Hyppää pääsisältöön

Varhaiskasvattajille

Tutustutaan sanarytmeihin Maisteri Molton kanssa

Violetin pallon sisällä on otsikko Tutustutaan sanarytmeihin Maisteri Molton kanssa ja pallon ympärillä taiteeseen liittyviä graafisia kuvia (kissanaamio, saksofoni, kissamaalaus).
Kuva: Pikku Kakkonen / Yle

Toiminnan tavoitteena on herättää kiinnostusta musiikkiin, tutustua sanarytmeihin sekä vahvistaa lapsen valmiuksia hahmottaa musiikkia.

KOHDERYHMÄ: 3-6 -vuotiaat
TILA: ryhmätila
KESTO: 25-35 min

MUSIIKIN ELEMENTTI: rytmi

TARVIKKEET:

  • tabletti

  • (kyniä, palikoita, rytmisoittimia tms.)

TOTEUTUS:

Katsotaan Musiikkia, Maisteri Molto! -sarjan jakso Pelataan.

Keskustellaan lasten kanssa, mikä on rytmi. Se on iskujen tai sävelten kuvio, joka on helppo huomata esimerkiksi rytmisoittimista kuten rummuista. Myös sanoissa on puhuessa, laulaessa tai lorutellessa rytmi ja sitä sanotaan sanarytmiksi. Esimerkiksi sanan pork-ka-na rytmi on usein taa-ti-ti. Sanarytmejä tehdessä sanotaan sana ja taputetaan sen rytmiä. Sanarytmejä on helppo harjoitella esimerkiksi tuttujen lorujen avulla.

Katsotaan yhdessä, miten lapset tekivät pelinappuloilla sanarytmiä (06:40‒07:23).

Tehdään sanarytmejä kaikutekniikalla. Aikuinen sanoo ensin jonkin sanan taputtaen samaan aikaan sen rytmin ja lapset matkivat perässä. Kun tätä on harjoiteltu muutamalla sanalla, voidaan tehdä sanarytmejä omilla nimillä. Aikuinen sanoo oman nimensä taputtaen rytmin samaan aikaan ja lapset toistavat sen. Tämän jälkeen jokainen lapsi saa rytmittää oman nimensä ja muut toistavat sen.

Lopuksi voidaan sanarytmittää jokin tuttu loru kaikuna tai Pelataan -jaksossa kuultu laulu, joko loruna kaikutekniikalla tai kokeilla taputtaa rytmiä yhtä aikaa jakson lasten kanssa (06:40‒07:23).

Jos sanarytmien taputus on helppoa, voidaan miettiä lasten kanssa, miten muuten sanarytmejä voisi tehdä, kuin taputtamalla. Esimerkiksi kynillä, palikoilla, jaloilla tai rytmisoittimilla.