Hyppää pääsisältöön

Akuutti

Jahkaatko päätöksiä ihan liikaa ja pelkäät katuvasi niitä myöhemmin? Näillä vinkeillä valinnoista voi tulla helpompaa

Päivitetty 27.03.2022 11:51.
Kuvitettu kuva: käsi on valitsemassa kolmesta edessä olevasta ovenrivasta keskimmäistä.
Kuvateksti Arki pursuilee useita isoja ja pieniä valintoja, joita joudumme tekemään. Toisille päätöksenteko on helpompaa kuin toisille.
Kuva: Kiira Natunen

Jäätkö arjessa jatkuvasti puntaroimaan eri vaihtoehtoja? Mietit, onko päätös varmasti oikea ja mitä jos valinta osoittautuukin vääräksi. Miten päätöksenteossa voisi kehittyä? Lue psykoterapeutin vinkit.

Minne ravintolaan mennään syömään? Mihin kouluun hakisin? Kuka matcheista olisi paras treffikumppani? Lapsia nyt vai myöhemmin vai ei ikinä? Cappucino vai latte? Mitä väriä olkkarin seinään?

Kaverit ympärillä tuntuvat tekevän päätöksiä helposti ja nopeasti, mutta omat valinnat tuntuvat tyssäävän jatkuvasti Entä jos -kysymyksiin. Päätöksenteko tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Kuulostaako tutulta?

Arki pursuilee useita isoja ja pieniä valintoja, joita joudumme tekemään. Toisille päätöksenteko on helpompaa kuin toisille. Ihmiset ovat erilaisia, ja se tekee meistä myös erilaisia päätöksentekijöitä.

Piirroskuvakollaasi, jossa keskiössä puhelin henkilön kädessä. Ympärillä juhlia, kahvilaa, tietokone, koti, puisto ja muita ympäristöjä.

Millainen päätöksentekijä sinä olet?

Tässä pelillisessä podcastissa sinä teet päätökset ja voit samalla oivaltaa siitä jotain olennaista.

Ylikontrolloijalle päätöksenteko on hankalampaa

Toiset ovat nopeatempoisia. He kiihtyvät nollasta sataan hetkessä ja toimivat välillä jopa liiankin nopeasti ennen kuin ajatus ehtii mukaan. Toiset taas ajattelevat ja analysoivat paljon ja koko ajan, jolloin vaativuus itseä kohtaan heijastuu myös valintatilanteisiin.

— Ylikontrolliin taipuvaisilla ihmisillä on niin korkea sitoutumisaste valintoihinsa, että päätöksenteosta voi tulla todella vaikeaa. Täytyisi olla täydellinen ja tehdä täydellisiä valintoja, mutta sehän on mahdottomuus, psykoterapeutti Emilia Kujala sanoo.

Todellisuudessa oikea valinta on aina sidoksissa tilanteeseen. Se mikä tuntuu oikealta nyt, voikin olla jotain muuta myöhemmin. Valinnat eivät siis ole absoluuttisia ja niihin sisältyy aina epävarmuutta.

Epävarmuuden sietäminen on kontrolloijalle usein vaikeaa. Mutta juuri sitä kannattaa harjoitella, sillä mitä enemmän valinnat ahdistavat, huolestuttavat ja luovat elämään paineita, sitä varmemmin ne myös uuvuttavat.

Kahvilan vitriinissä toisella puolella sämpylöitä ja salaattiannoksia, toisella puolella makeita kakkuja. Näiden keskellä kahvikuppi, jota vastapäätä kädet esittelemässä vitriinin tuotteita.
Kuvateksti Jos päätöksenteko tökkii, aloita nopeiden valintojen tekeminen vaikkapa ravintolassa. Jos valinta menee nyt pieleen, sinulla on mahdollisuus valita toisin seuraavalla kerralla.
Kuva: Kiira Natunen

Nämä stepit voivat tehdä sinustakin paremman päätöksentekijän

1. Listaa plussa ja miinukset

Käy itsesi kanssa motivoivaa keskustelua ja mieti, mitä hyvää ja huonoa valinnastasi voi seurata. Entä mitä hyviä ja huonoja puolia valinnan tekemättä jättämisestä seuraa. Sen sijaan, että yrität paeta päätöksentekoa, pysähdy sen äärelle ja pallottele vaihtoehtoja. Plussien ja miinusten listaus voi helpottaa päätöksen tekemistä.

2. Kokeile kokeilemista

Heittäydy ja kokeile jotain valintaa. Aloita pienistä päätöksistä. Joskus kokeilemisen kynnys saattaa olla tosi korkea. Silloin heittäytyminen ilman liian suuria odotuksia voi olla hyvä keino poistaa päätöksenteon paineita. Jos valinta ei toimi, testaa seuraavaksi jotain muuta. Kokeile joustavasti erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ilman, että hakkaat turhaan päätä seinään ja jumitat yhteen toimimattomaan valintaan.

3. Tunnista oma tapasi toimia

Jos joku elämän aikana tekemäsi valinta ei enää tunnukaan hyvältä ja päätät myöhemmin valita toisin, koetko häpeää ja tunnet itsesi luovuttajaksi, vai osaatko olla itseäsi kohtaan myötätuntoinen ja ajatella tilanteen ennemminkin irti päästämisenä? On tärkeää tunnistaa jo etukäteen oma tapa toimia. Silloin päätöksenteko voi olla helpompaa ja myötätunto itseä kohtaan lisääntyä.

4. Mieti, mitä sinä haluat

Usein valintatilanteen haaste on arvojen ristiriita. Mihin opiskelupaikkaan hakisi? Valitsisiko työn vai opiskelun? Panostaako uraan vai perheeseen? Keskitynkö omaan vai toisten hyvinvointiin? Tällaisissa tilanteissa päätöstä helpottaa itselle tärkeimmän asian miettiminen. Tee valinta omista lähtökohdistasi, älä miellyttääksesi perhettäsi tai ystäviäsi. Mieti, mikä on sinulle tärkeää.

5. Opettele sietämään epävarmuutta pienin askelin

Epävarmuuden sietäminen voi tuntua hankalalta ja siksi sen harjoitteleminen kannattaa aloittaa pienin askelin. Jos päätöksenteko tökkii, aloita nopeiden valintojen tekeminen vaikkapa ravintolassa. Jos valinta menee nyt pieleen, sinulla on mahdollisuus valita toisin seuraavalla kerralla. Kun harjoittelet päätöksentekoa harmittomilla valinnoilla ja etenet kohti isompia asioita, voit oppia paljon ja hyötyä siitä tulevaisuudessa.

6. Ota aikalisä

Jos valinnalla tai päätöksenteolla ei ole kiire, jätä se hautumaan ja tauolle. Joskus jonkun toisen valinnan tekeminen auttaa ja ohjaa elämää toiseen suuntaan. Silloin hetkeksi syrjään jätetyn päätöksen loppuun vieminen voi ratketa kuin itsestään.

Muista, että äärimmäisen kuormittavassa tilanteessa tehdään helposti valintoja, jotka helpottavat ahdinkoa hetkeksi, mutta eivät välttämättä pitkällä tähtäimellä tunnukaan enää sopivilta. Joskus siis on hyvä välttää päätöksentekoa paineen alla.

7. Älä jää odottamaan täydellistä varmuutta

Jos täydellistä varmuutta ei koskaan tulisi, minkä päätöksen tekisit? Kun tiedostaa, ettei täydellistä valintaa ehkä ole olemassakaan, voi valinnan tekeminen helpottua.

Kuvitettu kuva: Käsi pitelee kahvilassa lautasta, jolla kakkupala. Kuvan oikeassa yläkulmassa kädet kannattelevat salaattilautasta.
Kuvateksti Muista, teet valinnan sen hetkisillä tiedoilla ja taidoilla. Jos valinta osoittautuu vääräksi tai se ei miellytä myöhemmin, voit tehdä sen uudestaan.
Kuva: Kiira Natunen

Muista, on ihan ok kääntää takkia

Sinun ei tarvitse tietää, tuntuuko tässä hetkessä tehty päätös myöhemmin hyvältä ja oikealta. Kukaan ei sitä tiedä. Pääasia, että olet valintaan tyytyväinen sillä hetkellä. Se riittää.

— Moni on saanut kasvatuksen siihen, että kerran tehdyissä valinnoissa pysytään. Takin kääntämistä ei pidetä kovin suuressa arvossa ja mielen muuttamisesta syyllistetään, mutta eihän sen niin tarvitse olla, Emilia Kujala sanoo.

Vatuloija odottaa varmaa oloa päätöksen oikeellisuudesta, mutta sitä voikin joutua odottamaan koko elämän. On vain opeteltava kestämään epävarmuutta ja ajatusta siitä, että joskus valinta voi osua väärään. Mutta mitä sitten, Emilia Kujala kysyy.

Todellisuudessa valinnan seuraukset näkee vasta päätöksenteon jälkeen. Jos päätöstä ei tee ollenkaan, voivat monet asiat jäädä kokematta ja tekemättä. Onkin tärkeää kääntää omaa ajattelua toisin päin ja miettiä, mitä sitten, jos joudunkin odottamaan koko elämän. Harmittaako se?

Valinnat eivät ole aina omissa käsissä

Kaikki valinnat ja mahdollisuudet eivät ole omissa käsissämme. Olosuhteet, sattuma, toiset ihmiset ja lähtökohdat vaikuttavat.

— On ihan puppua ajatella, että ihmiset olisivat samalla viivalla valinnanmahdollisuuksissa. Moni on tosi ahdistunut esimerkiksi siitä, että nuorten ajatellaan olevan tasavertaisia opiskeluun, mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä valinnoissa, Emilia Kujala muistuttaa.

Kujalan mukaan syytämme itseämme ihan liian helposti niin sanotuista pieleen menneistä valinnoista. Niitä hävetään ja tulee luuseriolo. Kun muistaa, että valinnan on tehnyt sen hetkisillä tiedoilla ja taidoilla, on helpompi kohdata itsensä myötätuntoisemmin ja huomata, että valinnan voi tehdä myöhemmin uudestaan.