Hyppää pääsisältöön

Musiikki

Koreografi Jorma Elo loi baletin kansallissäveltäjästämme Sibeliuksesta, josta hän tunnistaa myös itsensä: “Vaimoni Nancy on minun Ainoni”

Kuvassa Sibelius-baletin tanssijat eläytyvät lavalla, Abigail Sheppard Ainona Henry Grey Jean Sibeliuksena.
Kuva: Roosa Oksaharju / Kansallisbaletti

Maailmankuulu koreografi Jorma Elo näkee monta yhtäläisyyttä itsensä ja kansallissäveltäjämme välillä. Tarvitaan taiteilijasielu ymmärtämään toista luovaa persoonaa. Elo on naimisissa koreografi Nancy Euverinkin kanssa.

Kansallisbaletti juhlii 100-vuotista taivaltaan poikkeuksellisen jännittyneessä tilanteessa. Olemme hädin tuskin päässeet koronakriisistä eroon, kun Venäjä aloitti sodan. Siksi Sibelius-baletti tuntuu pelottavan ajankohtaiselta.

Oi nouse, Suomi, nosta korkealle,
Pääs' seppelöimä suurten muistojen.
Oi nouse, Suomi, näytit maailmalle,
Sa että karkoitit orjuuden,
Ja ettet taipunut sa sorron alle,
On aamus' alkanut, synnyinmaa.

Jean Sibeliuksen mahtipontinen, patrioottinen sävelruno Finlandia, Kansallisbaletin virtuoottiset ja ilmaisuvoimaiset tanssijat, sotilaita näyttämöllä, kansallisromanttisia maisemia, ja ei vähiten itse tarina Suomen kansallissäveltäjästä – Sibelius-baletti puhuttelee juuri nyt monella tavalla.

Se näkyy myös yleisön vastaanotossa, moni on selvästi liikuttunut.

– Baletista tuli ajankohtaisempi kuin osasin kuvitella, koreografi Jorma Elo sanoo.

– Kun aloitin baletin parissa työskentelyn neljä vuotta sitten, maailman tilanne oli aivan toisenlainen. On todella mielenkiintoista, että yleisö löytää nyt yhtäläisyyksiä baletin ja nykyisen maailmanpoliittisen tilanteen välillä.

Maaliskuussa maailmanensi-iltansa saanut Sibelius-baletti käynnisti samalla Kansallisbaletin 100-vuotisjuhlakauden. Oli suuren juhlan tuntua, kun elävä yleisö sai viimein kokoontua maaliskuussa katsomoon.

Jorma Elo on ollut jo vuosikausia yksi maailman kysytyimmistä koreografeista. Hän on työskennellyt maailman eturivin ryhmien kanssa: muun muassa New York City Balletissa, Bolshoibaletissa ja Nederlands Dance Theaterissa. Hänet on myös palkittu “balettimaailman Oscar-palkinnolla”, Bennois de la Dansella koreografioistaan.

Maailmankuulu koreografi on kuitenkin nöyrä ja lämmin persoona, joka on tunnettu tuttavallisesta ja avoimesta suhtautumisestaan tanssijoita kohtaan.

Profiili: Jorma Elo

Jorma Elo eli vähän uutispimennossa Ukrainan sodan alkaessa, koska hän keskittyi kokonaan ensi-illan valmisteluun.

Elon mielestä on surullista ja vaikeaa, että kulttuuri kärsii sodasta ja poliittisista jännitteistä. Hän on itse opiskellut maailmankuulussa Vaganovan balettiakatemiassa Pietarissa (silloisessa Leningradissa) ja hänellä on uransa aikana ollut toinen jalka Venäjällä ja toinen USA:ssa.

– Olen aina elänyt ihmisten kanssa, jotka jakavat saman intohimon siihen mitä he tekevät. Se mistä he tulevat, ei ole ollut tärkeää. Olemme samoja eläimiä kaikkialla maailmassa, hän sanoo ja jatkaa:

– Balettisalin aamutunnille tultaessa ryhmän perhemäinen tunnelma ottaa avosylin vastaan, missä tahansa päin maailmaa ollaankaan. Se on hieno osa työtäni.

Itse tapasin Elon ensimmäisen kerran juuri päivittäisellä aamutunnilla Kansallisbaletin harjoitussalissa 20 vuotta sitten, kun olin vielä siellä töissä tanssijana. Vaikka hän on täyttänyt 60 vuotta, aamutunnit ja eri urheilulajit ovat edelleen tärkeä rutiini hänelle.

En man som spelar på en violin och tvä män som står böjda över ett notställ.
Kuvateksti Jorma Elon Sibelius-baletti Kansallisoopperassa. Lavalla tanssijat Antti Keinänen, Emrecan Tanış, Michal Krčmář.
Kuva: Roosa Oksaharju

Sibelius vangitsee kansallisuudesta huolimatta

Elo palaa tavallaan Sibelius-teoksessa ihan ensimmäiseen Kansallisbaletille luomaansa balettiin, Twisted Shadowiin, joka sai ensi-iltansa 20 vuotta sitten. Myös se tehtiin Sibeliuksen musiikkiin. Se loi pohjan, Elo sanoo.

– Rakastan Sibeliuksen musiikkia, mutta aiemmin tuntui siltä ettei siihen voinut tehdä balettia tai mitään muutakaan, koska se on jo täynnä värejä, maisemia ja tunteita. Mutta Twisted Shadown aikana aloin tuntea, että se ehkä kuitenkin olisi mahdollista, ja että tanssi ja musiikki tukevat toisiaan.

Sibelius-baletissa soi Finlandia. Videossa Ainon roolissa tanssii Violetta Keller, joka nimettiin 12.5.2022 Kansallisbaletin uudeksi esitanssijaksi. - Toista Yle Areenassa

Kun Kansallisbaletti tilasi Elolta teoksen juhlavuoteensa, ajatukset kulkeutuivat heti Sibeliukseen. Vaikka Elo on työskennellyt Sibeliuksen musiikin parissa monta vuotta, se herättää hänessä edelleen vahvoja tunteita.

– Minun on edelleen vaikea olla itkemättä, kun kuuntelen tiettyjä osia musiikista. Kun sitten vielä näkee tanssijat tekemässä liikkeet siihen, se saa itkemään, se menee suoraan sydämeen. Ei vain siksi, että olen suomalainen – hollantilainen vaimoni tuntee samoin. Musiikki vangitsee kuuntelijan kansallisuudesta riippumatta.

Askeleet Elo on koreografioinut vaimonsa, entisen tanssijan ja koreografin Nancy Euverinkin kanssa parin olohuoneessa, osittain pandemian aikana.

En man med en violin sträcker sig mot en kvinna som sitter och läser en bok vid ett lusthus.
Kuvateksti Jorma Elo halusi teokseensa kaksi päähenkilöä, Jean Sibeliuksen lisäksi Ainon.
Kuva: Roosa Oksaharju

Rakkaus itkettää

Musiikin ohella Eloa kiehtoi myös Sibeliuksen elämäntarina, Jeanin ja hänen vaimonsa Ainon intohimo ja palava rakkaus, joka jatkui vuosikymmenten yli kaikista vaikeuksista huolimatta. Baletin kerronnan lähtökohtana on Jeanin luovuus ja sen eteenpäin vievä voima, joka ei kuitenkaan olisi ollut mahdollinen ilman Ainon rakkautta, ymmärrystä ja omaa luovuutta.

Siksi Elo halusi kertoa tarinan kahden minän kautta, Ainon ja Jeanin.

– Se tekee mielestäni baletista rikkaamman. Lukemani kirjat Ainosta saivat minut ymmärtämään häntä paremmin.

En leende man med grått hår.
Kuvateksti Jorma Elo maaliskuussa 2022.
Kuva: Jenny Jägerhorn / Yle

Taiteilijana Elo näkee tiettyjä yhtäläisyyksiä omaan elämäänsä ja omaan taiteelliseen uraansa.

– En halua rinnastaa itseäni taiteilijana Sibeliukseen, mutta esimerkiksi taistelu oman luovuuden kanssa sekä ympärillä olevien ihmisten altistaminen seikkailulle, kuulostavat tutuilta asioilta. Aina he eivät halua, mutta heidät silti imetään mukaan tapahtumiin. Ainolle puolestaan oli välillä vaikeaa olla miehen kanssa, joka eli suurimman osan elämästään niin syvällä oman luovuutensa syövereissä.

Tarvitaanko siis ehkä taitelijasielu ymmärtämään toista luovaa persoonaa?

– Juuri näin, niin tunnen myös omassa elämässäni. Asiat eivät toimisi lainkaan jos en olisi naimisissa taiteilijan kanssa. Se että Jean ja Aino ymmärsivät toistensa taidetta ja luovuutta syvensi myös heidän rakkauttaan, ja auttoi heitä pääsemään yli vaikeuksistaan.

Onko Nancy sinun Ainosi?

Kyllä, näin on. Kysymys saa minut itkemään. Nancy on Ainoni, mutta joskus hän on myös Jean. Hän on paras ymmärtäjä, tukee valtavasti ja on tulkkini. Rakkaudellamme on ollut myös vaikeuksia. Elämä on kaunista, kun voi tehdä taidetta yhdessä jonkun kanssa, jota arvostaa suuresti.

― Jorma Elo

“Toivoton aloittelija jokaisen teoksen edessä”

Sibelius on klassinen tarinabaletti, mutta ensimmäisen näytöksen lopussa nähdään myös modernia, tyypillistä Elo-liikekieltä Sibeliuksen viulukonserttoon. Juuri tämä virtuoosi, leikkisä ja atleettinen liikekieli, jossa tanssijat venyttävät fysiikan lakeja on se, joka on tehnyt hänet maailmankuuluksi. Nykyään hän on kuitenkin enemmän kiinnostunut tutkimaan klassista liikekieltä ja kokoillan balettien luomista.

– Tämä on minulle uusi alue, jota haluan tutkia, se kiehtoo minua.

Sibelius-baletin esityksessä Jean Sibeliuksen rooliin eläytyy Tuukka Piitulainen. Taustalle on heijastettu nuottiviivastoja.
Kuvateksti Kuvassa Jean Sibeliuksen roolissa Tuukka Piitulainen.
Kuva: Roosa Oksaharju / Kansallisbaletti

Vaikka Elo vaihtoi tanssijan uransa täysipäiväisesti koreografin uraan 20 vuotta sitten, hän on yhä hermostunut aloittaessaan uuden teoksen. Etenkin vaativampien kokoillan teosten parissa hän tasapainoilee pelon ja euforian välillä.

– Se on aina haastavaa, tunnen itseni toivottomaksi aloittelijaksi joka kerta. Se on myös fantastinen tunne, kun joka kerta aloittaa uuden tutkimusmatkan.

– Mutta samoin kun Jeanin, minun on myös kohdattava pelkoni niinä hetkinä. Tanssijat, joiden kanssa työskentelen salissa ovat parhaat kriitikkoni, he tietävät ehkä jopa minua paremmin mikä toimii, ja auttavat minua löytämään oikean tien.

Elo iloitsee siitä että saa työskennellä nuorten huippukuntoisten tanssijoiden kanssa.

– Tuntuu myös luonnolliselta pitää itseni fyysisesti hyvässä kunnossa. Olen aina nauttinut urheilun eri lajeista ja tanssista.

Elolle on myös tärkeää että hän voi itse näyttää tanssijoille liikkeet.

– En ole kovin hyvä sanoittamaan liikkeitä. Mutta tanssijoiden kanssa löydän heti yhteisen kielen, kun voin näyttää omalla keholla mitä tarkoitan.

Kirjoittaja on Svenska Ylen toimittaja ja Kansallisbaletin entinen tanssija vuosina 2000-2009.

Baletin ystäviä hemmotellaan! Yleisradion kanavilla Sibelius-baletti näkyy Yle Areenassa ja Yle Teema-kanavalla.

Jorma Elon baletti Sibeliuksen elämästä. Suora lähetys Areenassa Kansallisbaletista alkaa 14.5. klo 18.55.

Jorma Elon baletti Sibeliuksen elämästä Teema-kanavalla 14.5. klo 20.

Voit myös kokea Sibelius-baletin asiantuntijoiden kommentoiman version ja ottaa itse osaa keskusteluun esityksen aikana.

Sibelius-baletti asiantuntijakeskustelulla ja Yle chatilla. Suora lähetys Kansallisbaletista alkaa 14.5. klo 18.50.

Sisältö muilla kielillä