Hyppää pääsisältöön

YleX

Nuoret afrosuomalaiset rap-artistit eivät yritä olla kuin valkoiset suomiräppärit – Spotify-kärkeen noussut Ege Zulu ja muut laulavat myös arabiaksi, somaliksi ja “salakielellä”

Ege Zulu seisoo puiden keskellä.
Kuvateksti Ege Zulun Swengari-musiikkivideosarja vakuutti viime vuonna kotimaisen hiphopkentän. Nyt hän julkaisee toisen albuminsa levy-yhtiö PME Recordsin kautta.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

YleX vei Ege Zulun suositun omakustanneartistin Blacflacon keikalle ja kysyi, miksi maahanmuuttajataustaiset nuoret menestyvät kotimaisessa hiphopissa juuri nyt.

Oli iso muutos, kun suomiräppäri näytti samalta kuin itse, kertoo artisti Ege Zulu, oikealta nimeltään Eugene Mokulu.

22-vuotias Mokulu puhuu somalitaustaisesta rap-artistista Kingfishistä.

– Ennen piti olla jonkinlainen, että pystyi olla suomiräpissä. Piti olla täydellinen suomen kielen taito. Kingfish oli se, joka tuli ihan omana itsenään.

Ja mikä tärkeintä: hän ei yrittänyt olla valkoinen suomiräppäri, Mokulu sanoo.

Artistinimillä Kingfish ja Justsesomali räppäävä Remzi Rafle julkaisi musiikkivideon Youtubeen vuonna 2015. Tonni sai satoja tuhansia katseluita ja toi artistille levytyssopimuksen. Sittemmin Kingfish on räpännyt muun muassa Mikael Gabrielin, Gettomasan ja Eevil Stöön kanssa sekä esiintynyt suurilla festivaaleilla.

Viime vuonna Mokulu vakuutti itse kotimaisen hiphopkentän omakustannelevy Swengarilla ja sen hitillä Fantasiaa. Helmikuussa YleX valitsi Mokulun Läpimurto-listan ykköseksi, eli vuoden 2022 lupaavimmaksi artistiksi. Spotify-kärkisija tuli kesällä.

Olemme lähdössä katsomaan toisen suositun afrosuomalaisen omakustanneartistin Blacflacon keikkaa. Mokulu ei yleensä käy muiden artistien keikoilla, mutta nyt YleX on pyytänyt hänet mukaan keskustelemaan maahanmuuttajataustaisten nuorten tekemästä uudesta suomiräpistä. Sitä varten on palattava Kingfishiin.

Kingfish heitti kappaleissaan vitsejä, joita tajusivat vain somalit. Hänestä tuli tosi iso maahanmuuttajataustaisten ihmisten keskuudessa, Mokulu kertoo.

Mokulu muistaa, kuinka oma lähipiiri kuunteli Kingfishiä ympäri Helsinkiä.

– Ei Fisukaan ollut silloin mikään ihmeellinen räppäri, mutta hän sai koko homman näyttämään niin helpolta, että sen jälkeen tuli tosi paljon junnuja perässä. Jengi ajatteli, että tämä on tie, jota voi koittaa.

Nyt samat junnut keikkailevat itse, ja yleisö osaa sanat ulkoa, Mokulu sanoo.

Ege Zulu seisoo Helsingin Toisella linjalla taustallaan Kallion kirkko.
Kuvateksti Nuoret rap-artistit ottavat entistä enemmän vaikutteita Euroopasta ja Länsi-Afrikasta, sanoo Ege Zulu.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Suotuisa omakustanneonni

Yökerhossa arviolta kaksikymppisistä koostuva ihmisjoukko kannattelee käsissään erisävyisiä limuviinoja ja odottaa. Soi Drakea, Central Ceetä.

Blacflaco kävelee lavalle salin läpi. Illan 18-vuotiaalla esiintyjällä on Louis Vuittonin lippis, huppu vedettynä sen päälle ja kasvoillaan musta kertakäyttömaski. Artisti ei tapansa mukaan näytä kasvojaan.

Tulee West Side Baby, josta Blacflaco vetää myös Iben ja Elastisen osuudet. Suomiräpin isojen nimien kanssa tehty kappale toi Blacflacolle viime syksynä hänen ensimmäisen kultasinglensä.

Nuoret afrosuomalaiset ja maahanmuuttajataustaiset artistit ovat saaneet merkittävästi huomiota muutaman vuoden aikana. Omakustanneonni on ollut Mokulun lisäksi muillekin suotuisa: muun muassa Blacflacon G baby nousi albumilistan kolmoseksi ja Sexmanen Sextape on ollut samalla listalla kaikkiaan nyt 92 viikkoa.

Miksi nuoret afrosuomalaiset artistit menestyvät kotimaisessa hiphopissa juuri nyt?

Mokulu antaa kolme syytä.

Ensinnäkin maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat tuoneet uutta soundia Euroopasta ja Länsi-Afrikasta. Mokulun mukaan erityisesti Isosta-Britanniasta ja Ranskasta, eikä Yhdysvalloista, kuten aiempi Cheekin sukupolvi.

Heidän musiikistaan tuli suosittua, koska se kuulostaa uudelta, Mokulu sanoo. Samoja vaikutteita kuulee naapurimaassa.

– Ei Ruotsissakaan ole mitään alkuperäistä ruotsalaista soundia, vaan he ovat tuoneet ulkomailta samaa vähän aiemmin kuin suomalaiset.

Valkoiset suomiräppärit ovat jääneet pahasti jumiin ”siihen samaan poppiräppimeininkiin”, Mokulu sanoo.

Ege Zulu seisoo taivaan edessä.
Kuvateksti Ei nuorilla faneilla ole välttämättä varaa Spotifyihin, Ege Zulu sanoo. Siksi videopalvelu Youtube on tärkeä alusta.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Toiseksi nuorten omakustannebiisit leviävät Tiktokissa ja Youtubessa. Mokulu julkaisi Swengarista kuusiosaisen musiikkivideosarjan, jossa hän kävelee katuja pitkin ja laulaa yhdellä otolla kuvatuilla videoilla. Biisit ilmestyivät suoratoistopalveluihin vasta kuukausia myöhemmin. On lähes oletus, että nuoret räppärit julkaisevat biisit ainakin videomuodossa.

– Junnut katsovat tosi paljon Youtubea. Ei heillä välttämättä ole varaa Spotifyihin.

”Ilman mitään diilii, Marco meni kultaa. Ilman mitään mainoksii, Marco meni kultaa”, räppää Mokulu yhdellä videoista ja viittaa Sexmanen ja Mokulun Marco de Bih -yhteisbiisiin. Yhteensä yli viisi miljoonaa kertaa kuunneltu ”Marco” ylitti ensin kulta- ja sitten platinarajan, mikä on omakustanteelta poikkeuksellinen suoritus.

Kolmanneksi suomalaiset levy-yhtiöt ovat Mokulun mukaan aiempaa avarakatseisempia sen suhteen, kenelle tarjotaan levytyssopimusta. Artistikiinnityksistä vastaavat osaavat nyt hakea (ja valmentaa) uusia lupauksia moninaisista ihmisryhmistä ja uusilta alustoilta.

Mokulu päätyi itse viime kesänä PME Recordsille, kun JVG:n VilleGalle, yksi indielevymerkin perustajista ja taustahäärääjistä, lähetti hänelle viestin.

Ege Zulu seisoo suojatiellä Toisella linjalla.
Kuvateksti Ege Zulu heittää biiseissään paljon sisäpiirivitsejä ja tekee musiikkia erityisesti ystävilleen.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Oma biisi Puhos-ostoskeskukselle

Aiemmin suomiräppärit ovat pitäneet ylpeyden aiheena sitä, että he räppäävät biisinsä täydellisesti. Nyt nuoret saattavat vetää koko keikan nauhalta ja tuplata itse itseään. Voi antaa yleisön laulaa räppärin puolesta, voi vain fiilistellä. Suomiräpin uusi sukupolvi tuo lavalle itsensä lisäksi ison kaveriporukan.

Tosin Blacflaco kutsuu itseään laulajaksi eikä räppäriksi. Mokulu käyttää itsestään sanaa hoppari, koska ulkomusiikilliset tekijät, koko kulttuuri ja pukeutuminen, ovat yhtä olennainen osa omaa tekemistä kuin itse rapmusiikki. Mokulu esiintyy futispaita päällään, Blacflacolla on oma Ghetto baby -vaatemerkkinsä.

Nykyiset suomiräppärit eivät ota paljoakaan kantaa, mutta nuoret tulokkaat raportoivat siitä, mitä näkevät. ”Pystyn kertomaan asioita, joita ei pakosti kerrota. Se on yleensä mun tavoite tehdä musiikkia”, Mokulu kertoi alkuvuonna YleX:n radiohaastattelussa.

Perjantaina julkaistulla Oi maamme Helsinki -albumilla Mokulu laulaa kotikaupungistaan omasta näkökulmastaan: Itä-Helsingin turhaan saamasta huonosta maineesta, huumevelkojen seurauksista ja siitä, kuinka naapureita moikataan, vaikka he eivät moikkaisi takaisin. Itäkeskuksen Puhos-ostoskeskukselle hän omistaa kokonaisen biisin.

Artistina Mokulu ei koe laulavansa lähtökohtaisesti itsestään, vaan hän on sivustakatsoja ja tarinankertoja, kuten muusikko J. Karjalainen. Ja molemmat ovat lähtöisin Helsingin Roihuvuoresta, Mokulu huomauttaa.

Myös Mokulussa ja Kingfishissä on samaa. Mokulu räppää kappaleissaan välillä arabiaksi, välillä stadin slangilla, välillä vedekielellä – eli ”salakielellä”, jota käyttävät esimerkiksi itähelsinkiläiset nuoret.

– Sanoisin jopa, että uusi stadin slangi on arabiaa ja somaliaa, Mokulu sanoo.

– Tavallaan tykkään tehdä musiikkia mulle ja mun frendeille. Haluan heittää paljon sisäpiiriläppiä.

Esimerkiksi Käytöstapoi-kappaleen säe ”köyhäkin muuttunu Rikuks” viittaa oikeaan henkilöön. Vitsin tajuavat vain ne, jotka asuvat Itä-Helsingissä, Mokulu sanoo. Hänestä on siistiä, että ihmiset eri puolilta Suomea silti lähestyvät ja kysyvät, mitä jokin biisin kohta tarkoittaa.

Mokulu ei kuitenkaan erityisesti havittele koko kansan suosiota. Sitä tärkeämpää on oma porukka pääkaupunkiseudulla.

Blacflacon keikan lopussa tulee Munkaa. Yleisö huutolaulaa sanat alusta loppuun ja kuvaa oman suorituksensa Snapchattiin. Biisi täytyy vetää heti uudelleen, jotta artisti voi laulaa sen tällä kertaa myös itse.