Hyppää pääsisältöön

Kulttuuricocktail

Nuoret miesmuusikot lesoilevat nyt autoilla, rahalla ja samppanjalla — Suomen suosituimmat biisit uhkuvat uhoa ja menestystä

Päivitetty 23.08.2022 13:07.
Gettomasa esiintymässä
Kuva: Sari Casal

Toimittaja Iida Rauhalammi kuunteli koko kesän Suomen suosituimpia biisejä. Miksi menestyksellä lesoilu Gettomasan ja Isac Elliotin tapaan toimii populaarimusiikissa juuri nyt niin hyvin?

Olen kateellinen nuorten itsevarmuudelle. Aitoa tai ei, se toimii.

Tämän vuoden kesäbängerit kertovat rahasta, autoista, nautinnoista ja naisista. Tekijät ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta parikymppisiä miesoletettuja.

Suomen Spotifyn Top 50 -listan kärjessä ovat olleet useita viikkoja muun muassa Gettomasan Shamppanjadieetillä, Sexmanen Chillaa veli, JVG:n Amatimies ja Isac Elliotin 20 min.

Jos haluut tarjota rundin piä huolta siit.

Et älä tuo mitään kuoharii, sori mä en oo juomas niit

Vaikken sillei sen useemmin skoolaa

Jos mä teen, teen kunnol, en mä budjettiboolaa

Gettomasa, Van Hegen: Shamppanjadieetillä

Kevyttä ja palkitsevaa

Räppiin kuuluu tottakai jo historiallisesti uhoaminen. Tavallaan tässä ei ole mitään uutta, räppi on ollut pinnalla jo pitkään. Mutta onko tässä ajassa jotakin, joka saa menestyshehkutukset uppoamaan meihin niin tehokkaasti? Tänä kesänä ei fiilistelty Lammassaaren pitkospuita tai vadelmaveneitä.

Yksi syy löytyy tietenkin Tiktokista. Tiktokista on tullut yhä tärkeämpi musiikinlevityskanava ja kappaleet, jotka menestyvät siellä, nousevat Spotify-listojen kärkeen.

Musiikkitoimittaja Renaz Ebrahimi arvelee, että nämä ovat myös kappaleita, joihin on helppo tehdä Tiktok-videoita. Biisit ovat sisällöltään kevyitä, niissä ei puhuta elämän isoista kysymyksistä vaan tästä hetkestä.

— Tällä hetkellä näyttäytyminen ja omalla menestyksellä lesominen on se juttu, ja se näkyy myös musiikissa, sanoo Ebrahimi.

Flow-festivaaleilla heilun tyytyväisenä mukana Sexmanen, Gettomasan ja williamin keikoilla. Seuraan kiinnostuneena myös yleisöä. Williamin soittoaika sunnuntain alkuiltapäivästä ei ole kiitollisin mutta porukkaa valuu silti paikalle.

Feattaaja Bizi ei tosin ole herännyt tarpeeksi ajoissa vetämään kaksikon hittibiisiä Draamaa. “Olis ollu leijampi jos Bizi ois ollu tääl,” toteaa william ja vetää kappaleen dj:n kanssa kahdestaan.

Tiiän, et sä koitit koodaa mulle, beibi, sori

Tää ilta veny taas vähä, mä en ees menny kotii

Tiiän, et mä soitan sulle vaa ku mulle sopii

Bizi, william: Draama

Uudistumisen tahti on kiihtynyt

Vuosia musiikkimaailmassa vaikuttanut Skorpionin ja Capitol Recordsin A&R Henrik Suhonen sanoo, että nuorilla tekijöillä ei ehkä ole edes tavoitteena tehdä ikivihreitä kappaleita, joita soitetaan radiossa kymmenen vuoden päästä. Tärkeintä on napata biisiin ajassa olevat ilmiöt.

— Hieno esimerkki tämän hetken yllättävästä nuorisoa puhuttelevasta lyriikasta on laini “mul ei menis ku 20 minsaa hakee sut pois stadista”, sanoo Suhonen.

Mul ei menis ku 20 minsaa hakee sut pois stadista

Vähän yli 600 hevost painan nilkka suoran vasenta

Onks sul jotain frendei sun mukan jotka hyppäis inee samalla

Kyl ne jäbät saa tietää

Kun me lähetään tien pääl

Isac Elliot: 20min

Myönnetään. Useimmiten en edes tajua kaikkea mitä kappaleissa sanotaan. Tuntuu, että ymmärtääkseen kieltä pitäisi liikkua jossain muissa piireissä kuin omissani.

Suhonen vahvistaa huomion. Hän sanoo, että artistit myös luovat uusia ilmaisuja ja jättävät ne nopeasti taakseen. Uudistumisen tarve on valtava ja syke on nopeutunut. Suhosen mukaan musiikin kertakäyttöisyys korostuu ja “uusi maku hampurilaiseen” halutaan joka viikko.

— Esimerkiksi Sexmanen chillaa veli -läppä toimii ja on ajankohtainen nyt, mutta samat sanat eivät olisi välttämättä toimineet viisi vuotta sitten tai viiden vuoden päästä, pohtii Suhonen.

Chillaa veli, nyt on vitun hyvä keli

Otan vihreenä mun setit ja sen päälle vähä Hennyy

Chillaa veli, ne kysyy mitä mä vedin

Mun olo ku oisin zeni, heilun iha itekseni

Sexmane: Chillaa veli

Nuorten itsevarmuus kuuluu musiikissa

Henrik Suhonen sanoo, että kysymys on jonkinasteisesta sukupolven vaihdoksesta. Nuorten itsevarmuus kuuluu musiikissa. Nöyristelyn aika on ohi.

Suhosen mukaan musiikintekijät ovat yhä nuorempia ja he myös luovat alalle uudet säännöt. Kun ennen puhuttiin 25-vuotiaista, on vaikutusvalta nykyään 18-20-vuotiailla.

Nuorilla ei ole enää samanlaisia kulttuurisia arvolatauksia esimerkiksi menestymiseen. Se miten kulttuuriväki 80-luvulla halveksui juppiskeneä, tuntuu vieraalta. Ja jos ennen oli uskottavaa olla köyhä taiteilija, joka tekee musiikkia taiteen tekemisen palosta, ei se ainakaan enää sanoituksissa kuulu.

William esiintymässä Flow-festivaalilla
Kuvateksti William tunnetaan parhaiten Penelope-hitistään muutaman vuoden takaa. Sen jälkeen hän on tehnyt yhteistyötä usean suomalaisen artistin kanssa.
Kuva: Sari Casal

— Voi olla vasemmistolainen tai vihreä arvoiltaan mutta tykätä juoda kymmenen pulloo Moëttii (shampanjaa), nauraa Suhonen.

Tähän vaikuttaa myös se, että rajat erilaisten genrejen välillä ovat kadonneet. Punkkari voi kuunnella räppiä ja toisinpäin. Suhosen mukaan aikaisemmin eri musiikkigenrejen sisälläkin eroteltiin coolit ja ei-coolit artistit. Oli uskottavaa ja liian kaupallista housea. Nyt niche-kulttuuri on kadonnut ja aiheita ja tunnelmia kohtaan ollaan aikaisempaa avoimempia.

Yhteiskunnallisuus ei ole pinnalla

Huomaan miettiväni miksei sanoituksissa näy vaihtelua, vaikka elämme ajassa, jossa nuoret vaikuttavat tiedostavaisemmilta kuin koskaan aiemmin. Yhteiskunnallisuus puuttuu lähes kokonaan eivätkä sanoitukset varsinaisia feminismin anthemeitakaan ole.

“Shoutout Ugi on täällä vaikka sen vaimo sen kiels. Tää on asenteest kii” (Isaac Elliot: 20 min)

Tai

”Nättien tätien kaa mut voit löytää.” (Gettomasa, Van Hegen: Shamppanjadieetillä)

Flow’ssa huomaan miten Gettomasan keikalla mukana laulavat kaikki sukupuolesta riippumatta. Ehkä ollaan jo siinä pisteessä, että nätti täti voi tarkoittaa mitä sukupuolta tahansa?

Koska oon amatimies

Ei taukoi, alati hies

Tunnettu työn raskaan raataja

Jotain tästki on takasi saatava

Se on pakko jaksaa vaik raakana

Kyl tilipäivä sit korvaa sen

Oon matkalla sikariportaaseen, siks

On pakko painaa pitkää

JVG: Amatimies

Silmiinpistävää on myös se, ettei koko kesän aikana top kympissä ollut yhtäkään naisoletettua artistia. Musiikkitoimittaja Renaz Ebrahimin mukaan vaikuttaa siltä, etteivät naiset tee niin paljon menestykseen ja rahaan liittyviä kappaleita. Toki poikkeuksia on, esimerkiksi Ettan Perus (feat.Gettomasa), jossa nimenomaan räpätään rahasta ja kumppaneista. Se ei ole kuitenkaan yltänyt suosituimpien kappaleiden joukkoon.

Toisaalta suurin osa Spotifyn kärkisijoilla olevista artisteista on tilastojen mukaan miehiä.

Sexmane esiintymässä Flow-festivaaleilla
Kuvateksti Sexmane eli Max Sene ponkasi suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 2019 omakustannehitillään Mama.
Kuva: Sari Casal

Hybriksen huipulla

Musiikkimieltymykset eivät koskaan ole sattumaa, sanoo tutkija Mikko Ketovuori, joka on perehtynyt sosiaaliseen mielialaan. Se, mikä milloinkin pysyy listojen kärjessä, on seurausta siitä miltä meistä kollektiivisesti tuntuu.

Ketovuori on tutkinut esimerkiksi sitä, miten Lordin Hard Rock Hallelujahin euroviisuvoitosta pystyttiin ennustamaan tulossa oleva lama. Ketovuori perustaa väitteensä tutkija Robert Prechterin luomaan teoriaan, jossa väitetään, että meidän mielialojamme ohjaa aaltomainen laumavaisto.

Sosiaalinen mieliala vaikuttaa ihmisten mieltymyksiin niin, että positiivisena aikana kuuntelemme iloista musiikkia ja mielialan kääntyessä laskuun musiikki muuttuu synkemmäksi.

Kun mulla menee liian lujaa, sä vedät mut bäkkiin

Mut tuut tajuumaan äkkii

Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiin

Ramses II: Villieläin

Tunnelmat vaihtuvat aalloissa ja huipun jälkeen mennään aina alaspäin. Ketovuori analysoi, että uhon ja menestyksen aika tulee silloin kun pelkkä positiivinen hehkutus ei riitä. Ollaan siis hybriksen huipulla.

Erikoista siinä mielessä, että elämme keskellä sotaa inflaation myllerryksissä. Toisaalta olemme tänä kesänä vapautuneet koronarajoituksista. Ehkä kappaleet heijastelevat eläimellistä juhlimisen ja nauttimisen tarvetta koronavuosien jälkeen?

Fiilis on tärkeintä

Juttelen Flow-festivaaleilla nuoren yleisön kanssa musiikista ja sen merkityksestä.

Sexmanen keikan alusta loppuun hyppinyt 25-vuotias mies sanoo, että häneen iskee artistin “terve itsevarmuus”. Sanoituksista saa voimaa, ja artisti on hänen mukaansa hyvä esikuva nuorille.

Gettomasa esiintyy Flow-festivaaleilla
Kuvateksti Gettomasa on ottanut Cheekin paikan suomiräpin kentällä. Häntä kutsutaan ensialbumin tittelin mukaan nimellä "Chosen One".
Kuva: Sari Casal

Puoli tuntia ennen Gettomasan keikan alkamista paikalle tulleet 18- ja 19-vuotiaat fanit ovat ensimmäistä kertaa Flow’ssa. Tunnen itseni vähintään 50 vuotta vanhemmaksi kysellessäni miksi artisti iskee niin lujaa.

— Aina kun me kävellään kaupungin kaduilla kesäsin, me kuunnellaan Gettomasaa. Meillä on kajari mukana, sanoo yksi.

— Jep, se on se fiilis mikä niissä biiseissä on, kaveri komppaa.

Toinen asia mille olen kateellinen: Nuorten kyvylle nauttia elämästä.

Keskustelu