Hyppää pääsisältöön

Varhaiskasvattajille

Tutustutaan sointiväriin Maisteri Molton kanssa

Violetin pallon sisällä lukee otsikko "Tutustutaan harmoniaan Maisteri Molton kanssa" ja pallon ympärillä on taiteeseen liittyviä elementtejä (saksofoni, kissanaamio, kissapiirros).
Kuva: Pikku Kakkonen / Yle

Toiminnan tavoitteena on herättää kiinnostusta musiikkiin, vahvistaa lapsen valmiuksia hahmottaa musiikkia sekä tutustua erilaisiin soittimiin ja havainnoida niiden sointiväriä.

KOHDERYHMÄ: 3-6 -vuotiaat
TILA: ryhmätila tai sali
KESTO: 25-35 min

MUSIIKIN ELEMENTTI: sointiväri

TARVIKKEET:

  • puhelin tai tabletti

  • soittimia: triangeli, guiro, rytmikapulat, marakassi, kitara, piano, kellopeli, bassopalat jne

TOTEUTUS

Keskustellaan lasten kanssa siitä, mikä on sointiväri. Jokaisella soittimella ja ihmisäänellä on oma sointivärinsä. Sen takia esimerkiksi sama sävel pianolla ja kitaralla soitettuna tai pianolla soitettuna ja ihmisen laulamana kuulostaa hieman erilaiselta. Sointiväristä voi tunnistaa, mistä soittimesta tai henkilöstä ääni tulee. Sointiväriä kuvaillaan erilaisilla adjektiiveilla kuten kirkas, pehmeä, tumma.

Kuunnellaan Maisteri Molton välitunti -sarjasta Soitinsatu joutsenesta, tiaisesta ja karhusta -jakso, jossa eri soittimet kuvaavat eri eläimiä. Oboe kuvaa joutsenta, viulu tiaista ja sello karhua. Lapset saavat jaksoa kuunnellessaan yrittää erottaa nämä soittimet toisistaan.

Soitinsatu joutsenesta, tiaisesta ja karhusta - Toista Yle Areenassa

Tarkastellaan päiväkodin omia soittimia. Kuunnellaan niiden ääntä ja mietitään yhdessä, millä sanoilla niiden sointivärejä voisi kuvailla ja mitä eläintä ääni voisi kuvata. Kun on päätetty, mitä eläintä mikäkin soitin kuvastaa, saa jokainen vuorollaan soittaa haluamaansa soitinta ja muut lähtevät kulkemaan tilassa kyseisen eläimen tavoin.