Hyppää pääsisältöön

Varhaiskasvattajille

Tutustutaan melodiaan Maisteri Molton kanssa

Violetin pallon sisällä on otsikko Tutustutaan melodiaan Maisteri Molton kanssa ja pallon ympärillä taiteeseen liittyviä graafisia kuvia (kissanaamio, saksofoni, kissamaalaus).
Kuva: Pikku Kakkonen / Yle

Toiminnan tavoitteena on herättää kiinnostusta musiikkiin sekä vahvistaa valmiuksia hahmottaa musiikkia ja sen dynamiikkaa.

KOHDERYHMÄ: 3–6 -vuotiaat
TILA: ryhmätila
KESTO: 25-35 min
MUSIIKIN ELEMENTTI: melodia ja dynamiikka

TARVIKKEET:

  • tabletti/tv

  • hiiri ja leijona käsinuket/lelut/kommunikaatiokortit

  • soittimia: esim. rytmikapulat, rummut, marakasseja

ALKUVALMISTELUT:

Jos käytetään Pikku Kakkosen kommunikaatiokortteja, tulosta, laminoi ja leikkaa ne. HUOM. Tässä tuokiossa käytetään vain hiiri- ja leijona-kortteja. https://yle.fi/pikkukakkonen/print/susanna/kommunikaatiokortit_elaimet2.pdf

TOTEUTUS:

Katsotaan Musiikkia, Maisteri Molto! -sarjan Kierrätetään yhdessä -jakso.

Kierrätetään yhdessä - Toista Yle Areenassa

Keskustellaan lasten kanssa, mikä on melodia. Melodia on useasta sävelestä koostuva sävelkulku, joka lauletaan tai soitetaan. Mietitään lasten kanssa, mikä on sävel? Sävel on laulettu tai soitettu ääni.

Katsotaan, miten melodia kulkee tässä laulussa (06:02‒06:39).

Kierrätetään yhdessä - Toista Yle Areenassa

Seuraamalla sinisiä palloja voi huomata, miten sävelet kulkevat ylös ja alas luoden kappaleen melodian. Katsotaan ja kuunnellaan jakson laulu muutamaan kertaan ja opetellaan laulamaan se (01:20‒03:06).

Kierrätetään yhdessä - Toista Yle Areenassa

Otetaan mukaan dynamiikka, eli se lauletaanko hiljaa (piano) vai voimakkaasti (forte). Dynamiikan hahmottamisen avuksi otetaan hiiri ja leijona. A-osassa eli säkeistössä aikuinen näyttää hiirtä, jolloin lauletaan hiljaa (pianossa). B-osassa eli kertosäkeessä aikuinen näyttää leijonaa, jolloin lauletaan voimakkaasti (fortessa). Dynamiikan eroja voidaan korostaa olemalla kyykyssä hiljaisemman A-osan aikana ja nousemalla seisomaan B-osan ajaksi, jolloin lauletaan voimakkaasti.

Harjoitellaan dynamiikan vaihtelua soittimilla. Annetaan jokaiselle lapselle soitin, vaihdetaan soittimia välillä. Aikuinen on orkesterinjohtaja ja näyttää käsinukeilla/leluilla/kommunikaatiokorteilla soitetaanko hiljaa vai voimakkaasti. Kun aikuinen näyttää hiirtä, soitetaan hiljaa (pianossa) ja kun näytetään leijonaa, soitetaan voimakkaasti (fortessa). Halutessaan myös lapset saavat olla vuorollaan orkesterinjohtajia ja näyttää soitetaanko hiljaa vai voimakkaasti.