Hyppää pääsisältöön

Akuutti

Maija Maulaheimo treenaa painosäkin kanssa korkeassa polviasennossa kotipihallaan.

Fysioterapeutti Maija Maulaheimo kärsi vuosia pahoista selkäkivuista, kunnes oppi hoitamaan niitä omalla tavallaan

Maija Maulaheimon ura jalkapalloerotuomarina katkesi, kun hän nosti leikillään kaveriaan ja selästä kuului naks. Alkoi vuosien piina kipujen kanssa. Lopulta Maija löysi itselleen sopivat hoitokeinot.

Maija Maulaheimo, 34, oli vasta parikymppinen, kun selkäkivut alkoivat epäonnisen nostoyrityksen seurauksena.

– Se tuntui hirveältä, kun minulla ei ollut aikaisemmin ollut minkäänlaisia ongelmia selän kanssa. Yhtäkkiä en saanut sukkia jalkaan tai päässyt sängystä ylös. Hermokivut olivat hirveät. Pelkäsin, onko selkäkivun taustalla jotain vakavaa.

Magneettikuvien perusteella lääkäri diagnosoi Maijan selän tyypilliseksi kipuseläksi. Selästä löytyi myös välilevyn pullistuma. Sitä ei kuitenkaan leikattu, sillä lääkärin mukaan leikkaamaton selkä on parempi kuin leikattu.

Maija omaksui heikkoselkäisen identiteetin vuosikausiksi, ja urheilu-ura jäi pelkäksi haaveeksi.

Tuntui, etten saa koskaan enää urheilla tosissani, sillä se hajottaa selkäni.

― Maija Maulaheimo

Lääkäri ohjeisti Maijaa lepäämään ja välttämään selän liiallista rasitusta sekä antoi lähetteen fysioterpiaan.

– Silloin en tehnyt voimaharjoittelua. Kukaan ei sanonut, että siitä olisi jotain hyötyä. Fysioterpeutti neuvoi venyttelemään ja käymään hieronnassa.

Vuosien päästä työkaveri houkutteli kokeilemaan crossfitiä, ja Maija hurahti siihen täysin. Myös selkä tykkäsi monipuolisesti lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeutta ja notkeutta kehittävästä lajista. Kun oma selkä oli parempi, kuvitteli Maija löytäneensä ratkaisun kaikkien ihmisten selkäongelmiin.

Aiemmin en päässyt kyykkyyn ja lonkkien liikkuvuus oli huono. Kun crossfitin myötä aloin tehdä oikeita asioita, liikkuvuus ja lihasvoima paranivat. Samalla selkäkivut lähes hävisivät.

― Maija Maulaheimo

Crossfitiin hurahtamisella oli myös kääntöpuolensa. Voimakas kilpailuvietti sai Maijan treenaamaan koko ajan enemmän ja kovemmilla painoilla.

Kovempien treenien myötä selkäkivut palasivat ja Maija oli samassa tilanteessa kuin aiemmin. Selkä kramppasi ja kivut haittasivat normaalia elämää.

Ajattelin, että elämä ei ole hyvää, jos selkä on vähänkin kipeä. Luulin, että minun pitää treenata koko ajan enemmän, jotta selkä tulisi paremmaksi. Se ei pitänyt paikkaansa.

― Maija Maulaheimo

Maijan oli pakko löysätä treenaamista. Myös työrintamalla oli tehtävä muutoksia, sillä stressaava ja paljon istumista vaativa markkinointikonsultin työ ei ollut kovin selkäystävällinen.

Lopulta Maija päätti tehdä suuren elämänmuutoksen.

Jos haluaisin elää pitkän ja terveen elämän kipuilevan selkäni kanssa, tarvitsin stressaamattoman ja liikunnalisen työn.

― Maija Maulaheimo

Niinpä Maija haki ja pääsi fysioterapeuttikoulutukseen. Samalla hänen suhtautumisensa kipuun ja liikuntaan muuttui. Crossfitin rinnalle tuli sopivaa hassuttelua ja ulkoilua luonnossa.

Myös Maijan selkäkipu toistuu aina silloin tällöin, mutta lempeällä liikunnalla, läheisyydellä, lämmöllä ja jopa suklaan syönnillä Maija saa sen taltutettua. Selkäkipua ei pidä pelätä.

Selkäkipu on minulle merkki siitä, että sietokyky selän lihaksistossa ja muissa kudoksissa on ylittynyt. Se on hermoston tapa kertoa, että nyt on pidettävä pieni tauko.

― Maija Maulaheimo

Nykyään Maija kannustaa asiakkaitaan hakemaan heille tehokkaimmat tavat hoitaa selkää. Jokaisella on omat kivat tavat liikkua.

– Minulta kysytään usein, mikä on paras jumppaliike vaikkapa polvikipuun. Vastaan aina, että paras on se, jonka todella teet.

Voimaharjoittelu on tärkeää, mutta kevyt ja lempeä terveysliikunta on kaiken perusta.

Toivoisin, että jokainen meistä löytäisi sisäisen lapsen ja uskaltaisi hassutella. Meidät on luotu liikkumaan monin tavoin, ei vain pystyasennossa.

― Maija Maulaheimo

Maija kehottaa ihmisiä rohkeasti karhukävelemään metsässä, punnertamaan kiveä vasten ja roikkumaan puunoksalla.

– Roikkuminen hoitaa selkää, mutta parantaa myös puristusvoimaa. Mitä paremmat puristusvoimat, sen pidempää elinikää se ennustaa.

Lisää aiheesta Yle Areenassa