Hyppää pääsisältöön

Yle Teema

Alfred Hitchcock tiesi, että ihmistä ei ole helppo murhata – kylmän sodan trillerissä ydinfyysikko loikkaa itään

Nainen ja mies (näyttelijät Julie Andrews ja Paul Newman) vasten kaupunkitaustaa elokuvan Revitty esirippu (Torn Curtain) mainosjulisteessa.
Kuva: Alfred J. Hitchcock Productions

Paul Newman ja Julie Andrews ovat tähtinä Alfred Hitchcockin myöhäiskauden elokuvassa, jossa fyysikko loikkaa rautaesiripun taakse. Kriitikoiden ja yleisön hylkimässä filmissä on karmivat hetkensä.

Revitty esirippu (Torn Curtain, 1966) oli ensimmäinen Alfred Hitchcockin myöhäisuran kahdesta kylmän sodan trilleristä. 1960-luku oli agenttielokuvien kulta-aikaa, ja Hitchcock sai elokuvaansa Paul Newmanin ja Julie Andrewsin kaltaiset isot tähdet. Yhteistyö heidän kanssaan ei kuitenkaan iskenyt toivottua kipinää. Revitty esirippu ja sitä seurannut Topaz (Teemalla 19.8.) saivat kylmän sodan hengessä kriitikkojen vihat niskoilleen eivätkä menestyneet taloudellisesti. Suomen tv-kanavillakin ne on esitetty vain pari kertaa 1990-luvun lopulla.

Revityn esiripun juuret ulottuvat itse asiassa kauas 1950-luvun alkuun, jolloin brittivakoojat Guy Burgess ja Donald Maclean loikkasivat Neuvostoliittoon. Loikkarit eivät niinkään kiinnostaneet Hitchcockia vaan heidän läheisensä – mitä esimerkiksi miestään seurannut rouva Maclean oli tapahtumista ajatellut tai tiennyt.

Tämä idea loikkarin vaimon näkökulmasta hallitsee Revityn esiripun alkukolmannesta, vaikka elokuvan juoni onkin täysin fiktiivinen. Elokuvan keskiosio keskittyy sitten loikkariagentin vaiheisiin ja loppukolmannes pariskunnan yhteiseen pakomatkaan.

Revitty esirippu kertoo amerikkalaisesta fyysikosta, joka vieraillessaan Kööpenhaminassa loikkaa yllättäen Itä-Saksaan. Hänen morsiamensa päättää seurata miestä ja kaksikon on lopulta yritettävä paeta takaisin länteen.

Revitty esirippu on jäänyt vähälle huomiolle Hitchcockin tuotannossa, mutta siinäkin on yksi täydellinen ja kuuluisa Hitchcock-kohtaus – maalaistaloon sijoittuva piinallisen pitkitetty ja rujo tappokohtaus. Karmaisevassa kohtauksessa uhri ei kerta kaikkiaan suostu kuolemaan.

Hitchcockia oli aina kiusannut se luonnoton vaivattomuus, jolla ihmisiä tapetaan elokuvissa – vain kopauttamalla heitä kalloon tai yhdellä ainoalla verettömällä laukauksella. Murhia tutkineena Hitchcock kuitenkin tiesi, kuinka vaikeaa ihmisen tappaminen on, ja hän halusi kerrankin korostaa sitä. Tässä kohtauksessa murha on vielä tehtävä ääneti ja tavallisen maalaiskeittiön tarjoamalla kalustolla.

Elokuvan vaatimaton menestys jätti Hitchcockin yhä enemmän tuotantoyhtiön armoille aihevalintojen suhteen. Lisäksi hän ajautui elokuvan aikana muhkeaan riitaan hovisäveltäjänsä Bernard Herrmannin kanssa tämän säveltämästä mutta Hitchcockin hylkäämästä musiikkitaustasta. Kumpikaan ei voinut myöntää olevansa väärässä, ja vaikka he myöhemmin paikkasivat henkilökohtaiset välinsä, he eivät enää koskaan tehneet yhteistyötä elokuvien parissa.

Revitty esirippu Teemalla perjantaina 5.8.2022. Hitchcock-sarja jatkuu:

12.8. Köysi

19.8. Topaz

26.8. Perintö

2.9. Linnut

9.9. Psyko

17.9. Marnie vaarallisella tiellä

Lisää aiheesta Yle Areenassa