Hyppää pääsisältöön

Musiikki

Maj Lind -pianokilpailussa on mukana nuoria pianistilahjakkuuksia ympäri maailmaa – tutustu kahteen suomalaiseen, jotka selvittivät tiensä kilpailuun

Maj Lind -pianokilpailun suomalaisosallistujat (v. 2022). Vasemmalla kuvassa Arttu Ollikainen ja oikealla Aleksei Zaitsev.
Kuvateksti Kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun suomalaiskilpailijat Arttu Ollikainen (vas.) ja Aleksei Zaitsev (oik.).
Kuva: Niko Huusko

Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa tänään. Kilpailuun haki 270 nuorta huippupianistia, joista 29 jatkaa nyt kilpailua Helsingissä. Joukossa on kaksi suomalaiskilpailijaa: Arttu Ollikainen, 26, sekä Aleksei Zaitsev, 27.

Maj Lind -pianokilpailun suomalaisosallistujat antavat näytteen taidoistaan. Arttu Ollikainen soittaa Sergei Rahmaninovin teosta Etydi es-molli op. 39/5. Aleksei Zaitsev soittaa Frédéric Chopinin teosta Balladi nro 1 g-molli. Video: Niko Huusko / Yle

– Tänä kesänä olen ollut täällä Helsingissä ja keskittynyt harjoitteluun. Yleensä olen viettänyt enemmänkin aikaa Porissa kesäisin vanhempien luona, kertoo toinen Maj Lind -pianokilpailun suomalaisosallistuja Arttu Ollikainen Musiikkitalon aulassa.

Ollikainen on aloittanut pianonsoiton viisivuotiaana synnyinkaupungissaan Turussa. Kotikaupunki muuttui lapsuuden aikana Poriksi, mutta soittoharrastus jatkui. Kahdeksanvuotiaasta eteenpäin hän kävi pianotunneilla Porin Palmgren-konservatoriossa. Nyt hän osallistuu ensimmäistä kertaa kansainvälisesti arvostettuun Maj Lind -pianokilpailuun.

– Tämä on isoin kilpailu, mihin koskaan olen osallistunut, ja työmäärä on sen mukainen. On ollut paljon hommia sen jälkeen, kun sain kuulla päässeeni mukaan.

Henkilökuvassa Maj Lind -pianokilpailun (v. 2022) toinen suomalaisosallistuja Arttu Ollikainen Musiikkitalon edustalla.
Kuvateksti Vuoden nuoreksi porilaiseksi vuonna 2015 valittu Arttu Ollikainen osallistuu ensimmäistä kertaa kansainväliseen Maj Lind -pianokilpailuun.
Kuva: Niko Huusko / Yle

Ollikaisen opinnot Sibelius-Akatemiassa alkavat hiljalleen olla loppusuoralla. Maisterikonsertti on tarkoitus järjestää ennen joulua. Maj Lind -kilpailu on kuitenkin ohjelmassa ennen sitä.

– Tulevan kilpailun takia maisterikonserttini on jäänyt ajatuksissani vähän taka-alalle, vaikka se onkin opintojeni viimeinen iso juttu. Tämä on hieman hauska tilanne, mutta mikäs siinä.

Mummolan pianon äärestä Maj Lind -pianokilpailuun

– Meidän mummolassa oli piano. Muistan, että aina kun siellä käytiin, kiipesin pianotuolille rämpyttämään pianoa ja pyysin vanhempiani viemään minut pianotunneille. Aloitin joskus viisi- tai kuusivuotiaana, muistelee jo edelliseen Maj Lind -pianokilpailuun viisi vuotta sitten osallistunut Aleksei Zaitsev.

Outokummusta lähtöisin oleva Zaitsev kokeili nuorena monia muitakin harrastuksia pianonsoiton lisäksi: painia, yleisurheilua ja lentopalloa, joka osoittautui sormille raskaaksi lajiksi. Uintia hän kuitenkin harrasti pitkään.

– Jossain vaiheessa muut harrastukset jäivät vähemmälle, kun musiikki alkoi viedä enemmän aikaa.

Henkilökuvassa Maj Lind -pianokilpailun (v. 2022) toinen suomalaiskilpailija Aleksei Zaitsev .
Kuvateksti Outokumpulainen Aleksei Zaitsev kilpaili edellisessä Maj Lind -pianokilpailussa vuonna 2017.
Kuva: Venla Aalto / Yle

Kiinnostus musiikkiin vei lopulta Sibelius-Akatemiaan. Tällä hetkellä Kööpenhaminassa opiskelevan Zaitsevin kesä on kulunut valmistautuessa kilpailuun.

– Jännitin esikarsinnan tuloksia, ja kun kesäkuussa niistä ilmoitettiin, tuli vain huokaisu että huh, ihanaa päästä taas mukaan kilpailemaan.

Valmistautuminen vaatii pitkäjänteisyyttä aiemmasta kilpailukokemuksesta huolimatta. Edellinen Maj Lind -pianokilpailu käytiin vuonna 2017, ja Zaitsevin mukaan hän on viiden vuoden aikana ehtinyt kasvaa pianistina paljon.

– Kyllä tämä on nyt ihan eri kilpailu kuin silloin viisi vuotta sitten. On ollut enemmän aikaa valmistautua ja kypsyä muusikkona.

Esiintymiseenkin tarvitsee valmennusta

Kilpailuun valmistautuminen vaatii soiton teknisen harjoittelun lisäksi myös psyykkistä valmistautumista. Sibelius-Akatemian esiintymis- ja oppimisvalmennuksen lehtori Päivi Arjas tietää monien muusikoiden kohtaavan paineita.

– Monesti kilpailuissa pärjänneet kertovat hämärtävänsä ajatuksen itse kilpailusta ja heittävät mielestään pois sellaiset asiat, jotka lisäävät paineita. Tärkeintä on, että muusikko soittaa omana itsenään ja näyttää, mitä hänellä on annettavana. Sitten katsotaan, mihin se johtaa.

Sibelius-Akatemian opetussuunnitelmassa pyritään tarjoamaan opiskelijoille erilaisia välineitä hyvinvointiin ja oman mielen hallintaan. Arjaksen mukaan Sibelius-Akatemiassa on jo 80-luvulla käynyt urheilupsykologeja pitämässä esiintymisvalmennukseen liittyviä kursseja.

– Meillä esiintymisvalmennuksen kurssit ovat laajoja ja ainutlaatuisia kansainvälisestikin. Niistä on otettu ideoita useampaan muuhunkin maahan. Olen itsekin käynyt muun muassa Sloveniassa ja Belgiassa auttamassa valmennuksien käynnistämisessä.

Henkilökuvassa Sibelius-Akatemian esiintymis- ja oppimisvalmennuksen lehtori Päivi Arjas istumassa työhuoneessaan.
Kuvateksti Päivi Arjas on toiminut esiintymis- ja oppimisvalmennuksen lehtorina Sibelius-Akatemiassa 15 vuotta.
Kuva: Venla Aalto / Yle

Myös Ollikainen ja Zaitsev ovat käyneet ensimmäisinä opintovuosinaan Sibelius-Akatemian esiintymisvalmennukseen liittyvillä kursseilla. Käteen on jäänyt hyviä välineitä oman mielen hallintaan.

– Yritän aina ennen lavalle menemistä rentoutua tekemällä esimerkiksi hengitysharjoituksia ja saada mielen sellaiseen energiseen, mutta rentoutuneeseen tilaan, Ollikainen kuvailee.

Zaitseville meditointi tuntuu luontevimmalta keinolta rauhoittua.

– Olen yrittänyt meditoida joko edellisenä iltana tai sitten esiintymispäivän aamuna. Meditoinnin avulla pystyy tyhjentämään ajatukset, ja voi tuntea olevansa vähän kuin juurtuneena maahan. Välillä kuuntelen myös rauhoittavaa musiikkia.

Kisafiilistä peliin

Useiden kuukausien valmistautuminen on viimeinkin huipentumassa. Kilpailijat suhtautuvat tulevaan rauhallisin, mutta innokkain mielin.

– On tosi hienoa, että olen päässyt mukaan kisaan. Nyt vain yritän nauttia prosessista ja itse kilpailusta, Ollikainen kertoo.

Kummallakin suomalaiskilpailijalla on ollut konsertteja jo ennen varsinaista kilpailua. Valmistavat konsertit ovat hyödyllisiä kokemuksia, sillä niissä pääsee soittamaan tulevaa kisaohjelmaa.

– On tosi tärkeää päästä soittamaan ohjelmaa läpi ennen varsinaista kilpailua. Se tuo oikeaa kisafiilistä peliin, Zaitsev toteaa.

Esiintymis- ja oppimisvalmennuksen lehtori Päivi Arjaksen vinkit mielen hallintaan ennen esiintymistä

  1. Harjoittele mahdollisimman hyvin kokonaisuus, jota olet menossa esittämään. Varmuuden tunne omasta osaamisesta rauhoittaa mieltä.

  2. Käy mielessäsi mahdollisimman yksityiskohtaisesti tulevaa tilannetta läpi. Opettele näkemään itsesi esiintymistilanteessa ja onnistumassa siinä.

  3. Kokeile hengitysharjoituksia. Kaiken mielenhallinnan lähtökohta on hengityksessä. Jos jännitys iskee, hengitykseen keskittyminen auttaa palauttamaan mielen takaisin rauhalliseen tilaan.

  4. Yritä hyväksyä itsesi ja mielessä pyörivät tunteesi. Jännittäminen on normaalia ja hyväksyttävää. Samoin kuin kännykkä pitää ladata, jotta se toimii, täytyy myös sinun latautua esitystä varten. Ole oma itsesi. Se, mitä sinulla on annettavana, riittää.

Arttu Ollikaisen soittovuoro kilpailun alkuerissä on lauantaina 15.10. klo 19.

Aleksei Zaitsevin soittovuoro alkuerissä on maanantaina 17.10. klo 17.

Yle seuraa Maj Lind -pianokilpailua alkueristä orkesterifinaaleihin. Kaikki suoritukset striimataan Yle Areenassa, ja kilpailua seurataan myös Yle Radio 1:ssä ja Yle Teemalla. Tiedot Ylen kilpailulähetyksistä löydät täältä.

Päivittyvästä seurantajutusta voit lukea uusimmat käänteet, tulokset ja tunnelmat kilpailun alusta loppuun saakka.