Tutustutaan rytmiin Maisteri Molton kanssa
Toiminnan tavoitteena on herättää kiinnostusta musiikkiin sekä vahvistaa lapsen valmiuksia hahmottaa musiikkia ja rytmiä.
KOHDERYHMÄ: 3-6 -vuotiaat
TILA: ryhmätila
KESTO: 20-30 min
MUSIIKIN ELEMENTTI: rytmi
TARVIKKEET:
tabletti tai puhelin
muovisia pulloja
(rytmikapuloita/rumpuja)
TOTEUTUS:
Kuunnellaan Maisteri Molton välitunti -sarjan Kierrätetään kaikurytmejä -jakso.

Keskustellaan lasten kanssa, mikä on rytmi. Se on iskujen tai sävelten kuvio, joka on helppo huomata esimerkiksi rytmisoittimista kuten rummuista. Myös sanoissa on puhuessa, laulaessa tai lorutellessa rytmi ja sitä sanotaan sanarytmiksi.
Tehdään kaikurytmejä taputtaen käsiä yhteen, tömistäen jaloilla, taputtaen eri kehonosiin tai joillain soittimella, kuten rytmikapuloilla tai rummuilla. Aikuinen tekee ensin helpon rytmikuvion, jonka lapset toistavat perässä. Kun idea on ymmärretty, saavat lapset vuorotellen tehdä rytmikuvion, jonka muut tekevät perässä.
Kuunnellaan Kierrätetään yhdessä -kappale (4:32-6:18).

Soitetaan sen päälle muovipulloilla perussykkeen omaisesti tasaista, jokaisella iskulla soitettavaa (taa-taa) rytmiä. Jos haluaa hieman haastetta, voi rytmi olla esimerkiksi taa-ti-ti -muodossa. Välisoittojen, eli kohtien, joissa ei kuulu laulua, aikana lapset saavat soittaa omia rytmisoolojaan.