Que sera, sera – Doris Dayn laulu toi yhden harvoista Hitchcockin elokuvien saamista Oscareista
Alfred Hitchcockin Mies joka tiesi liikaa on elokuva satunnaisesta matkailijasta, joka sekaantuu tahtomattaan salamurhajuoneen, seurauksena lapsen kidnappaus.
Alfred Hitchcock oli aina tarkka siitä, ettei hän toistaisi itseään. Niinpä vaikka hänen elokuviaan on matkittu ja filmattu uudelleen vuosikymmenestä toiseen, teki Hitchcock urallaan itse vain yhden uusintaversion: vuonna 1956 valmistuneen Mies joka tiesi liikaa (The Man Who Knew Too Much), jonka hän oli tehnyt jo kertaalleen yli kaksikymmentä vuotta aikaisemmin Englannissa.
Moni Hitchcock-fani ja -tuntija on pohtinut, miksi ohjaaja halusi tehdä juuri tämän poikkeuksen – lukihan Hitchcock alkuperäisversion vielä omiin suosikkeihinsa. Kyseessä ei myöskään ollut mikään päähänpisto, sillä hän suunnitteli elokuvaa usean vuoden ajan ja harkitsi vielä pidempään. Se oli myös varsin kallis ja työläs hanke, koska kuvauksia oli tehtävä myös ulkomaita myöten Marokossa ja Lontoossa.
Todennäköisesti Hitchcock halusi tehdä yhdestä suosikkileffastaan vielä laveamman, pidemmän ja näyttävämmän version, ja samalla ehkä parantaa niitä osia, jotka brittiversiossa olivat primitiivisempiä ja jopa kömpelöjä. 1950-luvulla Hitchcock alkoi käyttää yhä enemmän eksoottisia kuvauspaikkoja antaakseen elokuvilleen lisää näyttävyyttä, ja käyttöön oli tullut myös VistaVisionin kaltaiset uudet laajakangasmenetelmät. Elokuvanäyttelemisen tyylikin oli kehittynyt, ja äänentoistokin oli aivan uusissa kantimissa.
Molempien versioiden Albert Hall -jaksoa, jossa salamurha aiotaan toteuttaa ”nuottien mukaan” oopperan viimeisen symbaaliniskun hetkellä, pidetään usein lähes identtisinä. Uudemman version edistyneempi elokuvatekniikka – värit, äänentoisto, oopperamiljöön kuvien laveus ja toisaalta pienten yksityiskohtien, kuten murhaajan aseen (mallia Lahti L-35) tarkkuus – antavat Hitchcockille kuitenkin aivan erilaisia mahdollisuuksia kohtauksen toteuttamiseen.
Tuo kohtaus on mitä puhtainta elokuvaa – se kestää kaksitoista minuuttia eikä sen aikana kuulla yhtään sanaa dialogia. Muutenkin musiikin käyttö on selvästi kiinnostanut Hitchcockia elokuvaa tehtäessä, sillä kohtaukset toistuvasti rakentuvat sävelmän tai laulu ympärille. Doris Dayn esittämä Que Sera, Sera sai jopa yhden niistä harvoista Oscar-palkinnoista, joita ylipäänsä on Hitchcockin elokuville myönnetty.
Mies joka tiesi liikaa kertoo amerikkalaisesta lääkäristä (James Stewart) ja hänen perheestään, joka lomaillessaan ulkomailla sotkeutuu poliittiseen salamurhajuoneen. Perheen poika siepataan vanhempien vaientamiseksi.
Avausjaksoa kuvattiin Marokossa Marrakeshin torilla ja lukuisia paikallisia asukkaita oli palkattu avustajiksi. Heidän keskuudessaan levisi huhu, etteivät he saisi palkkaa, jos heitä ei nähtäisi kuvassa. Niinpä he alkoivat pakkautua väkijoukoksi jokaisen kuvan taustalle ja tuijottivat herkeämättä kameraa varmistaakseen että pysyivät kuvassa.
Naispääosaa esittävä Doris Day oli näistä kuvausmatkoista enemmän kauhuissaan kuin mielissään, sillä hän ei ollut koskaan aikaisemmin matkustanut Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Hänen epävarmuuttaan lisäsi, ettei hän saanut Hitchcockilta minkäänlaista palautetta, ja Day alkoi pelätä ohjaajan inhoavan hänen näyttelemistään. Lopulta Hitchcock ymmärsi selittää, että hänellä on tapana kommentoida vain jos jokin on vialla.
Mies joka tiesi liikaa valmistui suurten Hitchcock-klassikkojen lomassa ja on jäänyt välityön asemaan. Hitchcockin kohdalla välityökin tosin tarkoittaa yleensä nautittavaa, taidolla ja näkemyksellä toteutettua jännäriä, ja ajan mittaan elokuva on saanut enemmän tunnustusta.
Siitä, kumpi Mies joka tiesi liikaa on parempi, tullaan ikuisesti olemaan eri mieltä. Väittely on hieman turhaakin, koska elokuvat ovat suunnilleen yhtä hyviä mutta juuri sen verran erilaisia, että niitä voi tarkastella omina teoksinaan niin yhteisine kuin erilaisine ansioineen. Parasta ehkä lieneekin yhtyä Hitchcockin omaan, usein lainattuun kommenttiin François Truffaut'n haastattelukirjasta: ”sanokaamme vaikka että ensimmäinen versio on lahjakkaan amatöörin ja toinen ammattilaisen tekoa”.
Mies joka tiesi liikaa Kino Klassikossa lauantaina 12.3.2022. Elokuvailta alkaa klo 21.00.
"Emme saa itse päättää, mitä tunnemme, vaan ohjaaja on sen päättänyt puolestamme"
Anna Möttölän kanssa keskustelevat ennen elokuvaa ja sen jälkeen näyttelijä Ilkka Villi ja kirjailija, toimittaja Markus Leikola. Kaikkien mieltä kiinnittää Hitchcockin taito ja tapa manipuloida katsojaa. Markus Leikola vertaa Hitchcockia Quentin Tarantinoon: molemmat ovat yleisön reaktioiden kontrolloimisen mestareita. Hitchcock näyttää meille, mitä tulee tapahtumaan, ja sitten jännitämme sitä, minkä jo tiedämme...
Katso koko keskustelu!
