka on sinulle tuttu ja mieluinen. Siten saat etäisyyttä omaan suoritukseesi. Pyri selkeään viestintään ja kirjoita vastaus kuin kertoisit siitä ensimmäistä kertaa jollekin läheisellesi.

Sama tekniikka toimii myös toisinpäin: Kun olet saanut vastauksen valmiiksi, lue teksti mielessäsi ääneen vaikkapa kaverillesi. Pohdi samalla, onko teksti varmasti tarpeeksi ymmärrettävää? Onko joukossa hankalia lauseita tai toistoa? Voisiko lauseita pilkkoa tai yksinkertaistaa? Entä pitääkö jotain täydentää?

Harjoitus 2: Treenaa kirjoittamista eri näkökulmista viiden minuutin harjoituksella

Kenelle: Tämä harjoitus on sinulle, joka haluat oppia kirjoittamaan eri näkökulmista.

Aseta puhelimen ajastin viiden minuutin päähän ja ota kynä ja paperia eteesi. Kirjoita vapaata tajunnanvirtaa esimerkiksi ensimmäisenä mieleesi juolahtavasta asiasta. Älä ota harjoitusta liian vakavasti tai mieti mielessäsi kirjoittamisen sääntöjä.

Sen sijaan harjoittele samalla eri näkökulmista kirjoittamista ja kirjoittaessasi vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä ajattelet asiasta? Mitä muuta ajattelet siitä? Entä mitä joku toinen voisi ajatella samasta asiasta? Millainen asia oli ehkä ennen, mikä se on nyt? Mitä etua tai haittaa siitä voisi olla? Mihin asian avulla voi päästä? Ketkä siitä oikeastaan hyötyvät ja miten?

Kun aika on kulunut, käy teksti läpi. Pohdi itseäsi kirjoittajana: Mistä näkökulmasta kirjoittaminen oli helpointa, entä haastavinta? Kirjoittamista auttaa, kun osaa asettaa itselleen kysymyksiä, ja sitä taas voi harjoitella!

  • Vinkki! “Toisaalta”-sanan käyttäminen on mainio keino varmistaa, onko tekstissä hyödynnetty eri näkökulmia.

Harjoitus 3: Kirjoita miniessee vapaavalintaisesta aiheesta

Kenelle: Tämä harjoitus on sinulle, joka haluat harjoitella toimivan esseen rakennetta.

Kirjoita parin minuutin miniessee itse valitsemastasi aiheesta. Pituuden sijaan kiinnitä huomiota esseen jäsentelyyn ja rakenteeseen. Aloita essee aiheen esittelyllä ja kerro, miksi se on tärkeä. Etene sitten kolmesta viiteen näkökulmaan ja kirjoita lopuksi yhteenveto aiheesta ja ajatuksistasi. Voit ottaa edellisestä harjoituksesta apua näkökulmien löytämiseen.

  • Vinkki! Jos harjoitus tuntuu vaikealta, hyödynnä EOAOAOYO-muistisääntöä. Jos etenet esseessä loogisesti esimerkin, omien päätelmien ja aineistoon viittaamisen välillä ja esittelet lopuksi yhteenvedon ja oman ajatuksen, saat aikaan rakenteellisesti toimivan esseen:

Esimerkki

Oma ajatus

Aineisto

Oma ajatus

Aineisto

Oma ajatus

Yhteenveto

Oma ajatus

Harjoitus 4: Hyödynnä toista tekstiä

Kenelle: Tämä harjoitus on sinulle, joka pysyttelet mieluusti mukavuusalueellasi lukien aina samanlaisia teksti- tai tyylilajeja.

Toisen tekstin, kuten vaikkapa aineiston, avulla kirjoittaminen on yksi hyödyllisimmistä kirjoitustekniikoista. Se voi kuitenkin tuntua vaikealta, jos aineiston kieli, rakenne tai tyylilaji ovat hyvin kaukana teksteistä, joita itse yleensä lukee.

Harjoittele toisen tekstin hyödyntämistä lähestymällä sitä ensin rauhallisesti. Tarkastele tekstiä ja tee siitä havaintoja: Mikä on kirjoittajan mielestä tärkein asia, jota hän tuntuu painottavan? Mitä itse painottaisin? Ja sitten se tärkeä: Millaisia osia tekstissä on ja miksi? Mihin huomio kiinnittyy?

Rakenna sen jälkeen oma teksti. Kuvittele, että juuri lukemasi teksti on toinen ihminen tai oma kielensä ja ota kirjoita oma tekstisi käyden sosiaalista vuoropuhelua toisen tekstin kanssa. Toisen tekstin kanssa voi käydä keskustelua, vaikka se eroaisikin omastasi.

Kirjoittajan rooli esiin

Pentikäinen muistuttaa, että hyvästä kirjoitustaidosta on hyötyä paitsi yo-kokeessa, myös elämässä muutenkin.

– Kirjoittaminen on olennainen osa yhteiskunnassa toimimista. On esimerkiksi iso etu, jos pystyy kirjallisesti perustelemaan ja jäsentelemään omat ajatuksensa vaikkapa erilaisia hakemuksia täyttäessä.

Kirjoittaminen on ajattelun väline, summaa Pentikäinen.

– On toki ymmärrettävää, että kokeessa kirjoittavalla on paineita kirjoittaa siten, että saa hyvän arvosanan. Mutta lopulta kirjoittaminen on viestintää. Siinä ei ole lopulta ole yhtä oikeaa ja väärää, vaan lukemattomia eri tapoja esittää asiansa.

Kirjoittaminen on olennainen osa yhteiskunnassa toimimista.

― YTL:n sensori Johanna Pentikäinen

Pääasia on, että tunnistaa kirjoittajana omat vahvuutensa ja osaa kaivaa omanlaisensa kirjoittajan roolin esille tarpeen tullen esimerkiksi yllä olevilla harjoituksilla.

– Harjoituksia tehdessä mieleen voi nousta kuin itsestään uusia oivalluksia, joita ei ole ennen tullut ajatelleeksi. Silloin kirjoittaminen on ollut hyödyllistä.

Juttua päivitetty 1.3.2022 klo 10:20: päivitetty otsikkoa