Tapio Hakanen & Miikka Maunula: Isoja hittejä ja kulttuuritekoja
Maailma muuttuu, sanotaan. Se pitää paikkansa, ja erityisessä murroksessa on musiikkimaailma. Siinä muutoksessa myös Ylen on pysyttävä mukana.
Korona-aika on kurittanut ja muuttanut musiikkimaailmaa tavalla, jota tuskin kukaan pystyi vielä pari vuotta sitten ennustamaan. Uusia musiikkitrendejä syntyy globaaleilla alustoilla, kuten TikTokissa, ja musiikkialustat kilpailevat kovaa erottautumalla erilaisin keinoin. Nuorten mediankäyttö (ja musiikin käyttötavat sen myötä) ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa todella paljon, ja musiikkia kulutetaan entistä enemmän osana muuta mediaa kuten lyhytvideoita tai pelejä.
Miten kohta satavuotias Yle voi pysyä tässä kaikessa mukana? Sitä mekin olemme viime kuukausina pohtineet, kuulleet alan ihmisiä, perehtyneet aineistoihin, rakentaneet skenaarioita ja keskustelleet kollegoidemme kanssa. Kaikesta tuosta on puristunut Ylen uusi musiikkistrategia.
Suunta on kirkas: Ylen on oltava Suomen moniäänisin musiikkitalo. Olemme rohkea uuden vahvistaja ja tunteiden herättäjä. Luomme, tallennamme ja välitämme ainutlaatuisia sisältöjä. Tämä heijastelee myös erityisen tärkeää, lakiin kirjattua kulttuuritehtäväämme. Uuden luominen ja uuden äärellä oleminen on meille yksi keino erottautua.
Haluamme olla kotimaisen musiikin muisti ja samalla korva kansainväliselle tarjonnalle. Julkisen palvelun mediayhtiönä se on mahdollista. Voimme tuoda sisällöt jokaisen suomalaisen käytettäväksi ja jaettavaksi, ja sisältömme ovat merkityksellisiä – sellaisia, joita kaupallinen media ei tekisi. Näin Suomen ja suomalaisten musiikkimaailma on rikkaampi.
Ylen musiikkistrategian voisi ajatella siis koostuvan isoista hiteistä ja kulttuuriteoista. Samaan aikaan, kun Uuden Musiikin Kilpailu herättää vuosi toisensa jälkeen yhä suurempaa kiinnostusta ja Elämäni Biisi kokoaa suomalaiset yhteen, tarjoaa Yle Areena sukelluksen jazz-dokumenteista ja Soivasta arkistosta klassisen musiikin konsertteihin ja kokeellisen musiikin syövereihin.
Ylen tarkoitus on lisätä ymmärrystä toisistamme ja maailmasta sekä vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria. Siksi on luontevaa, että musiikkistrategialla haluamme vahvistaa suomalaista musiikkikulttuuria tekemällä sisältöjä, joiden parissa kaikki suomalaiset viihtyvät. Koska kuten Yle, myös musiikki on kaikille yhteistä ja jokaiselle omaa.
Tapio Hakanen
musiikkipäällikkö, YleX
Miikka Maunula
vastaava tuottaja, Yle Musiikki
Keskustelu