Hyppää pääsisältöön

Kulttuuri

Helsinki muuttuu yliluonnollisia voimia ja pahoja enkeleitä viliseväksi taistelutantereeksi – Maria Pettersson loi roolipelin tutkimalla Raamatun ulkopuolelle jätettyjä tekstejä

Päivitetty 31.03.2022 16:01.
Lähikuva Maria Pettersonista
Kuva: Jukka Lintinen

Maria Petterssonille pöytäroolipelaaminen on ennenkaikkea yhteistyötä ja kaikille pelaajille antoisaa yhteistä seikkailua. Tässä jutussa hän kertoo, miten Enkelin kosketus-peli syntyi, ja mitä pelinjohtaminen vaatii.

Maria Pettersson on Yle Areenassa perjantaina 1.4.2022 pelattavan Ropelive: Enkelin kosketus -pöytäroolipelin käsikirjoittaja ja pelinjohtaja. Klo 18 alkavan peli-illan muut pelaajat ovat artisti Karri “Paleface” Miettinen, Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Fatim Diarra, kosmologi Syksy Räsänen sekä toimittaja-juontaja Juhani Kenttämaa. Sinä voit osallistua peliin Ylen Chatin kautta.

1990-luvun puolivälin Helsinki, Kruununhaka. Vanha, remonttikypsä asunto. Riikosen sisarnelikko, heidän yksinhuoltajaisänsä Kari sekä maatiaiskissa Sipuli.

Sisarukset Sara, Pasu, Masa ja Jehu eivät ole ihan tavallisia kaupunkilaisnuoria, vaan yliluonnollisin voimin varustettuja henkilöitä, joissa virtaa enkelten verta.

Tämä alkaa valjeta heille Jehun 16-vuotissyntymäpäivien yhteydessä, kun he äkkiä huomaavat olevansa keskellä vaarallista seikkailua. Sisarten kyvyt nimittäin vetävät puoleen muinaisia voimia.

Enkelin kosketus -roolipelin hahmokortit
Kuvateksti Enkelin kosketus -pelihahmot
Kuva: Hans Weckman / Yle

Tämä on asetelma, josta Enkelin kosketus -pöytäroolipeli lähtee liikkeelle. Se tarjoaa kiinnostavan sekoituksen arkirealismia ja yliluonnollisia puitteita.

Seikkailun on luonut toimittaja-tietokirjailija Maria Pettersson.

Mistä idea Enkelin Kosketus -peliin syntyi?

MP: “Minua kiinnostavat todellisen maailman ja fantasian yhdistäminen, maaginen realismi sekä arkisen ja mielikuvituksellisen kohtaaminen. Halusin tehdä seikkailun, joka sijoittuu todelliseen maailmaan - meille kaikille suomalaisille tuttuihin maisemiin, jossa nuoret aikuiset elävät tavallisten nuorten aikuisten arkea.

Tähän halusin yhdistää salaliittoja, hirviöitä ja toimintaa niin, että tavallisesta kaupungista ja tavallisista sisaruksista paljastuukin jotain aivan muuta.

Sisarukset on hyvä roolipelin seikkailijaporukka, koska heillä on luontevat syyt pysyä yhdessä ja suojella toisiaan, toisin kuin vaikka edellisenä päivänä tavanneella satunnaisella seikkailijaryhmällä.

1990-luku on mielenkiintoinen. Olen sen ikäinen, että aloin silloin itse ensi kertaa tutkia kaupunkia itsenäisesti, vähän samaan tapaan kuin pelin nuorin hahmo Jehu.”

Pelissä ei kohdata perinteisiä hyväntahtoisia suojelusenkeleitä, vaan aika hurjan näköisiä ja pahansuopaisiakin tapauksia. Millaisia ovat Enkelin kosketuksen enkelit?

MP: “Hain referenssejä pääasiassa kristinuskon ja juutalaisuuden apokryfisistä teksteistä, eli esimerkiksi Raamatun ulkopuolelle jätetyistä kristillisistä kirjoituksista sekä kristinuskon, islamin ja juutalaisuuden enkeliopista. Lisäksi tietysti kaikesta tästä inspiroituneesta taiteesta ja fiktiosta.

Osa näiden kolmen uskonnon enkeleistä muistuttaa kauniita valo-olentoja, osa on kauhistuttavia hirviöitä, ainakin ulkomuodoltaan ja joskus myös käytökseltään.”

Katso ja kuuntele lisää pelaajista, pelihahmoista ja pelimaailmasta. - Toista Yle Areenassa

Olit Costa Ricassa kirjoittamassa Suomen historian jännät naiset -kirjaa, kun aloit pohtia tulevan seikkailun raameja. Miten Helsingistä hyvin poikkeava miljöö ja ilmasto vaikutti seikkailun syntymiseen?

MP: “Enkeliaihe on pyörinyt mielessä pitkään, ja uudessa ympäristössä on aikaa ajatella. Katolisessa maassa enkelit ovat myös eri tavalla esillä kirkoissa ja uskonnollisissa yhteyksissä kuin luterilaisuudessa. Kävin kirkoissa ja juttelin nunnan kanssa.

Lisäksi sain pohtia omaa kotikaupunkiani vähän uudesta kulmasta ja esimerkiksi muistella, miltä se näytti 1990-luvulla.”

Olet luonut erilaisia fantasiamaailmoja ja vetänyt pelinjohtajana useita pöytäroolipelejä. Minkä tyyppisiä seikkailuja tykkäät johtaa ja käsikirjoittaa?

MP: “Suosikkini lienee jo yli 10 vuotta jatkunut viktoriaaniseen Englantiin sijoittuva kampanja, jossa hahmot ovat sisäoppilaitoksessa opiskelevia yläluokan nuoria neitoja. Myös siinä maailmassa on yliluonnollinen elementti.

Eniten olen elämässäni pelannut World of Darkness -pelejä kuten Vampirea, ja sieltä lienee peräisin innostus yhdistää tosimaailmaan hirviöitä ja synkkää fantasiaa.”

Maria Pettersson vetää Enkelin kosketus -roolipelin
Kuva: Hans Weckman, Jukka Lintilä / Yle

Miten aloitat pelin käsikirjoittamisen, ja miten se lopulta kehittyy kokonaiseksi pelattavaksi seikkailuksi?

MP: “Ensin päätän teeman ja lähtökohdan. Mietin muutaman avainkohtauksen, jotka ainakin haluan nähdä pelissä. Sen jälkeen mietin useamman kohtauksen, joista käytän osan riippuen siitä, millaisia valintoja pelaajat tekevät ja kuinka nopeasti peli etenee.

Suunnittelen sivuhahmot ja niiden tehtävän pelissä, ja pohdin, mikä pelisysteemi ja -tekniikka tukee seikkailun tunnelmaa parhaiten. Lopuksi mietin yksityiskohtia ja tunnelman luojia kuten musiikkia tai miljöön erilaisia tarkempia piirteitä.

En vedä ollenkaan valmiita seikkailuja, kaikki kampanjani ovat käsityötä ja niitä on yleensä edeltänyt kuukausien pohjatyö.”

Miten mielestäsi pelaajien tulisi valmistautua vetämääsi pöytäroolipeliseikkailuun?

MP: “Sisäistämällä hahmonsa ja pohtimalla, miten hän toimii erilaisissa tilanteissa. Rauhoittamalla peliaika - meidän porukan peleissä ei pelin kuluessa vastailla sähköposteihin eikä pelistä häivytä etuajassa kuin hätätapauksessa.”

Pelinjohtajan rooli on pöytäroolipeleissä yleensä vaativin. Millaisia vinkkejä haluaisit antaa aloittelevalle pelinjohtajalle?

MP: “Kun valmistautuu hyvin ja tuntee maailmansa ja sivuhahmonsa, on helpompi improvisoida ja myötäillä pelaajien toiveita ja heidän valitsemaansa suuntaa.

Koko peliporukan on hyvä jutella pelin tyylistä ja sisällöstä ennen kuin aloitetaan, jotta kaikki tietävät mitä ollaan tekemässä, ja jotta yksi ei pelaa komediaa, toinen tragediaa ja kolmas toimintaa.”

Roolipelaamisen pitää olla antoisa ja ennen kaikkea hauska kokemus kaikille. Pelaajien ja pelinjohtajan keskinäinen dynamiikka on tärkeää. Miten oma peliporukka kannattaa ohjeistaa, että kaikille tulisi mahdollisimman nautinnollinen pelisessio?

MP: “Roolipelaaminen on yhteistyötä, jossa pelinjohtaja ja pelaajat luovat yhdessä tunnelmallisen ja kaikille antoisan seikkailun. Vaikka puhutaan pelistä, kyseessä ei ole kilpailutilanne vaan kaikki rakentavat yhteistä kokemusta.

Kuunteleminen ja toisten peliin reagointi on yhtä tärkeää kuin oman hahmon toiminnan ja ajatusten kuvailu.”

Ropelive: Enkelin kosketus Yle Areenassa kuvastriiminä perjantaina 1.4. klo 18-23. Voit osallistua peliin ja vaikuttaa seikkailun kulkuun Yle Chatin kautta. Kirjautumiseen tarvitset Yle-tunnukset, jotka voit hankkia helposti täältä! Tervetuloa seikkailuun, jollaista ei ole ennen tehty!


Roolipelifani? Seuraa meitä Instagramissa: @yleropelive!