Hyppää pääsisältöön

YleX

Levy-yhtiö kiinnitti Vitunleija-vaatemerkin, joka alkaa nyt julkaista musiikkia – Vitunleijan perustaja Bakari Diarra: “Olen mukana siinä ilmiössä”

Bakari Diarra Vitunleija -pop up -kaupassa.
Kuvateksti Vitunleija-vaatemerkin perustaja Bakari Diarra haluaa laajentaa brändiään musiikki- ja tapahtuma-alalle.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Vitunleijan Bakari Diarra ei esitä tai tee biisejä itse, vaan toimii musiikin kuraattorina.

Viime viikolla levy-yhtiö Warner Music Finland ja sen alainen Babyface-levymerkki kertoivat, että yhtiöt ovat solmineet sopimuksen Vitunleija-vaatemerkin kanssa. Erikoisen tapauksesta teki se, että tiedotteessa puhuttiin vain vaatebrändistä – musiikkia ei mainittu.

Mistä on kyse?

– Me julkaistaan biisi, mutta mä en ole siinä. Se on Vitunleijan suunnittelema biisi, sanoo brändin perustaja Bakari Diarra, 24.

On maanantai, ja Diarra on saapunut haastattelua varten Warnerin toimistolle. Haastattelu keskeytyy kahdesti, kun Diarran täytyy hoitaa työasioita puhelimitse.

Viikosta on tulossa kiireinen: vaatemerkillä on pop up -myyntitapahtuma Helsingin kauppakeskus Forumissa, sitten ilmestyy Vitunleijan ensimmäinen kappale ja viikonloppuna brändi järjestää keikkaillan, jossa esiintyy useita artisteja.

Biisit eivät tarkoita alanvaihtoa, vaan brändin laajentamista. Ensimmäinen biisi Make-up on tehty kolmen räppärin, Davin, Cledosin ja Williamin kanssa. Ja lisää on tulossa, Diarra kertoo.

– Julkaistaan Vitunleijan kuratoimaa kontenttia, jossa olen mukana musiikinteossa, visuaalisessa ilmeessä ja siinä, miten se tulee ulos. Siinä koko ilmiössä.

Diarra ei siis itse esitä, kirjoita tai tuota kappaleita. Hän valitsee esittäjät ja seuraa biisintekoprosessia vierestä sekä suunnittelee kansitaiteen ja markkinointimateriaalin Vitunleijan tiimin kanssa.

Suomesta vastaavaa esimerkkiä on vaikea keksiä. Lähimmäksi osuu twerk-tanssija Tinzen julkaisemat kappaleet, joita Tinze ei tehnyt eikä laulanut, mutta toimi musiikkinsa ”kokoavana voimana”.

Diarra on kuitenkin räpännyt aiemmin kolmen kappaleen verran. Hän fiittaa Melon ja Turistin tuotannossa artistinimellä Babyface Bax.

Miksei Vitunleija tee Babyface Baxin esittämää ja tekemää musiikkia? Eikö se olisi luontevin kehityssuunta?

Diarra sanoo, että on miettinyt samaa, mutta ei ole keksinyt vastausta.

– Ehkä olen seuraavassa biisissä, ehkä en. Rehellisesti sanottuna en ole päättänyt.

Diarra on haudutellut ajatusta Vitunleija-mixtapesta jo vuodesta 2018, koska hän rakastaa räppiä ja haluaa ”olla siinä mukana”. Nykyinen sopimus syntyi, kun Babyfacen A&R Andrei Kipahti kuuli Diarran ideasta.

Vitunleijaan on todennäköisesti törmännyt alle kolmekymppisten tekemässä kotimaisessa popmusiikissa jo ennen yhtäkään brändin omaa biisiä, sillä Diarralla on räppärikavereineen hyvät verkostot. Kesällä Vitunleija myi Turistin kanssa luotuja yhteispaitoja Blockfest-festivaaleilla ja teki paitoja Isac Elliotin 20min-hittiä varten. Helsingin keskustassa katu täyttyi nuorista, jotka yrittivät napata ilmaisen paidan, joita Diarra ampui t-paitatykillä ihmisjoukkoon. Moni oli jonottanut useita tunteja.

Vitunleija edustaa säpinää, jota Suomi on kaivannut, Diarra sanoo.

Brändin toiminta perustuu erilaisille tempauksille ja pop-upeille. Yksittäiset tuote-erät ovat pieniä ja myyvät nopeasti loppuun. Lauantain maksullisessa keikkaillassa puolet esiintyjistä paljastuu vasta tapahtumassa. Yllätykset ovat Diarran mukaan tärkeä osa Vitunleijaa.

Syntyy tunne, että jää jostakin paitsi, jos ei ole tietyssä paikassa juuri oikeaan aikaan.

Bakari Diarra Vitunleija -pop up -liikkeen ikkunan takana.
Kuvateksti Räppäri Soulja Boyn kuvalla koristettu paita oli ensimmäinen tuote, jonka Vitunleija laittoi myyntiin vuonna 2018.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

”Ihan sama mitä teen, niin olen certified”

Ennen Vitunleijaa Diarra oli rakentanut itselleen nimeä ”vaatejäbänä”. Hän myi kirpparivaatteita netissä, julkaisi ahkerasti Facebook-ryhmissä ja raahasi päivittäin vaihtovaatteita Helsingin keskustaan asukuvien ottoa varten. Tärkeintä oli ”tunkea naamansa kaikkialle”.

Välissä Diarra ehti opiskella kaksi kuukautta vaate- ja tekstiilialaa, kunnes lopetti. Orastavassa Vitunleijassa riitti tekemistä.

Vuonna 2017 Diarra stailasi Cledosin Töis-musiikkivideon, josta tuli hitti. Kaiken tämän jälkeen Diarra oli valmis.

– Mietin, että teen Vitunleijan vasta sitten, kun mulla on sellainen status, että ihan sama mitä teen, niin mä olen certified.

Yhtenä iltana vuonna 2018 Diarra loi Photoshop-kuvanmuokkausohjelmalla printin, jossa oli seteleitä, räppäri Soulja Boy ja hänen kasvoillaan aurinkolasit, joissa luki Vitunleija. Diarra printtasi kuvan t-paitaan ja laittoi Vitunleijan ensimmäisen tuotteen myyntiin Instagramiin.

Printtikuvasta jäi epähuomiossa puuttumaan Soulja Boyn toinen käsi, jonka Diarra huomasi vasta puoli vuotta myöhemmin. Se ei haitannut myyntiä, ja parissa vuodessa brändi kasvoi.

Syksyllä 2020 Diarra oli järjestämässä Vitunleijan historian toista myyntitapahtumaa. Valmistelujen välissä hän poistui hetkeksi hakemaan sähköpotkulaudalla ruokaa lähipizzeriasta. Kun hän palasi, paikalle oli saapunut niin paljon jonottajia, että Diarra juoksi hakemaan kaverinsa paikalle katsomaan ihmismäärää.

– Menin ihan sokkiin. Mutta en mä tiedä. Jotenkin se ei tuntunut miltään siinä tilanteessa, kun oli niin paljon asioita mielen päällä. Vasta myöhemmin mietin, että vitsi toi oli makeeta.

Nyt Diarraa seuraa pop up -tapahtumissa henkivartija. Se helpottaa liikkumista massan keskellä.

Kun Ilta-Sanomat vieraili uusimman pop upin avajaisissa, teini-ikäiset jonottajat olivat kurkkineet sisälle ja huudelleet, ”onko Baka täällä”. Diarra on brändin kasvot, jota osa tulee tapahtumiin varta vasten katsomaan.

Bakari Diarra Vitunleija - pop up -kaupassa nojaamassa vaatetankoon. Taustalla liikkeen graffitiseinä.
Kuvateksti Bakari Diarra kuvattiin keskiviikkona pop up -tapahtumansa tilassa, kun ovien aukeamiseen oli vielä kuusi tuntia. Ulkopuolella jonotti silloin jo joitakin ihmisiä.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Vitunleija on levinnyt myös musiikkipiirejä ja nuorta käyttäjäkuntaa laajemmas. Artisti Chisu on käyttänyt sosiaalisen median kuvissaan brändin takkia ja ohjaaja-valokuvaaja Viivi Huuska istui hiljattain tuoreen Huippumalli haussa -ohjelman tuomaristossa pukeutuneena kustomoituun jakkupukuun, jota koristivat kauttaaltaan Vitunleijan logot.

Diarra kertoo, että oli todella hassua nähdä oma luomus osana perinteistä muotimaailmaa.

– Sellainen supermuotimeininki on yleensä aika pretentious ja teennäistä. Meillä on omat jutut. Me halutaan tehdä omia tapahtumia.

Sen eteen täytyy jaksaa puskea, Diarra oppi kaksi vuotta sitten. Silloin verkkokaupan tilausten rahaliikenne tyssäsi, mikä myöhästytti vaatteiden tuotantoa ja pakotti asiakkaat odottamaan pakettejaan useita kuukausia. Lisäksi osa heistä sai vahingossa enemmän tuotteita kuin oli tilannut ja osa jäi kokonaan ilman.

Diarra uupui, kun hän yritti selvittää tilannetta yksin.

– Muistan, miten jengi kohteli ja puhui kuin kaikki olisi nyt loppu. Nyt meillä on isompi juttu kuin ikinä.

Nykyään Vitunleija on nelihenkinen yritys, jota johtaa Diarran lisäksi Akseli Tuulispää.

Vitunleija oy:n viimeisimmät taloustiedot ovat kesältä 2021, jolloin yrityksen liikevaihto oli 56 000 euroa. Tuoreempia lukuja Diarra ei halua kertoa.

Toiminta on siis vielä pientä, kun lukua vertaa isojen suomalaisten katumuotibrändien, kuten Billebeinon (4,1 miljoonaa) ja Makian (11,8 miljoonaa) liikevaihtoihin.

Asiakkaita Vitunleija -pop up -kaupan avajaisissa violetissa valaistuksessa.
Kuvateksti Vitunleijan myyntitapahtuman ovet avattiin myöhemmin päivällä.
Kuva: Raine Laaksonen / YleX

Myöhäisillan ideat

Ideoinnin suhteen Diarra on kärsimätön ja tekee nopeita päätöksiä. Jos Diarra saa idean myöhään illalla, häneltä satelee viestejä Vitunleijan tiimille, koska hän ei malta mennä nukkumaan.

– Eilen yöllä mietin, että haluan kivijalkakaupan nyt nopeasti. Mutta en tiedä voiko sitä tehdä niin äkkiä, hän sanoo ja naurahtaa.

Impulsiivisuus näkyy kaikessa tekemisessä. Ennen Forumin myyntitapahtumaa kauppakeskuksen kylkeen ripustettiin Vitunleijan jättimainos, jonka kuvan Diarra oli vaihtanut vain hetkeä ennen mainoksen painoonmenoa. Kuusi tuntia ennen keskiviikkona avautunutta tapahtumaa Diarra kysyy Instagram-tilillään, missä voisi painaa nelisenkymmentä t-paitaa ennen ovien avaamista, koska hän on saanut ”vitun hyvän idean”.

Vitunleija edustaa Diarrasta sitä puolta, joka kehtaa ja kerää huomiota. Se puoli rakastaa, jos kaikki tuijottavat häntä. Mutta tunne katoaa nopeasti. Tempaukset ovat siitä hyvä toimintamalli, että ihmismassan luota pääsee pian muualle rauhoittumaan.

Ja rauhoittumista Diarra kaipaa. Kykeneekö hän pitämään lomaa?

– En, kun en mä edes tykkää siitä. Tai en mä ikinä lomaile. En tiedä voinko olla miettimättä näitä juttuja.

Mutta talvella hän yrittää, Diarra päättää hetken päästä. Hän aikoo lentää lomalle jonnekin, missä ei tarvitse käyttää kenkiä.